Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: En pumpe smeltede - nye super varm

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 15:20 #3352

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Det er en Kripsol Ondina 3/4 HK.

Jeg har normalt ikke problemer med at holde på varme ting - jeg kan efter et par timers kørsel ikke holde en finger på den metalkant der sidder rundt om det lille run til ledninger og kondensatoren i mere end 5-10 sekunder. Jeg testede og fik en finger der nok burde være kommet under koldt vand :P

Jeg hørte fra pumpe eksperten at den sagtens kan blive 50 gr (som du netop også nævner) og at viklerne i motoren kan klare op til 150+ gr. Men jeg synes det er mærkeligt at den er så varm.
(redigeret af administrator) har mere eller mindre givet op, så jeg er uden hjælp derfra.
/Morten
Sidste redigering: 29 Jun 2012 16:17 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 16:20 #3353

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
prøv at spørge grossisten welldana om varmespørgsmålet, men som sagt så bliver stort set alle pumper varme, så det er "kun" et spørgsmål om hvorvidt den bliver mere varm end den "skal" og dette kan jeg ikke svare på uden at mærke selv - hvad jeg ikke kan og fordi jeg ikke vil gå ind i "enkeltbehandlinger" om et konkret produkt. Så bliver vi "sagsbehandlere" hvad vi ikke skal være i dette forum
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 29 Jun 2012 19:20 #3354

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Blander mig lidt igen, men det er ikke rigtigt at en pumpe bliver så varm at man ikke kan holde hånden på den så er der noget helt galt og med fare for at den brænder sammen og i værste fald antænder en brand.

Jeg har min pumpe kørende med 1 bar tryk i filteret og den er hvad man kan kalde " lun" bliver din pumpe meget varmere er der noget som ikke er rigtigt om det er monteringen eller pumpen kan jeg ikke sige.

Men du bør i hvert fald få det undersøgt af en som ved at der også skal et motorværn på ;-)
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 30 Jun 2012 06:55 #3355

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Nå nu kan jeg ikke lade være med og blande mig :)

Jeg er ikke i tvivl om at der er noget galt :( , for når man i elektronik branchen skal vurdere om et produkt skal have køleplade på er "tommelfinger reglen" at apparatet ikke må forblive så varm at det ikke kan berøres dvs. max. 40 grader. Der findes selvfølgelig også en teoretisk beregning, men den er lang og teknisk og den jeg kender passer ikke lige på en pumpe.

1. Men jeg går udfra at pumpen er monteret så den kan suge luft ind i enden ved motoren og hen over kølerippene på selve motoren?
2. Har du fået fortaget en spændings måling i dit hjem? det kan være at du bor tæt på en transformator station og herved har en lidt højere spænding (mål evt net spænding når pumpen er tændt og slukket, husk og måle på samme fase som pumpen).

Nu når du har problem selv efter udskiftnig tror jeg ikke at pumpen fejler noget, vi skal derfor prøve og se lidt på miljøet i og omkring pumpen tilslutning.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 09 jul 2012 20:05 #3416

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Nå nu har jeg fået installeret et motorværn - så langt så godt.

Jeg har gjort alt hvad der tænkeligt kan gøres for at på pumpen til at køre uden varmeproblemer... den er dog stadig varm efter 1+ timer.
Jeg har heldigvis set en anden pumpe fra samme leverandør (dog 380V) som er varm samme sted, så jeg håber det er meningen og at det holder denne gang.

God sommer og tusind tak for alle jeres kommentarer.

Ryberg
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

En pumpe smeltede - nye super varm 24 jul 2012 10:34 #3432

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Tror også jeg ville checke pumpen mekanisk om den kører uden at den slæber imod og dermed bruger mere strøm end den skal. Prøv at få fat i en AMP tang og mål hvor mange AMP motoren trækker. Hvis den trækker mere end der står på motoren er der nok noget mekanisk galt med pumpen
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 15 Mar 2016 10:21 #6199

Hej

Bare en tanke - har du sikret dig at pumpen rent faktisk kører den rigtige vej?
Den vil selv ved forkert rotation cirkulerer noget vand men ikke den normerede ydelse - jeg har engang fået en pumpe hvor pilen der viser omdrejnings retningen var monteret forkert; den larmede og blev varm.

/Karsten Mentz
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: En pumpe smeltede - nye super varm 22 Mar 2016 14:33 #6212

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
hvis det er en 230V elmotor så mål lige din spænding, det lyder lidt som den kører med svævende null.
hvis du har et multimeter der kan logge min/maks så sæt det på et par timer.

Svævende null er faktisk den værste EL fejl man kan have
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder