Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Kontraveltil?

Kontraveltil? 27 jul 2014 22:59 #4871

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hej.

Nu kan vi rigtigt se at vi får glæde af vores solfanger (som er monteret på hustaget) til poolen. Hvor temperaturen i poolen godt kunne tage noget tid om formiddagen før den blev "sjov", går det hamrende hurtigt når solfangeren er på :). Men jeg har lagt mærke til at der ofte kommer en del luft ud de første 20-30 sekunder når pumpen går igang. Jeg antager at der skyldes at vandet løber retur til poolen og dermed tømmer solfangeren lidt, når pumpen ikke kører.
Jeg tvivler på at noget er utæt, da der ikke kommer noget som helst vand ud af rørsystem/solfanger når pumpen kører.
Det virker som om at solfangerne bliver fyldt med vand når pumpen kører, men spørgsmålet er om jeg bør montere en kontraventil på fremløbet oppe på taget?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kontraveltil? 27 jul 2014 23:03 #4872

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Det kommer an på hvilken solfanger du har på taget, er det rigtige fangere og du sætter kontraventil på, risikere du at vandet koger hvis pumpen ikke køre når solen skinner.

Fordelen er jo også at de tømmer sig selv, når det bliver vinter tid
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kontraveltil? 27 jul 2014 23:11 #4873

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Det er ikke en rigtig fanger, vareteksten siger "solfangeranlæg til ABG pools" (Antager at ABG står for "ABove Ground"). Den er 0,61cm x 6m og er i plast. Men ret effektiv :)
Jeg regner nu med at blæse den tom for vand om vinteren, bare for en sikkerheds skyld. Resten af poolen bliver også taget ned (en Intex pool+sandfilter), så det betyder ikke så meget.
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kontraveltil? 27 jul 2014 23:24 #4874

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Ok som du omtaler det så kommer luften ikke ind i pumpen, og derved lave unødvendigt slid på impellen, her tænker jeg på kavation lignende tilstand.

Jeg ville ikke sætte en ventil på, det er kun luften der ligger i fangeren der kommer ud, og har du god effekt ud af fangeren, ja så virker den.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kontraveltil? 29 jul 2014 14:42 #4895

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
ok, jeg lader det være og ser hvordan det går. Det er også mere hvis temperaturføleren bliver snydt pga. luft kontra vand og dermed ikke starter pumpen. Lige nu kører jeg dog tvangsstyring. Men noget varme giver det da
photo.jpg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Bino

Kontraveltil? 30 jul 2014 19:45 #4899

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Fin styring hvad er den baseret på ?

Tænker på sensorer og mcu ?

Jeg kørere selv lige nu med en AVR baseret styring, men hader efter hånden AVR's arkitektur så nu er det ved at blive porteret til noget andet. Lige nu har jeg porteret den nuværende software til at køre i en RTOS simulator på min OSX maskine, så kan jeg simulere alle inputs og faktisk finde fejl i mine tilstands maskiner inden softwaren kommer ud i skuret.

Den ny styring bliver enten noget baseret på embedded linux eller bare en ARM Cortex M3, har fra vil jeg pushe statestik til en cloud løsning f.eks. exosite eller nimbits.

Som temperatur sensor bruger jeg lige nu en LM35 analog sensor, men skifter til en DS18B20 da den er mere præcis. Har opdaget lidt drift på mine LM35 sensorer og det bliver til noget når jeg forstærker signalet 10 gange for at få det hele med.

Her er et screen shot far simulatoren, had ikke lige gået så meget op i layout B)

Skrmbillede2014-07-30kl.19.41.57.png
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kontraveltil? 30 jul 2014 22:38 #4903

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Mit system er baseret på en Windows software kaldet BeyondMeasure (BM) som jeg i forvejen bruger til temperatur logging, styring af diverse lys, pumper m.m. Heri har jeg lavet et såkaldt "schema" som definerer styringen. Den kører på min server.

Pumpen styres af en Udendørs Sartano fjernbetjent stikkontakt og en Sartano fjernbetjening begge fra Harald-skodborg, via en RFXcom transceiver som også modtager temperatur, regn, vind fra mine Oregon sensorer.
Tempsensorer for solfanger og ved pumpe er alle 1-wire DS18S20 som logges fra BM. Sensoren i poolen er en Oregon pool sensor som også samles op af RFXcom'en og BM.
Display er et standard display også styret over 1-wire.
BM publicerer så temperaturen på min hjemmeside, ligesom en ugegraf over udendørs temp + temp i poolen.

Jeg har iøvrigt også programmeret Sartano fjernbetjeningen til at sende kommandoer til BM som så starter pumpen øjeblikkeligt eller f.eks. i 10 min, 1 time eller 5 timer :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder