Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Styring af pumpe på indendørs pool

Styring af pumpe på indendørs pool 10 Jan 2016 00:35 #6124

Hej,
Jeg har for ca. 1 år siden overtaget et sommehus med indendørs pool(klor), og har fået monteret en varmepumpe til opvarmning for at reducere el-forbruget.
Men jeg er så kommet til at regne på hvad det koster at have en 750watt pumpe til at kører 24 timer i døgnet, og det vil jeg gerne have gjort noget ved.
Jeg har købt en frekvensomformer(Danfoss VLT 2800), så jeg kan reducere pumpehastigheden når jeg ikke skal suge eller retur skylle til et passende flow.
Jeg har læst diverse indlæg/artikler omkring pumpe hastighed/flow og sandfilter.
Poolen er 18m3 og mener sandfilteret er 50 eller 60cm, og jeg påtænker at skifte til filter glas, da jeg ikke ved hvor gammelt sandet er.

Men jeg har et par spørgsmål:
  1. Kan jeg i perioder hvor huset står tomt kører med en timer på, så pumpen kun kører e.g 2x5 timer/døgn? Da pumpen jo ikke er lavet til at kører variabel hastighed, tror jeg ikke jeg får samme gevinst ved at reducere hastigheden yderligere, e.g. til halvt flow, som ved helt at slukke for den i ca. 50% af tiden, og så kører med lidt højre flow når den er tændt.
  2. Er der en nem måde at måle flow igennem pumpen på, så jeg får justeret hastigheden på pumpen rigtigt.
Jeg påtænker at kører varmepumpen på samme timer som pumpen.
Jeg takker mange gange for den super gode information man kan finde I dette forum, og de artikler I stiller til rådighed:-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 10 Jan 2016 10:19 #6126

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Den varmepumpe du har fået installeret er det en kun til pool eller varmer den også vandet op i vandvarmeren ?

Men korrekt du behøves ikke at køre 24/7/365 med pumpen, men du skal være opmærksom på at der alligevel skal være så meget cirkulation på pumpen at varmepumpen kan holde temperaturen i poolen.

De udlejnings huse jeg kender til er lavet med frekvens omformer og de køre med en Kripsol KS50 pumpe, de køre 24/7/365 men ved lav hastighed på den måde kan varmepumpen vedligeholde pool temperaturen.

I teknik rummet er der så en omskifter til høj (returskyl) og normal drift.

At tage strømmen til varmepumpen med et relæ, kan være farligt det skal laves rigtig. For hvis du blot slukker for den kan den ikke selv cirkulere og evt. frost sprænge i den udvendige del ;)

Så mit råd er at gearer pumpen ned med en frekvens omformer eller anskaffe en af de nye fler speed pumper.

Prøv evt. at ringe til Kenn og snak om en løsning og sig til Kenn at jeg "Mads Munk" har nogle gode ideer, så han kan blot gribe fat i mig vedr. dette.

Skal huset bruges som udlejning ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: CasperBonde

Styring af pumpe på indendørs pool 10 Jan 2016 17:16 #6127

Hej Mads,
Tak for det hurtige svar!
Ja huset bruges til udlejning, men i den periode kører pumpen 24/7, da udlejningsfirmaer bruger tempo sticks i skimmeren og derfor skal vandet cirkulere hele tiden. (For at undgå klumper af klor masse sætter sig i rør mv.)

Den varmepumpe jeg har er kun til pool, det er en G&J split pumpe, så der er ingen risiko for frost springning, men tak for heads up:-) Men du har ret I at jeg skal kører timer nok til at vamepumpen kan holde poolen varm.

Ja, der er en kontakt til sug/retur skyl, hvor pumpen kører med fuld hastighed. Faktisk kan den programmeres til 4 forskellige hastigheder, som så kan styres med kontakter. Jeg skal så have fundet den rigtige frekvens til alm. Cirkulation - derfor mit spørgsmål omkring flow måling.
Jeg har også overvejet at sætte en PIR sensor i pool rummet, som kobles i parallel med timeren, således at pumpen altid kører når poolen bruges og har et "efter kør" på 30 minutter efter poolrummet forlades - dvs. Ca. En time efter sidste mand forlader vandet.

Pumpen er kun 1 år gammel, den blev skiftet ugen før vi overtog huset, så jeg tænkte en frekvens omformer var den billigste løsning.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 10 Jan 2016 17:20 #6128

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det var så lidt B)

Din idé med PIR er der faktisk flere der har snakket om, har selv tænkt på at lave et digitalt tændsluk ur som kan programmeres fra smart phone.

Så jeg takker også for dit input :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 13 Jan 2016 00:57 #6133

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hej
Jeg har også et poolhus til udlejning.
Jeg kører min pumpe 24/7 når der er gæster i huset.
Når det er tomt kører den en time eller til den har nået sin temperatur.
Det samme med spaen.
Hvor ligger dit hus henne ?
Mit er i Ebeltoft


Mvh
Jens
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 17 Jan 2016 13:50 #6136

Hej Jens,
Huset ligger i Øster Hurup.
Desværre er der ikke trukket en ledning fra udedelen af varmepumpen til teknikrummet, med det signal fra varmepumpen, der skulle tænde cirkulations pumpen, men på den anden side, kan varmepumpen jo kun måle temperaturen når pumpen kører, så ved ikke helt hvordan det skulle virke.

Hvordan virker din styring af temperaturen? Har du en separat føler i poolen, eller tænder cirkulations pumpen en gang imellem for at cirkulere vand forbi følerne i varmepumpen?

Mvh
Casper
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 17 Jan 2016 14:09 #6137

Hej Mads,

Faktisk findes der en del forskellige løsninger til relæer/tidsstyringer der kan styres fra mobilen. Problemet er at de er ret dyre. En løsning som jeg P.T. arbejder på er at bruge en Raspberry Pi med et relæ modul og en USB wifi dongle. Den kan så kobles på internettet, og derigennem er planen at jeg kan styre den fra mobilen. Der er også lignende Audoino projekter.
Jeg tænker at lave et simpelt configurations interface baseret på XML, ud fra de muligheder man har i en PLC med timere, temperaturfølere osv., så kan man jo lave forskellige APPs eller evt. et web interface til at ændre indstillingerne.

Men faktisk har jeg et spørgsmål and pool-styring. Jeg har nu fået sat frekvensomformeren til, men hvordan måler man flowet uden at skulle investere i en mega dyr flow måler? Havde tænkt på noget med nogle spande og så bruge vandet fra retur skyl, men så bliver flowet jo målt uden de lange slanger til indløbs dysserne i poolen.

P.t. har jeg sat den på 30 Hz, som giver et forbrug på ca. 330 watt ifølge frekvensomformeren - men ved ikke om den måler rigtigt, for på max indstillingen p.t. 58Hz bruger den 1500watt (på en 750watt motor...)- jeg roder stadig roder lidt med at få den til at ramme 50 Hz, så måske det får forbruget ned på de 750watt - motoren kan jo ikke holde til 1500 watt ret længe:-).

Mvh
Casper
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 17 Jan 2016 14:22 #6138

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hej
Jeg har en PLC der klare det.
min temperatur føler siider i teknikrummet ca 10 meter fra poolen.
i mit program har jeg lavet et par register der indholder RAW temperatur og Aktuelle temp
hvis poolpumpen kører, og har kørt i 10 min er RAW temperatur = Aktuelle temp, derefter starter jeg for evt varmepumpe og kører varme i.
Men er det lejet ud kører hele butikken fuld tid.

hvis du vil bruge en Rpi kunne du kigge lidt på Codesys, den er gratis i to timer, men koster kun 35 euro til rpi, så får du noget der ligner en rigtig PLC, jeg bruger selv codesys og en plc fra wago, uploader status på alt (pool, spa, elmålere, vandure osv ) hver 3 min til sql.
går du efter codesys løsning kan du kigge på oscat.de der er nogle rigtig fine færdige funktionsblokke.
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 17 Jan 2016 14:24 #6139

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
CasperBonde skrev:
Hej Mads,

Faktisk findes der en del forskellige løsninger til relæer/tidsstyringer der kan styres fra mobilen. Problemet er at de er ret dyre. En løsning som jeg P.T. arbejder på er at bruge en Raspberry Pi med et relæ modul og en USB wifi dongle. Den kan så kobles på internettet, og derigennem er planen at jeg kan styre den fra mobilen. Der er også lignende Audoino projekter.
Jeg tænker at lave et simpelt configurations interface baseret på XML, ud fra de muligheder man har i en PLC med timere, temperaturfølere osv., så kan man jo lave forskellige APPs eller evt. et web interface til at ændre indstillingerne.

Men faktisk har jeg et spørgsmål and pool-styring. Jeg har nu fået sat frekvensomformeren til, men hvordan måler man flowet uden at skulle investere i en mega dyr flow måler? Havde tænkt på noget med nogle spande og så bruge vandet fra retur skyl, men så bliver flowet jo målt uden de lange slanger til indløbs dysserne i poolen.

P.t. har jeg sat den på 30 Hz, som giver et forbrug på ca. 330 watt ifølge frekvensomformeren - men ved ikke om den måler rigtigt, for på max indstillingen p.t. 58Hz bruger den 1500watt (på en 750watt motor...)- jeg roder stadig roder lidt med at få den til at ramme 50 Hz, så måske det får forbruget ned på de 750watt - motoren kan jo ikke holde til 1500 watt ret længe:-).

Mvh
Casper

Du burde kunne sætte en DI til en given hastighed, eller en variable AI, nårmalt er 60 Hz ikke et problem for en alm elmotor, men pas på med at komme for langt ned i hastighed, da du kommer til at mangle køling på din motor, derfor ser man tit at der sidder en aktiv blæser i enden af elmotor med frekvensdrev
Med Venlig Hilsen / Best...
Sidste redigering: 17 Jan 2016 14:29 af lionx.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af pumpe på indendørs pool 17 Jan 2016 17:11 #6140

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Tak for jeres super input, det er rigtigt at der findes forskellige løsninger på tændsluk ure der ude. De er dog præget et prisen som du selv siger samt noget stabilitets problemer, så du har ret en løsning med RPI er fortrinlig.

Selv overvejer jeg at portere min solvarme styring til en raspberry pi, men lige nu arbejder jeg faktisk på et pcb med en gammel kollega.

Det bliver et PCB med en Cortex M0, som har input til følgende ting:

2 stk flow metere, har både nogle 3/4" og 1.5" til at ligge jeg skal afprøve.
pH probe input
Redox probe input
DS18b20 sensor input
868 MHz radio som kan co. eksistere med enten WiFi eller bluetooth interface

Det meste vil blive lavet i SMD 0102 eller 0204, vi har forbindelse til et monterings firma som gerne vil afprøve nogle monterings processer sammen med os B)

Man er vel nørd med stort N :laugh:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.195 sekunder