Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: En pumpe smeltede - nye super varm

En pumpe smeltede - nye super varm 28 Jun 2012 22:22 #3337

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Hej.
Jeg er helt i vildrede. Jeg fik installeret pool i september for snart 2 år siden af (redigeret af administrator - se forumregler)
Indtil nu har alting virket perfekt, men så for et par uger siden brændte min pumpe sammen.

Deres vurdering var at den gennem længere tid at været MEGET varm (smeltet plast omkring kondemsatoren).
Den har aldrig manglet vand.
Jeg købte en ny pumpe magen til - efter et par dage konstaterede jeg at den nu også er SUPER varm under drift.

(redigeret af administrator - se forumregler) har været forbi 2 gange og kan stadig ikke give mig et svar.

Jeg har testet strømmen. Filteret. Vi har skiftet dysser så der er mindsket tryk i filteret.
Intet hjælper.

Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

(pumpen er et spansk mærke)
Pool er 33 m2 - pumpe 3/4 HK.

Ryberg
/Morten
Sidste redigering: 28 Jun 2012 23:11 af Bjarne. Begrundelse: forumregler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 28 Jun 2012 23:23 #3338

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den er svær at svare på - i det mindste uden at se og undersøge.
Hvis der er smeltet plastic på den gamle og kun lokalt om kring kondensator, kunne det evt. tyde på et elproblem der har udviklet lokal varme - evt- dårlig forbindelse - der skal meget varme til før plastic smelter

Stort set alle pumper bliver varme når de kører - friktionsvarme, så det siger intet i sig selv. Det med mindsket tryk og dyser har heller intet med problemet at gøre

Fungerer den nye pumpe selvom den er varm ?
Kan man holde hånden på selvom den er varm ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 08:53 #3341

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Tak for svar.

Jeg har netop hørt fra en pumpe ekspert (ikke specifikt poolpumper) at det er kondensatoren der er stået af, som så har brændt pumpen af herefter.

Jeg har her til morgen hørt men leverandør - de vil ikke dække den under garantien, da der ikke er installeret et motorværn.
Jeg fortalte dem at montøren ikke havde sagt andet end at jeg skulle tilslutte den 230V.
De påstår at det er lovpligtigt med et motorværn - at elektrikeren er forpligtet til at installere en sådan når det skal bruges til en pumpe.

Den nye pumpe er så varm at jeg ikke kan holde en finger på den mere end 10 sek. Men den er ikke så varm at vand syder på den om man forsøger med en dråbe.

Nu vil ingen betale så det kommer jeg nok til... men jeg vil for alt i verden undgå det sker igen.
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 11:19 #3342

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Hvis din pumpe er så varm som beskrevet ville jeg slukke den, da den ellers også vil brænde sammen, det er ikke normalt.
Umiddelbart kan jeg ikke se at et motorværn vil hjælpe på varmen, andet end det hele tiden vil slå fra, og så kan det jo ikke bruges.
Min er kun lun og man kan sagtens holde hånden på den.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 11:40 #3343

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvilken rørstørrelse kører du med? Pumpen har formodentlig en 50mm studs både ind og ud, og det betyder, at du skal køre med 50mm rør HELE vejen igennem. Hvis du på noget sted i kredsløbet har noget smallere, vil det give en markant modstand som kan gøre, at pumpen bliver varm. Det synes jeg det kunne tyde på.
Hvad er dimensionerne på dit filter?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 12:16 #3344

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Filter og rør er altsammen monteret af ( slettet af administrator - se forumregler ). og så vidt jeg husker er alt 50mm. (tykt gråt halvstift rør)

Jeg har endda skiftet dysser, så trykket faldt i filteret, som nu er på 0,5 tryk.
Dette vil dog ikke kunne lede til en varm pumpe ifølge pumpe/motoreksperten jeg har snakket med, da den blot vil køre rundt i eget vand. (så længe der kan komme vand til pumpen)

Det er derfor jeg er så uforstående overfor denne situation.

Jeg for nu sat et motorværn op, så jeg ikke brænder en pumpe/motor mere af... så er det da trods alt kun kondensatoren der skal skiftes. Men det er stadig et kæmpe irritations element at gå og tænke over dette konstant.

Ryberg
/Morten
Sidste redigering: 29 Jun 2012 12:33 af Bjarne. Begrundelse: forumregler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 13:42 #3346

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
en halv, det var ikke meget.
Kan det tænkes, at der er en skrubtudse der har sat sig fast i røret mellem poolen og pumpen, så pumpen slider, ikke med at komme af med vandet, men med at få vand nok? Det kunne forklare det lave tryk i filteret...

Når jeg starter pool op om foråret er det altid uden dyser, altså blot lige efter jeg har pillet gummipropperne, og dermed med "fri udblæsning".
Selv da går mit filtertryk ikke nævneværdigt ned, så vidt jeg husker...
Derfor min frø-teori... ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 13:43 #3347

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Noget af det er svært at svar på uden at se / undersøge den men,
Iflg. stærkstrømsloven skal der et motorværn til uanset om det er 380 eller 230 v motorer. Årsagen til dette er, at såfremt der sker en fejl - f.eks. at kondensatoren går - så vil pumpen ikke gå igang men bare stå og brumme og derved vil der udvikles varme som i sidste ende kan resultere i brand. Motorværnet er til for at slå fra således at dette ikke kan ske.
Enhver autoriseret elektriker ved eller bør vide dettte

m.h.t til de nye motor
Har jeg forstået dig ret, at pumpen fungerer men at dit peroblem er at den bliver varm og at du derfor spekulerer over om det samme kan ske igen ????????

Alt det der med dyser og rør har intet at gøre med ovenstående problematik - kun med flowet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 13:48 #3348

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
bjarne skrev:
Iflg. stærkstrømsloven skal der et motorværn til uanset om det er 380 eller 230 v motorer.
Artikel om Pumpen:
Husk, at der ved installation med 380 volt motorer skal installeres motorværn...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 13:48 #3349

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Yxos - det faldt fra midt i grønne felt til 0,5-7 efter de monterede dysser med større hul. Pumpen får rigeligt med vand.

Bjarne...
Tak - dette kan jeg bruge til noget.
Jeg må skrive til den elektriker der lavede strømmen for mig, da han i dette tilfælde faktisk er skyld i min udgift til ny pumpe. Jeg har endda talt med ham i dag, hvor han sagde at han ikke kendte til en regel om at der skal være motorværn på... han sagde det gør man jo ikke med dykpumper i kælderen osv. (han må altså være lidt uerfaren)

Ja - den kører. Ja - jeg er bekymret for at den brænder igen når den er så varm.
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 13:56 #3350

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Yxos - den må jeg have lavet om . der skal motorværn ved uanset om det er 230 eller 380 v motorer

Ryberg
Stort set alle motorer bliver varme måske endda op til 50g - så spørgsmålet er hvor varm din pumpe egentlig bliver - og det er jo en indididuel opfallelse af hvornår noget er varmt - hvad mærke er det din pumpe er ??????? - hvad hedder den
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 14:04 #3351

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har rettet artiklen - og lader Bjarne om at udrede Rybergs problem til ende.
Held og lykke med det :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder