Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: vandtab i pool

vandtab i pool 29 Okt 2012 14:29 #3575

  • kvinde42
  • kvinde42's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
hej, vi har over en mindre årrække oplevet periodisk og dermed mystisk vandtab i vore pool...vandtabet (op til flere tusind l over natten) kan komme efter flere uger uden vandtab og er derfor ret mystisk, og da vi ikke går ud fra det seriøst er en flok elefanter som kommer om natten og drikker af poolen....må der jo være en forklaring. vi har skiftet pakning ved skimmeren da vandtabet stoppede nøjagtig samme sted (nederst ved skimmer) og her var også helt rustent og vand bag liner og vi troede derfor vi havde fået løst problemet....MEN det kom igen...vi prøvede så at lave et forsøg der hed ingen støvsugning i 1 mdr, og i den måned var der intet vandtab udover det naturlige som fordamper.... da vi så skulle "lukke poolen af" til vinteren tappede vi vand af til nedenunde lampe og den nederste indløbsdysse og DEREFTER skete der det at vandet pludselig en nat tabte ca 20 cm , hvilket vil sige at vores pool nu næsten er tom for vand :-( MEN at vi nu ved at vandtabet åbenbart skyldes en utæthed nederst i lineren, som åbenbart bliver mere åbent hver gang man har støvsuget, siden det var herefter den tabte vand.
vi ved der er et lille hul som vi har lappet, plus lappet igen i år i tilfælde af det ikke var tæt nok...

nu er så mit spørgsmål ;) vil du anbefale vi tømmer poolen helt nu og prøver at finde utætheden og hvordan finder vi den?? eller vil i anbefale vi venter til foråret inden vi starter op? det ser ud som om den pt er stoppet med at falde i vandstand og der vel en ca 40 cm vand tilbage vil jeg tro..altså ca 20 cm mindre vand end det den plejer at stå med om vinteren, på forhånd tak for svar :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vandtab i pool 02 Dec 2012 14:48 #3576

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Av - det var flovt med det sene svar :blush:

Den er lidt svær og umidelbar vil jeg sige at du skal vente til næste sæson med vand i. et er næsten umligt at finde et svar uden der er vand i.

Jeg har svært ved at se det der med ingen støvsugning ???? kan ikke se hvad det skulle bevise eller vise

Der er nogle grundspørgsmål i udledning af vandtab.

a. sker vandtabet uanset om motoren kører eller ej ????
b. hvor langt synker vandet før det stopper. Dette har du jo svaret lidt på, men det giver tilsyneladeende forskellige svar hver gang - ligen under skimmeren, men nu langt længere nede

Grundlægegnde må man sige,at såremt utætheden skyldes hul i lineren eller utætheder i lys og dyser m.v, så ville vandet hver gang synke dertil og ikke længere. Da det gør det kan et hul eller en utæthed umiddelbargt udelukkes

Tilbage bliver der:
1. en utæt i rørene mellem pool og teknikrum. Hvis det er det, vil der oftest være en stor forskel på om vandspil forekommer med eller uden motoren kørende
2. en utæt 6 vejsventil så vandet står og løber direkte i kloaken

p.s er der bundsug ??????
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vandtab i pool 06 Jun 2014 13:26 #4455

Hvis det sker når der har været bundsuget er det vel meget mere sandsynligt at det er multiventilen der trænger til en ny pakning - få evt sat en hane på afløbet fra multiventilen.

/Karsten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vandtab i pool 07 Jun 2014 10:03 #4465

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jeg formoder du har din pumpe og filter stående over vandniveau ???????? - hvis de står under vandniveau kan det sagtens være en utæt seksvejsventil hvor vandet bare står og løber i kloak. SÆT EN KUGLEHANE PÅ OG LUK DEN. SÅ DER DEN MULIGHED STOPPET

Hvis du har ANLÆGGET STÅENDE OVER VANDNIVEAU KAN DEN IKKE TABE VAND PÅ DEN MÅDE

Er der vandtab uanset om pumpen kører eller ej ???????????
Hhvor langt ned vandet falder før det stopper ( enten fordi det stopper eller fordi det kommer under skimmer. Som jeg læser dine mails er der vandtab selvom vandet er under skimmer og dyser. Er det rigtigt ???
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder