Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Meget vand/luft under liner

Meget vand/luft under liner 16 Jun 2012 15:25 #3209

  • jense
  • jense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Hej Jeg har en gammel beton pool som der på et senere tidspunkt er lagt liner ovenpå. Sidste år var jeg nødt til at tømme poolen og fylde den op igen 6mdr senere. Det betød er der var lidt luftllommer under linere sidste år og at den bulede noget ud i den ene side. I år buler den ud på alle 4 kanter hele vejen rundt. Jeg er i tvivl om det er luft eller vand der er inden under. Hvis det er vand så tror jeg det er regnvand der løber ind fra overflader når det regner meget idet jeg ikke tror at jeg har hul i linere. Jeg vil gerne have et bud på om det er vand eller luft og hvad jeg skal gøre for at få det væk, udover at tømme poolen og få lagt ny liner. Bulerne går helt om mod 20cm ud og løber langs hele siden mens hjørnerne sidder fast, det er meget voldsomme buler som ses meget tydeligt. Jeg skal lige nævne at poolen er 5x10m og 2m dyb i den ene ende så det er en bekostelig affære at tømme den og skifte liner.

Jeg vil også høre om der sker noget ved at lade det være, selvom det ikke er kønt?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Meget vand/luft under liner 16 Jun 2012 18:22 #3211

  • jense
  • jense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Noget af forklaring på udbulningen er nok at bunden også buler måtte jeg konstarere idag men jeg har dog kunne trykke/mase det værste væk men har stadig et "blødt" underlag og bulede sider men nu ikke helt så slemt. Men jeg er meget modtaglig for ideer til hvad man kan gøre :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Meget vand/luft under liner 16 Jun 2012 20:20 #3215

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den ene side er, at man aldrig må lade sin liner beklædte pool være uden vand i ret lang tid. Lineren krymper m.v
Så teoretisk kan dit problem stamme fra dette faktum.
Så 3 muligheder
A. Skade fra den længere tid uden vand
B. Vand bag lineren. Hvis det er vand, er det mest sandsynlige udefra kommende da den har været tæt før
C. Luft bag lineren. Hvis det er luft, er det fordi lineren i toppen er så tæt, at luften ikke kan presses ud i takt med at vandet blev fyldt på.

Hvad jeg ville gøre var, at lave et lille hul øverst oppe - kan lappes senere - derefter ville jeg sætte etvtyndt kobberrør - eller andet rør - ned til bunden. Til røret sættes en af de pumper der kan sættes på en boremaskine, og så ville prøve om der var noget vand der kunne pumpes op. Hvis der er det, kan du derefter håbe at lineren falder på plads

Hvis der ikke er vand, er muligheden derefter at det er luft. Dette vil så også forsvinde gennem hullet

Hjælper dette ikke, er det skader efter den lange tid udev vand, og så er der ikke meget andet at gøre end at leve med det - og de problemer det vil give ved støvsugning etc etc etc
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Meget vand/luft under liner 16 Jun 2012 22:12 #3223

  • jense
  • jense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Tusind tak for det kloge svar. Så krydser jeg fingre for A eller B men kan ikke helt afvise at det kan være pga lineren er krøbet. Hvordan lapper jeg lineren efterfølgende?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Meget vand/luft under liner 16 Jun 2012 22:45 #3224

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du køber bare et lappesæt til liner i enhver poolbutik
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Meget vand/luft under liner 17 Jun 2012 13:35 #3242

  • jense
  • jense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Dejligt at få gode råd så hurtigt og så endda gratis. Jeg skal høre et sidste råd om hvad du vil anbefale hvis jeg en dag skal have renoveret poolen. Det er som sagt en gammel beton pool der har indlagt liner. Betonen krakelerer under linere så i en nær fremtid skal jeg gøre et eller andet, samtidig vil jeg også hæve bunden, da den i dag er 2meter dyb i den ene ende og mere end 1,5 i den anden og jeg vil gerne have den lavere så man/børnene kan spille volly mm. Men skal den gamel beton repareres inden man kan ligge ny liner på, efter bunden er hævet eller er det bedre at få leveret en færdig støbt til hullet eller hvad vil du foreslå. Poolen er i dag firkantet og 5x10 meter og jeg vil gerne bevare længden.

Mvh

Jens
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Meget vand/luft under liner 18 Jun 2012 09:48 #3255

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
såfremt du iøvrigt er glad nok for din pool, skal du hæve bunden med et ny bund af beton. hæv med stampet o/8 grus og støb et nyt dæk på 10-12 cm. alt løst puds skal af væggene og den skal pudses op igen. gå rundt med en hammer og bank på væggene. alt der er løst vil lyde hult
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder