Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Fra katastofe til success

Fra katastofe til success 03 Jun 2013 15:16 #3836

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
I starten af sidste uge fandt jeg ud af, at jeg efter 11 år med pool havde fået mig en god gammeldaws klorlås :(
Jeg har ved opstart i år baseret mine dosering af cyanur for sæsonen på nogle gamle målestrips. Da de blev ved med at vise, at vandet ikke indeholdt cyanur, blev jeg idiot ved med at hælde mere i. Jeg skulle naturligvis have brugt min sunde fornuft, og regnet ud, at man ikke ustraffet hælder tre gange så meget i som man plejer.

Resultatet udeblev heller ikke. Poolen blev flaskegrøn og grumset, og det blev værre dag for dag.

Lørdag skulle vi have poolparty, så der skulle tænkes og reageres hurtigt.
Jeg kørte til Frederiksværk i onsdags, og fik målt cyanurindholdet af en vandprøve præcist hos Bjarne, og kunne deraf udlede, at jeg skulle tappe 2/3 af mit vand af, og erstatte det med nyt!

Onsdag eftermiddag/aften blev vandet derfor tappet af. Min pool er på 55000 liter, så der skulle næsten 40000 liter af. Det gik relativt hurtigt, da jeg kunne bruge pumpen til at hive det ud med.

Hvad værre var, at nu skulle den efterfyldes med en haveslange, og hvad med temperaturen til at bade i om lørdagen, når man hælder 2/3 5 grader varmt vand i?

Der var ikke andet at gøre end at gå i gang. Onsdag aften smed jeg haveslangen i, samt en bøtte "koldstart" som Bjarne havde givet mig til at slå algerne ihjel straks. Jeg fandt ud af, at vandet steg ca. 45cm i døgnet, og at min pool derfor ville være fuld igen fredag ved middagstid. Tidsmæssigt kunne det altså lade sig gøre.

Men hvad med temperaturen? For at kunne lave varme måtte jeg have gang i solfangeren. Jeg monterede derfor stav-støvsugeren med slangen i skimmeren, og kunne derfor køre med pumpen over solfangeren selvom vandet endnu ikke nåede op til skimmeren. Jeg sørgede for, at den kørte kun om dagen, når solen skinnede, og det gjorde den heldigvis sidst i sidste uge.

Fredag ved middagstid var poolen igen fuld. Den blev chockkloreret og fik en floktablet, og gik på en time fra at være grønlig til helt blå, og mindre grumset.
Temperaturen var nu 18 grader, hvilket er ganske flot, i btragtning af, at 2/3 af vandet stammede fra 5 grader varmt vandværksvand.

Lørdag morgen var den helt klar, Den blev støvsuget og returskyllet, og kl 13 havde vi faktisk 22 grader varmt vand, som steg til 23 grader senere på eftermiddagen.
Alle poolgæsterne lørdag var glade, og der blev badet skulle jeg hilse at sige!


Det er ikke gratis at skifte så meget vand, men det viser også, at man med den rette indsats, kan få sin pool tilbage på sporet på ret kort tid.
Og så naturligvis, at solvarme kan være fantastisk effektivt.

Tak til Bjarne for beredvilling assistance pr telefon ugen igennem :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Bsr
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder