Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Bubbel sun

Bubbel sun 05 Mar 2016 12:39 #6181

  • Leneodense
  • Leneodense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hej.. Jeg har tidligere spurgt jer til råds ang temp på min pool. Den blev aldrig varmere end 16 grader i sommers og I sagde der skulle dug på og så skulle jeg kigge på noget varme. Nu har jeg så kigget lidt på de der Bubbel Sun som I sælger. Jeg er ikke vild med ideen om plader på taget så jeg tænkte at 4-6 stk af kuplerne måske kunne virke? Men vil de være nok? Poolen er 3x7 x 1,5 og var som sagt pi......kold i sommers!! Så mit spørgsmål er om kuplerne er en god ide eller om det ville være bedre med en varmepumpe? Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad det vil koste at have varmepumpen kørende og er bange for at hvis sommeren i 2016 minder om sommeren i 2015 så bliver det alt for dyrt! Så hvad skal jeg vælge? Lene
Lene
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 05 Mar 2016 14:48 #6182

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du er jo allerede godt i gang med at undersøge muligheder og priser. Præcis hvad du skal vælge, det bliver jo i sidste ende dig, der skal beslutte det ud fra hvad der er mest effektivt i forhold til prisen, men også æstetisk.

Jeg har plader på taget, og hvor vidt de er grimme. Tja. Jeg ser dem jo ikke, med mindre jeg kigger op på taget. Jeg har vænnet mig til dem og synes egentlig hverken de er grimme eller pæne. For mig er de lig med varme til min pool! :)

phoca_thumb_l_100_4210.jpg


Skal jeg sammenligne med kupler, så synes jeg faktisk at panelerne er pænere. Jeg ville ikke bryde mig om at have kupler liggende i haven hvor jeg kan se dem, men det kan jo være du har et sted, hvor de ikke syner så meget.

Mit projekt: geismar.dk/projekt-galleriet/category/9-solvarme
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 05 Mar 2016 14:53 #6183

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Når du skriver, at du ikke er vild med plader på taget, skulle jeg måske tilføje, at jeg aldrig har haft problemer med utætheder og vand på loftet. Nu har de ligget der siden 2002.

Pladerne er skruet fast på 3 rækker brædder, som igen er skuet ned i taglægterne med skruer som erstatter de bolte, som oprindeligt holdt tagpladerne på plads. De nye bolte er blot lidt længere, så de kan holde brædderne også.

Det er naturligvis lidt heldigt, at afstanden imellem mine taglægter passer præcis med længden på solpanelerne.
Men det gør de altså :)

Du er velkommen til at spørge videre, hvis dette har givet dig blod på tanden
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Leneodense

Bubbel sun 05 Mar 2016 18:21 #6184

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Er det muligt at du kan komme med nogle tal i år for hvor meget varme de giver pr dag - Ole
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 05 Mar 2016 19:50 #6185

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har både BubbleSun (4 stk.) samt 32m2 ripperør fanger.

Min ripperør fanger ligger på carporttaget, det er ikke helt kvadratisk så paneler ville give en dårlig areal udnyttelse derfor ripperør fangeren, tror M2 effekten er større i Ole's paneler :)

Da jeg godt kunne bruge noget mere varme i sæson start samt slutning, startede jeg med 2 bubblesun kupler som senere blev udvidet til 2 mere (længere teknisk historie mht. by-pass flow på solfanger system samt de 2 solfangere).

Et slag på tasken vil være at de 4 bubblesun kupler giver ca. 15-20% af varmen i min pool, hvor de 32m2 ripperør giver resten.

Fordelen ved kuplerne er at de også virker i grå vejr samt let blæsevejr, de bruger mindre areal det var plus siden - minus siden er at de ikke pynter i landskabet.

Men som Ole siger - når tanken om at det er dem der giver varme til poolen så kan man godt leve med dem. Mine er monteret bag på mit skur så de ses ikke fra terrassen. Det er faktisk kun min nabo der kan se dem B) og ifølge dem er det heller ikke kuplerne der genere dem - mere plask og glade børn en varm sommer dag når de kan høre os lege i poolen :)

Jeg vil i starten holde mig til den gratise opvarmning af poolen, hvis man så ikke synes at solvarme er nok kan man enten tilføje en varmepumpe eller fjernvarmeveksler.

ps. har også koblet en 75kw + en 80kw fjernvarme veksler på poolen, de kan virkelig få fjernevarme rørene til at synge og ens penge pung til at hyle B)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 06 Mar 2016 17:43 #6186

  • Leneodense
  • Leneodense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Nu kunne jeg se at din pool er på 58000 liter,Mads. Tror du at evt 6 bubbel Sun ville kunne være nok til min på 25000? Ville jo aller helst undgå noget på taget :)
Lene
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 06 Mar 2016 18:30 #6187

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Hej Mads

Nu har jeg også fjernvarme og en varmeveksler 75 kw - og kunne godt tænke mig din løsning også - som ekstra varme.

Men hvor meget ville det koste at varme 45.000 liter 1 grad op med fjernvarme (alså Mwh står der på fjernvarme måleren) ?


Og hvor mange grader stiger dit vand i temp. på en solskinsdag - med dit anlæg af måtter og kupler ?

Hvad ligger dit gennemsnit temperatur på i poolen over sommeren ?

:)
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 06 Mar 2016 19:20 #6188

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Til Lene:

Man skal som tommelfingerregel bruge 1 kuppel pr. 5-7m3 vand, så hvis man bruger snittet 6m3 vand pr. kuppel på din pool ville man skulle bruge 25/6 = 4 kupler, så 6 kupler ville være en fin mængde.

Men jeg vil råde dig til at rådføre dig med Bjarne eller Kenn, men jeg synes ikke at 6 kupler lyder helt tosset specielt hvis de kommer direkte mod syd.

Christian:

Hvis vi regner med 100% tabs fri systemer, kan følgende formel bruges til ud regning af den mængde energi der skal til at hæve poolen x antal grader:

kWh = ((4180 * kg * dT) / 3600 / 1000)

1. Hvor kg er vægten på det vand der skal opvarmes i kilo gram
2. dT er den ønskede temperatur stigning

Lad os tage dit eksempel 45.000 liter vand 1 grad

kWh = ((4180 * 45000 * 1) / 3600) / 1000 = (188100 / 3600) = 52250 / 1000 = 52.25 kWh

Ovenstående viser hvad det i el ville koste at varme din pool op 1 grad, når du så siger mega watt vil jeg mene at formlen vil så ledes ud.

watt = 4180 * kg * dT = 4180 * 45.000 * 1 = 188.100.00 = 188.1 mW

Jeg er ikke 100% sikker på ovenstående, men den første hvor jeg regner i kWh dividere jeg watt med 3600 sekunder for at få det omregnet til watt timer.

Men det er svært at regne så teoretisk på det, men sidste sommer hævede jeg min pool 5 grader fra 23 til 28 grader. Her brugte jeg 10m3 fjernevarme vand (det med M3 vender vi tilbage til), indløbs temperaturen er ca. 65-70 grader og min retur fra veksleren var = poolens temperatur.

Mht. til M3 forbrug på fjernvarme, så er vi så heldige i Aalborg at vi stadig afregner pr forbrugt M3 varme og fjernvarmen er billig ca. 14.5 kr pr M3, men de har varslet pris stigning pr. 1. April i år ved ikke om det er en aprisnar men tror det er rigtigt.

Jeg lavede for 10 år siden et regneark der kunne regne tingene ud, det er også dette jeg har brugt til dette eksempel nu. Problemet med regnearket er at det nok kun er mig der kan finde ud af at bruge det, men udregningerne passer ganske fint når tab indregnes.

En note vedr. mine varme vekslere er at de er koblet i serie, da vi afregner pr. forbrugt M3 vil jeg helst afkøle vandet så meget så muligt inden jeg sender det retur. Hvis man som dig afregner pr forbrugt mega watt, er det med at have så høj en temperatur over veksleren da det vil hæve virknings graden betydeligt.

Min effekt udregning på det 2 vekslere i serie hos mig sagde at effekten lå på ca. 35-40kw, da jeg gik efter lav udgangs temperatur på fjernvarme vandet.

Ved ikke om det giver mening Christian, men jeg står gerne til rådighed med beregnninger. Jeg har tænkt lidt på at lave en menu i App'en der kan lave ovenstående udregninger.

Hvis andre her inde synes det kunne være spændende så kom endelig med ideer, jeg modtager gerne gode ideer til App og andet spændende software.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Leneodense

Bubbel sun 06 Mar 2016 22:27 #6189

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
cristian skrev:
Er det muligt at du kan komme med nogle tal i år for hvor meget varme de giver pr dag - Ole
Jeg har faktisk hævet temperaturen 3-4 grader på en enkelt dag, så de ER meget effektive. Se mere i linket til min side
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 07 Mar 2016 17:23 #6190

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Oh sorry B) blev lidt optaget af formler.

Jeg ligger også på 3-4 grader pr dag.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 12 Mar 2016 14:55 #6194

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Super takker for dit svar Mads og Ole


når du skriver sådan her
watt = 4180 * kg * dT = 4180 * 45.000 * 1 = 188.100.00 = 188.1 mW

og mit varmeværk skriver at 1 MWH koster 488,- kr.
Udklip.png


Hvad tror du så det koster at hæver den med 1 grad ?

Er forresten ved at overplaster mit flade tag med Solfanger til Pool'en - har en masse spørgsmål ang. dem opretter lige et nyt emne om dem når jeg har fået alle tal på plads
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Bubbel sun 12 Mar 2016 23:25 #6196

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej Christian

Du skal bruge den første formel Mads har dvs. hvor han skriver 55 kWh for 1 grad.
Om det er strøm eller varme er principielt ligemeget. Begge dele er energi.
De 55 kWh er det samme som 0,055 MWh dvs. knapt 30kr for 1 grad.
Da det er en teoretisk beregnet værdi uden varmetab etc. vil det nok i praksis være dyrere.

Husk også at pool'en har det med at miste varme igen - specielt over natten B)
Venlig hilsen Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder