Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Små poolfra 1-5 m3

EMNE: chock behandling

chock behandling 18 jul 2010 16:46 #1600

  • Karin2225
  • Karin2225's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
hej

Jeg er lige kommet hjem fra ferie og skulle til at chockbehandle, poolen som har stået stille i 9 dage.
Jeg har en lille pool på 2400 L med pumpe. jeg bruger ren pool fra (slettet af administrator-vi må ikke opmtale firmaer her i forummet - læs i reglerne). Efter at jeg købte en ny flaske (ren pool)blev jeg en smule forvirret: På den gmale flaske, står der at man kan chockbehandle med ren pool, men på den nye skal man bruge matas tør klor. mit spørsmål er skal jeg bruge klor eller ren pool?

Jeg har også svæet ved at få PH værdigen ned og holde den nede. kom igår ca 150g ph- i så kom den ned på ca 7,2 - 7.4, er dette for meget ph- at bruge på engang.

på forhånd tak
Sidste redigering: 18 jul 2010 16:52 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:chock behandling 18 jul 2010 17:04 #1601

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg kan godt forstå du er forvirret, men den almindelige opfattelse af det firma du omtaler er, at de ikke ved hvad de taler om.
Ren pool er et klorfrit desinfektionsmiddel, som markedsføres på, at det nettop er KLORFRIT. Hvad fidusen skulle være i dette, når der samtidig siges at der skal bruges klor til at chockklorere med går lidt over min forstand.
Klor er og bliver det bedste, nemmeste og billigste desinfektionsmiddel og der er kun 2 grunde til ikke at bruge det:
A. Klor er dårligere for miljøet end de klorfrie produkter. Personligt har jeg det imidlertid lidt sådan, at de mængder der bruges i swimmingpool er så bitte små i forhold til de mængder der bruges på alt andet, at det kun har ringe paktisk beydning og brugen af klorfrie produkter bliver dermed i mine øjne principiel - hvad der selvfølgelig intet er i vejen med
B. Nogle ganske få personer kan ikke tåle klor

Ud fra det må den enkelte jo så beslutte sig for hvad men vil bruge til at desinficere med

Når firmaet siger at der skal bruges klor til at chockklorere med er det fordi ren pool ikke er en god nok til at chockklorere med

m.h.t din ph værdi. Med varmegrader som nu ER det svært at styre sin PH g det kan være du har et alkalietsproblem. læs artiklerne om alkalitet og ph værdi
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:chock behandling 18 jul 2010 17:56 #1606

  • Karin2225
  • Karin2225's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
:) tak for hurtig svar

lige en lille ting til.
Kan jeg uden problemer bruge klor med canursyre i når det kun er til chockklorere.

med venlig hilsen og god sommer
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:chock behandling 18 jul 2010 19:02 #1610

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
DET KOMMER JO HELT AN PÅ HVOR STORT DIT CYANURSYREINDHOLD ER NU. HVIS DU CHOCKKLORER MED DET KAN DU RISIKERE AT DU OVERSKRIDER GRÆNSEN NÅR DU IKKE VED HVAD UDGANGSPUNKTET ER. SOM HOVEDREGEL MÅ MAN ( KAN MAN IKKE BRUGE CYANURSYRE BASERET KLOR TIL AT CHOCKKLORE MED DA DET JO ER STORE MÆNGDER KLOR MAN KOMMER I UNDER EN CHOCKKLORERING OG DERMED KOMMER MAN OGSÅ MEGET CYANUR I ( POKKERS CAP LOK VAR SLÅET TIL, SÅ DU FÅR DET I STORE BOGSTAVER BEKLAGER)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:chock behandling 20 jul 2010 18:01 #1654

  • Karin2225
  • Karin2225's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej igen Bjarne

Jeg har besluttet at gå fra ren pool til at bruge klor, dertil har jeg så købt noget kvik klor til at chokklore med og bruge derefter.
Jeg har siddet og læst i vejledningerne, for at finde ud af hvor lang tid der skal gå imellem, tilsætning af kemikalier.
Et sted står der at der skal gå 5 til 6 timer et andet sted (forum) 30 min til 1 time. Men hvad er det rigtige?
Det kan godt være at jeg har misforstået noget af det jeg har læst :silly:
Men jeg håber på at nu finde det svar jeg leder efter :lol:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:chock behandling 20 jul 2010 19:17 #1655

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvis det er den "daglige" tilsætning er den jo ikke ret stor, så der skal du bare i efter 1/2 time
Når du chockklorerer skal du vente længere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder