Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Solfangere, antal kvm i forhold til vandoverflade

Solfangere, antal kvm i forhold til vandoverflade 13 jul 2015 21:09 #5824

  • Lennert
  • Lennert's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej
Jeg har engang hørt noget om at der var et forhold mellem antal kvm solfangere og antal kvm vandoverflade i poolen, er der noget om det ?
jeg har i øjeblikket 10 kvm solfangere (til glykol og oprindeligt til opvarmning af varmt vand i boligen) der kører et tryk på ca 5,5 bar for at hæve kogepunktet til ca 140 grader,og kan hæve temperaturen i poolen ca 2-3 grader om dagen med et max på ca 30 grader.
Jeg kunne godt tænke mig lidt flere heste på taget så jeg kunne hæve poolen med ca 4-5 grader om dagen i stedet, den kører over en titanium veksler på 75KW og burde kunne klare opgaven:-)
Er jeg tosset eller kan det lade sig gøre ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solfangere, antal kvm i forhold til vandoverflade 13 jul 2015 21:44 #5825

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det kan det - det handler "bare" om flere paneler
Det er også rigtigt at der er nogle tommelfingerregler om forholdet mellem m2 absorbere og vandoverfalde
For et åbent anlæg hvor det er swimmingpoolvandet der cirkulerer direkte siger man at der minimum skal være 3/4 absorberareal af vandoverfladen for at kunne hæve temperaturen 6-8 grader i højsæsonen.
Der er dog mange parametre der har indflydelse på dette. Hældningen af panelerne, ligger de i skygge eller udsat for meget blæst etc etc etc
Det er altså ikke bare at overføre dette til et lukket anlæg, idet de lukkede anlæg har en meget større ydelsde. Tommelfingerregel er vel omkring 30-50% af vandoverfladen
Et problem med de lukkede anlæg der kun bruges til poolen er om vinteren hvor poolen er lukket ned. Her kan anlægget ikke komme af med sin varme og glykol begynder at koge. Så enten skal glykol tømmes af om vinteren eller også skal poolen holdes igang om vinteren

Hvor meget asorberareal du skal bruge tør jeg ikke sige. Prøv dig frem med udgangspunkt i hvad du har og sår nu og forøg det så evt. over flere gange indtil du opnår det du ønsker

Eller er der en anden derude der ar en mere præcis mening om dette ???? :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solfangere, antal kvm i forhold til vandoverflade 14 jul 2015 06:54 #5827

  • Lennert
  • Lennert's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tak Bjarne
Og ja om vinteren tapper jeg vædske af, ellers koger den jo selv vædsken af :-)
Jeg må prøve mig lidt frem og se om jeg får den temperatur jeg gerne vil have.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder