Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Vandet forsvinder i poolen

Vandet forsvinder i poolen 13 maj 2013 22:19 #3768

  • stine1976
  • stine1976's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Vi købte hus med pool sidste år i august og har med spænding ventet på at få en dejlig sommer med pool. Vi fik hjælp af en ekspert til at lukke den ned for vinteren og den samme person kom og hjalp med opstart. Jeg havde en uge inden han kom fyldt poolen helt op som jeg skulle. Der var stadig vinterprop i skimmeren men dyserne har ikke været lukket til i vinter. Der skete intet med vandet i ugen op til "pool-manden" skulle komme og starte pumpen op.
Han kunne af en eller anden årsag ikke starte pumpen op og sagde at det var fordi pumpen er alt for lille og vi skulle overveje at købe en ny. Vinterproppen blev taget op men pumpen kom ikke igang den dag.
Dagen efter var vandstanden i poolen faldet med nogle centimeter og den fortsatte med at falde. Der blev sat prop i skimmeren igen men det hjalp ikke.
Det er nu en uge siden det startede og vandet er nu lige under dyserne. Der er forsvundet omkring 10.000 liter vand og vi aner ikke hvorhen.
Poolen er 5x10 meter, 1 m dyb i det lave og 180 i det dybe. Det er en "Barracuda" Vinyl pool - dvs. med nylonarmeret vinyl på indersiden.
Hvis der er hul i vinylen hvordan kan vi så finde ud af præcis hvor? Vi har kigget efter bobler men vi kan ikke se hvor der skulle være hul.
Hvad skal vi gøre??? Vi er også bange for hvor al den vand forsvinder hen og om det kan skade vores hus.

Vh. Stine
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 14 maj 2013 09:02 #3769

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
for det første lyder det som noget rent pladder sludder at det skulle være fordi pumpen var for lille at poolen ikke kunne komme igang.- man må iøvrigt regne med at den jo sikkert har fungeret sidste år
Hvis pumpen kører og ikke kommer igang er det enten fordi han ikke har lavet den rigtige opstart procedure. d.v.s fylde vand på pumpen op til adskillige gange indtil den får dannet et undertryk og kan suge

Hvis han har gjort ovenstående og stadig ikke har kunne få den igang, er det fordi den ikke har kunne danne undertryk og dermed suge vandet fra poolen op til sig.

Der kan være flere årsager til at den ikke danner undertryk:
låget er ikke skruet ordentligt på
akseltætningen kan være ødelagt
og så hvad jeg tror det er - ud fra de andre problemer med vandtab - at rørene dra dyserne er blevet frostsprunget og at der dermed bliver suget luft med ind når pumpen starter

Vedr. vandspil
Når vandet er under skimmeren er problemet ikke der - så ville vandet være stoppet lige under skimmeren
Når vandet er stoppet lige under dyserne lyder det som, at det er der problemet er.
Hvis vandet ikke falder UNDER dyserne er det der problemet er, og så skal du ringe til enlækagesporer der kan undersøge HVOR utætheden er - og så få repareret den

Hvis din mand eller du selv er handy, kan I starte med at grave op bag dyserne og frilægge dem - såkan I se om problemet er ved tilslutningen mellem dysen og den slange der går ind til pumpen

Hvis vandet synker under dyserne er problemet et hul i lineren - kan lappes
Hvis vandet synker til undervandslyset er problemet der
og synker det yderligere er det bundsuget - hvis I har et sådant
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 14 maj 2013 13:38 #3770

  • stine1976
  • stine1976's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
1000 tak for hurtigt svar.
Vandet er nu sunket til under dyserne, så problemet er heller ikke her. Vi har intet bundsug så nu er der næsten kun undervandslyset eller lineren tilbage.
Bare meget underligt at problemet først opstod efter pool manden havde forsøgt at få pumpen igang.
Vi kan vel ikke gøre meget andet end vente på at vandet ikke længere synker? Det er dybt frustrerende da vi bare gerne vil have gang i poolen.

Mht. pumpen så mener du altså ikke at vi skal tage det for gode varer at pumpen er for lille og investere i en ny? Vi havde pumpen til at køre sidste år, men jeg ved at den tidligere ejer af huset ikke vinterlukkede poolen med lod pumpen køre hele vinteren - ved ikke om pumpen kan være stået af fordi den har været lukket hele vinteren ?

TAK!

Vh. Stine
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 14 maj 2013 14:47 #3771

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der er desværre ikke andet at gøre end at vente og se hvor vandet stopper :(

m.h.t pumpen hvad står der på den -hvor mange KW eller HK ???

Hvis pumpen kører så er der ikke umiddelbart noget i vejen med den, men jeg kan jo ikke sige om akseltætning eller andet er ødelagt, det vil først vise sig når det med vandtab er ordnet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 15 maj 2013 09:02 #3772

  • stine1976
  • stine1976's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Endnu en nat hvor vand er forsvundet fra poolen. Jeg så netop i går at der er en bundprop i poolen. Jeg håber ikke at det er den der er utæt for så skal ALT vand ud.

Pumpen har 0,75 HK - er den for lille ?

TAK!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 15 maj 2013 14:39 #3773

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den er efter min mening på kanten - bør være minimum 1 og helst 1.5 HK - filtret bør alt efter pumpestørrelse være mellem 60 og 70 cm i diameter

men en 3/4 fungerer også til din pool, og det er i hver tilfælde IKKE den der er skyld i at vandet ikke kunne suges
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 15 maj 2013 15:47 #3774

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
stine1976 skrev:
Jeg så netop i går at der er en bundprop i poolen. Jeg håber ikke at det er den der er utæt for så skal ALT vand ud.
En "bundprop" er ikke normalt. I hvertfald ikke som dem man har i et badekar... Det er nok snarere et bundsug, som i lighed med skimmeren suger vand ud.
Det er nok her problemet er, siden:
1. Vandet står under dyser og skimmer
2. Det startede da poolmanden begyndte at starte op i år.

For at kunne suge, skal suget have en slange, som leder hen til pumpen. Inden da, skal den forenes med slangen eller røret som kommer fra skimmeren.
Kan du se om det er tilfældet? Tag meget gerne nogen billeder af bundsuget og rørføringen ved pumpen og vedlæg dit svar.

Hvis bundsuget er synderen, så er problemet heldigvis ikke så dyrt at løse: Man blænder det simpelthen af. Det ikke den store rensende effekt, sammenlignet med omkostningen ved at reparere den.

For at finde ud af, om det er den kan du næsten kun gøre det ved, at dække den til med fx. en plastikpose. Det bliver ikke nemt, men det kan lade sig gøre.

Hvis vandet herefter stopper med at synke, har du fundet årsagen.

Bundsuget skal så svejses til, men det ved Bjarne mere om end jeg hvordan man gør.
Du skal naturligvis også ændre rørføringen, så sug fremover kun tages fra skimmeren. Det er naturligvis noget der koster lidt penge, men du skal ikke grave hele haven op, og en prof poolmand kan gøre det hele på én dag.

Håber du snart får løst problemet!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 26 maj 2013 10:44 #3804

  • stine1976
  • stine1976's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Så er stort set alt vand ude af poolen og der er ingen tvivl om at problemet ligger i bundsuget.

Jeg har kigget på nogle tegninger og det er korrekt at røret fra bundsuget er forenet med røret fra skimmeren som derefter ledes til pumpen.

Så, det vi skal nu er at få én til at blænde bundsuget, hvorefter rørføringen skal ændres. Hvad tror I sådan noget koster i det hele?

Er der nogen der har en idé om dette kan dækkes af en normal husforsikring som en rørskade?

Nu hvor al vandet er ude af poolen vil jeg selvfølgelig rigtig gerne gøre den godt ren. Spørgsmålet er hvor meget jeg må "gå til den" med at skrubbe lineren? Den er ikke blevet gjort ordentlig ren i flere år tror jeg og der sidder en del alger og skidt på siden.

TAK!

vh. Stine
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 26 maj 2013 11:19 #3805

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
1. om det dækkes af en rørskadeforsikring afhænger af hvad forsikringen vælger at dække, men har du en rørskadeforsikring gør de det oftest

2. hvis du får det dækket og vælger at få gjort det, skal du først finde ud af HVOR rørskaden er, og til det skal du bruge en lækagesporer - google det - men få først forsikringen til at sige god for det, idet det kan være dyrt

3. dernæst er det et spørgsmål og det i det hele taget kan lade sig gøre - hvis skaden ligger i bunden af poolen er det et enormt arbejde at banke ud og reparere det

4. alternativet er er få afproppet bundsuget og det er et relativt simpelt indgreb som de fleste burde kunne

5. rengøring - vask væggene ned i en 10-15% saltsyreopløsning - husk maske
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 26 maj 2013 14:13 #3806

  • stine1976
  • stine1976's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Så fik vi resten af vandet ud og det viser sig at der er en revne i lineren det dybeste sted i poolen... Dvs. umiddelbart ingen problemer med bundsug.

Nu skal lineren bare lappes og så håber jeg at det er det, så vi kan få gang i poolen her i sommer.

Hvor længe må en pool med liner stå uden vand i?

vh. Stine
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 26 maj 2013 14:20 #3807

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
KORTEST muligt - ingen linere har godt af at stå uden vand - kan "krybe"
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet forsvinder i poolen 26 maj 2013 18:43 #3808

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
stine1976 skrev:
Så fik vi resten af vandet ud og det viser sig at der er en revne i lineren det dybeste sted i poolen...
Hvordan er den revne kommet? En linier revner ikke bare af sig selv, slet ikke på det dybeste sted. Den må jo være kommet, da vandet begyndte at synke, dvs. da I startede poolen op i år.
Har I haft værktøj, fx. en støvsugerstang uden mundstykke nede i poolen?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.171 sekunder