Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mulig utæthed ved udløb

Mulig utæthed ved udløb 01 jul 2014 20:44 #4604

  • Bettina
  • Bettina's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Hej til jer alle

Jeg har lige opdaget jeres fantastiske poolforum og håber at I kan hjælpe mig.

Jeg har en rund pool, der er 4,1 m i diameter og 1,20 m dyb og som har fungeret i 8 år uden problemer. Men for godt en uge siden er der opstået en pludselig utæthed, idet jeg kan se at vandstanden sænkes langsomt og stopper ca. 5 cm over ud- og indløbet.

Poolen er nedgravet med en 35 cm tyk betonstøbt flisebelagt kant. Sandfilterpumpen er også nedgravet en meter fra poolvæggen, forbundet 20 cm under jorden med ind- og udløbsslange i to pvc-rør, støbt 1-2 cm fra hinanden gennem poolvæggen og afsluttet med pvc rørbøjninger. Disse stikker ud i hver sin retning på indersiden af poolvæggen 30 cm under poolkanten, for herved at få cirkulation langs poolkanten og dermed god rensning af poolen.

Jeg gætter på at utætheden er opstået i udløbet, selvom vandet synes at stoppe 5 cm over udløbet. Pvc-bøjningen til udløbet er lidt løst efter 8 års manuel af- og påsætning af slange til støvsugning af poolbunden. Jeg har forsøgt selv at tætte ud- og indløbet ved at fjerne gammelt silikone og påført nyt vandtæt silikone (Bostik Maxibond). Det viser sig ikke at være til nogen nytte, da den tyggegummi-agtige silikone ikke er til at arbejde med og heller ikke har afhjulpet problemet. Kan det passe,at det er afløbet?

I så fald tænker jeg på at gøre afløbet og indløbet ordentligt, da det ikke er videre pænt med den bestående løsning, hvor silikonen klatter lidt rundt om rørene (se billedet). Hvordan kan jeg få hjælp til at løse problemet på en så billig, pæn og ordentlig måde som muligt?

Findes der en løsning, helst uden at jeg skal bryde noget af væggen op. Jeg ønsker en løsning, der ligner den hidtidige, da den har fungeret super godt. Men meget gerne noget pænere. Hvad vil det evt. koste? Kan jeg selv gøre det? Jeg tænker på muligheden for at installere jeres indstøbningsrør med dyser eller Haywards , men afstanden mellem ind- og udløb er som sagt kun 1-2 cm, hvorfor det kniber med pladsen. Kan det lade sig gøre alligevel ud at bryde væggen op?

I så fald at problemet kan løses med dyser eller Haywards, findes der så en opsætningsvejledning af disse til betonvæg, der kan hjælpe mig på vej?


De bedste poolhilsner, Bettina
Bettina
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 01 jul 2014 20:55 #4605

  • Bettina
  • Bettina's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Hej igen

Jeg kan se at billederne ikke er vedhæftet. Jeg prøver igen!

DSC_0188.jpg


DSC_0186.jpg
Bettina
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 01 jul 2014 22:16 #4606

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den tror jeg man skal kikke på i virkeligheden for at kunne vejlede dig ordentligt

De rør du viser ligner "almindelige" rør der bruges til vvs arebejde. Disse kan KUN bruges i et trykløst system. I et tryksystem som en pool er med pumpe og filter vil de næsten uundgåeligt være/blive utætte

Prøv at skrive til mig og fortæl hvor du bor. Når jeg eller af mine mænd så er i nærhden vil vi kikke ind og se på det og give dig nogle råd om hvad du kan gøre :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 01 jul 2014 22:16 #4607

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Uh det ser lidt klistret ud :)

Jeg vil nok anvende en anden type tætningsmasse, prøv og sætte en prop i både ind og udløb og så hæv vandstanden igen. Falder den stadig er rørene ok hvis ikke så er rørene læk, så tager vi den der fra.

Falder vandstanden hurtigere hvis filtret køre?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 01 jul 2014 22:17 #4608

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hehe Bjarne du kom først.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 01 jul 2014 22:21 #4609

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B) jeg kom nok først, men du huskede dog at fortælle hvordan den første simple prøve kan laves. den "glemte" jeg - så selv gamle rotter kan overhales af unge mus :cheer:

Så bettina
Gør som mads siger og skriv så til os med din addr.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 02 jul 2014 00:26 #4614

  • Bettina
  • Bettina's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Hej Bjarne og Mads

Tusind tak for hurtige svar fra jer. Ja, det er almindelige VVS- rør, men med poolslanger i og silikone mellem rør og slange indeni ved bøjningerne. Når pumpen køre mener jeg, at vandstanden faldt hurtigere. Jeg vil straks i morgen tidlig slå prop i ud- og indløb og så fylde vand på for at se, hvad der sker. Såfremt vandstanden stadig falder, hvilke andre rør eller dyser vil i så eventuelt anbefale, fremfor VVS-rørene og hvilken tætningsmasse skal anvendes?

Jeg tænker nu, at det sagtens kan være tilfældet at utætheden er mellem slange og rør indeni rørbøjningen. I så fald vil der jo ikke være et vandtab, når propperne er på - det er ikke svært at forstille sig, at det bevægelige udløbsrør har løsnet silikonen mellem slangen og røret.

Jeg vil meget gerne at én af jer eller en anden medarbejder kommer forbi og ser på det og eventuelt hjælper med at installere anbefalede nye rør/dyser eller lignende, hvis jeg ikke selv kan. Jeg bor i Aarhus (nærmere adresse vil blive sendt til jer på mail).


Vh. Bettina
Bettina
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 02 jul 2014 15:00 #4616

  • Bettina
  • Bettina's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Hej Mads og Bjarne

Jeg resumere lige op det væsentligste i vores mail korrespondance så der er andre, der kan få glæde af de overvejelser vi har på min utætte pool:

Mads på mail: De rør som går ud i poolen går de i gemmen poolvæggen eller går de inde i væggen ?

Hvis i har samlet rør og slanger med silikone er det sikkert der hunden ligger begravet, sådanne samlinger skal laves med speciel lim som nærmest svejser de 2 emner sammen. Det passer fint med at sådanne samlinger med silikone mørner efter ca. 5-8 år og at utætheden først vil vise sig på tryk siden.

Har i selv lavet poolen ?

Kan du ikke sende nogle flere billeder af den, jeg synes at den virker ret spændende og vil gerne se lidt mere af den (jeg er lidt nørded)

Mvh. Mads



Bettina på mail: Jeg er rigtig glad for at finde nogen at være nørdet med, når det angår pools. Billeder, som jeg lige har taget af haven og min pool i dag, er videresendt i en separat med.

Ja, jeg har også sendt info om adresse til Bjarne. Jeg har selv bygget poolen med lidt hjælp til støbning og flisebelægning og har 2 gange 1 meter VVS-rør nedgravet og gennem poolvæggen med VVS-bøjningerne på endestykket. Det der så stikker ud i hver sin retning på indersiden af poolvæggen. Jeg kan let få VVS-bøjningerne af ved at fjerne silikonen og så bøjningerne. Så har jeg tilgang til de to slanger. Her vedhæftet billedet, hvor du får et blik ind i rørene. Det første er indløb og det andet udløb. Jeg tror også at problemet ligger her. Det ser ikke ud til at der er noget tab af vandt, når jeg sætter prop i. Hvad er løsningen?



DSC_0190.jpg


DSC_0191.jpg



Efterfølgende har jeg konstateret at vandstanden faktisk falder, selvom der er propper i rørene. Det tyder altså på at utætheden er udenfor og rundt om rørene - altså at det er galt med mit klatværk af silikone, som kan ses på billedet ovenfor. Kan det ikke godt passe? Uanset hvad, er det jo de to VVS-bøjninger og den umulige silikone der bør udskiftes med en mere holdbar løsning. Er der nogle gode bud på en sådanne?
Bettina
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Mads M

Mulig utæthed ved udløb 02 jul 2014 20:08 #4624

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er bare super Betinna at du opfølger i forum med vores e-mail korrespondance :) så slipper jeg for at gøre det :silly: TAK her fra
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 02 jul 2014 21:10 #4627

  • Bettina
  • Bettina's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Hej igen

Bjarne, har du en mand i nærheden af Aarhus, der kan kikke på mit ind- og udløb i poolen indenfor de nærmeste dage?
Bettina
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mulig utæthed ved udløb 02 jul 2014 21:15 #4628

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
AV - så bliver den sværre. Når jeg snakkede om at komm U/B ud og kikke var det fordi jeg troede det var i "nærheden" af mig i Frederiksværk
Dem jeg kender i Jylland er nokm ikke så "flinke" som mig og vil derfor sikkert have penge.
Hvis du har mod på det, så kontakt PoolNord - Lars og hils fra mig. Han har telefonnr. 2943 8001 og er RIGTIG dygtig
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Bettina
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder