Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Temperaturføler på sunbuble

Temperaturføler på sunbuble 25 Apr 2015 10:54 #5409

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Hej Mads
Har du fået arfaring med at sætte føleren inden i bublen, eller om det er bedre med et 40mm dyklomme
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 26 Apr 2015 20:53 #5423

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej John

Jeg er ikke kommet så langt som håbet, sidste sæson var meget travl med mange små ting der skulle laves og montering af fjernvarme veksler til poolen.

Vinteren igennem har jeg arbejdet på ny styring til solvarme, en der kan logge mere data på en cloud løsning så jeg kan trimmet det helt ind. Men igen har det væltet ind med 1000 opgaver fra øst og vest :S :P B)

Men jeg skal nok give et hint her inde når jeg har noget på Bubblesun, jeg vil gerne have noget log på kuplerne så de kan sammen lignes med den anden solfanger jeg har.

Har du monteret dyklomme ?

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 27 Apr 2015 12:43 #5434

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Hej Mads

I fredags monteret jeg temperaturføleren inde i bublen. Jeg vil lige afprøve det i forhold til en dyklomme.

Jeg har købt en 40cm dyklomme.

Når jeg har afprøvet det med temperaturføleren inde i bublen ,vil jeg prøve med dyklomme for at se forskellen på temperaturen.
Mvh. John
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 05 jul 2015 11:50 #5789

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Jeg syntes ikke at jeg få den optimale varme ud af mine solfanger.
I går lørdag d. 4 juli kunne jeg kun hæve temperaturen med 2 grader jeg har ellers 6 sunbubler og 1 solpanel.

Min pool er på 50000l

Jeg har prøvet med et 40 cm dykrør som jeg satte på afgangen på en af sunbublen men så kørte pumpen kun i 10 sek.
på de 10 sek. Tror jeg ikke at pumpen kan nå at tømme solfangerne.

Jeg har også prøve at sætte føleren ind i sunbuble så kørte pumpen hele tiden

Så lige nu sider 1 føler før pumpe og den anden har jeg sat på solpanelet de begge 2 sider i et dykerør.
Når dykrøret sider på solpanelet går der ca. 20 minutter før der lukkes varmt vand ud som er de 5 grader højere en vandet i poolen. Er det normalt.
Lige nu køre jeg med Difference Styring
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 05 jul 2015 15:19 #5794

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal have en føler ved indgangen af pumpen og en ved fragangen af solbublerne. Man kan diskur´ttere meget om de skal sidde i dyklommer eller ej. Vi skal trods alt ikke have nogle præcise målinger men kun en diffrrens mellem ind og udgang
Sæt differens til 3 og 8

Og derefter gælder det også om hvordan du har samlet dine paneler og hvilket flow du sørger for der er
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 05 jul 2015 23:16 #5796

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej John

Nu har jeg kun paneler (6 stk) og min pool har kun 33000 m3 vand - men temperaturen stiger også her kun et par grader pr. dag med fuld sol så helt galt er dine tal næppe.

Jeg har målt en del på dyklommer i forhold til montering uden på rør. Den store forskel er helt klart hvor hurtigt føleren viser en præcis temperatur - men begge metoder fungere i praksis. Måske kan man groft sagt sige at følere i lommer giver en mere præcis stop/start af pumpen hvor pumpen med "udvendige" følere nok kører lidt længere tid end "nødvendigt".

Den med kun at køre i 10 sekunder forstår jeg ikke helt. Pumpen skal først stoppe når forskel mellem pumpe indløb og solfanger udløb kommer væsentlig under den temperaturforskel der startede pumpen (hysterese). Kan du uddybe det?
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 06 jul 2015 21:30 #5802

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Hej Leif

Jeg har sat det 40 cm dykrør på afgangen på en af sunbublen men det vare ikke mere en godt 10 sek.
før pumpen stopper. Det er fordi at temperaturen har nået de 3 grader som så få pumpen til at stoppe

Så går der ca. 15 til 20 min til pumpen starter igen. så har vandet nået de 5 grader over pool temperaturen.

Men jeg tror ikke at pumpen kan nå at tømme alle solfangerne på sådan en kort tid eller kan den.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 06 jul 2015 23:20 #5803

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej John

Nej, den tømmer bestemt ikke dine solfangere.

Jeg har på et tidspunkt lavet nogle målinger i mit system for at se temperaturforløbet når pumpen starter - og en reaktionstid på kun 10 sekunder til føler er kølet af lyder meget hurtigt. Prøv evt. at kigge her: Statistik solfanger.

Kan du direkte "se" dine temperaturmålinger? Det kan jo være at dine differens-temperaturer ikke er det du forventer. Du kan jo evt. prøve at justere start temperatur differens op og stop ned.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 07 jul 2015 17:59 #5804

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Hej Leif

Jeg kan se at din pumpe næste køre hele dagen med fuld sol.

Der kan går helt op til 15 til 20 minutter før min pumpen starter.
Bruger du by-pass til solpanelerne , min 3 vejs ventil stå helt åben mod solpanelerne. Det er måske det der er galt

Min differense måler heder Solar kontrol ,jeg tror ikke at man kan justere temperaturen på den.

Sider dine føler i dyklommer eller uden på rørende.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 09 jul 2015 23:14 #5808

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej John

Jeg har bypass på så det er kun noget af vandet der løber gennem solfangeren. Har ikke noget med effektivitet at gøre men solfangeren er næppe begejstret for det fulde tryk.

Jeg kender ikke din differens termostat men man plejer at kunne justere start- og hysterese-temperatur. Spurgte mest fordi du var meget præcis med temperaturene ved start og stop.

Mine følere sidder i dyklommer. Jeg har lidt billeder og sammenligninger mellem montering på rør og i lommer her.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 10 jul 2015 15:24 #5809

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Hej Leif

Min differense måler starter pumpen når vandet er 5 grader over vandet i poolen
Og stopper når vandet er 3 grader højer en vandet i poolen.

Jeg kan ikke forstå at din pumpe kan køre næste hele tiden når det er høj solskindsvejr.
når min ikke gør det.

Jeg må gøre et eller anden forkert men hvad.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Temperaturføler på sunbuble 11 jul 2015 16:18 #5813

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej John

Umiddelbart tyder det på at din start temperatur skal være højere og/eller at din stop temperatur skal være lavere.

Du kan jo evt. se hvad der sker ved at køre start/stop manuelt og samtidig se hvad din temperatur styring ville have gjort. Går ud fra at der er en lampe der viser når styringen mener at pumpen skal køre.
Når styring melder start starter du pumpen manuelt - men når styringen så 10 sekunder senere siger stop lader du blot pumpen køre videre. Siger styringen kort efter igen start er det noget af vandet der pumpes rundt som snyder styringen til at stoppe for tidligt.
/Leif
Sidste redigering: 11 jul 2015 16:18 af leif.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: john
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder