Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 25 maj 2016 18:28 #6551

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Hej

Jeg har de sidste 2 år haft en Intex pool på ca. 6m3 vand, og brugt en pumpe med almindelig papirfilter men tænker at skifte til en sandfilter pumpe i stedet som skulle være mere effektivt. Jeg har kigget lidt på den de sælger hos Harald ( ingen detail henvisninger - regler - tag et billed af filtret og læg op istedet) men synes jeg har læst et sted at det sand som de anbefaler er for groft, er det korrekt? Og hvis det er tilfældet, hvilken type sand skal man så anvende?



Måske er der nogle herinde der har erfaring med den pumpe?
Sidste redigering: 26 maj 2016 09:30 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 26 maj 2016 20:21 #6558

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg har ingen erfaring med Harald pumper , og ved derfor ikke om man kan bruge finere sand end de selv anbefaler. Problemet opstår hvis du bruger finere sand og rillerne i lateralrør (de små rør i bunden af filtret) ikke er små nok til at stoppe sandet så får du sand i vandpytten. Du kan også bruge 2 typer sand en grov i bunden og en fin i toppen. Eller tage et greb dybere i tegnebogen , og kontakte poolraadgiveren som kan vejlede/sælge et filter evt med AFM glas som passer til dit behov.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 27 maj 2016 07:03 #6559

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Da jeg begyndte med pools, havde jeg også en pool på ca. 6 m3 og havde også der en lille pumpe med filter. Jeg overvejede ikke at købe en sandfilterpumpe, til så relativt lille en pool, men kan da godt forstå, hvis du gerne vil ha noget, der er lidt mere effektivt. Så skal du bare købe en der måske fremtidssikrer dig lidt, tænker jeg?! Hvis nu du vælger at købe en større pool næste år eller om et par år. Hvis du holder dig til Intex, så er det ofte som om, at de pumper der følger med til deres pools, er en tand underdimensionerede, så jeg har altid købt større pumper og solgt de små fra.

Jeg har nu en Ultra Frame Pool, som jeg er ret så glad for. Når vi køber eget hus inden så pokkers længe, så skal vi klart ha kigget på en nedgravet pool og så får de nok et ring herinde ;-)

Ang. sand fra HN, så er det det jeg bruger i min pumpe. Det har virket ganske fint og det er meget meget lidt der kommer ud i poolen. Tror dog at jeg vil skifte til glasmedie næste år.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 27 maj 2016 12:24 #6560

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
freezer20 skrev:
Da jeg begyndte med pools, havde jeg også en pool på ca. 6 m3 og havde også der en lille pumpe med filter. Jeg overvejede ikke at købe en sandfilterpumpe, til så relativt lille en pool, men kan da godt forstå, hvis du gerne vil ha noget, der er lidt mere effektivt. Så skal du bare købe en der måske fremtidssikrer dig lidt, tænker jeg?! Hvis nu du vælger at købe en større pool næste år eller om et par år. Hvis du holder dig til Intex, så er det ofte som om, at de pumper der følger med til deres pools, er en tand underdimensionerede, så jeg har altid købt større pumper og solgt de små fra.

Jeg har nu en Ultra Frame Pool, som jeg er ret så glad for. Når vi køber eget hus inden så pokkers længe, så skal vi klart ha kigget på en nedgravet pool og så får de nok et ring herinde ;-)

Ang. sand fra HN, så er det det jeg bruger i min pumpe. Det har virket ganske fint og det er meget meget lidt der kommer ud i poolen. Tror dog at jeg vil skifte til glasmedie næste år.

Grunden til sandfilterpumpen er også pga. man ikke behøver at skifte filter hele tiden. Når først jeg har sat poolen op, så render nabo børnene ofte over hos os og så varer det ikke længe før vandet bliver beskidt og filteret skal skiftes. Jeg prøver normalt at rense filteret med en børste et par gange inden jeg udskifter med et nyt men det gider jeg ikke mere, derfor sandfilterpumpen.

Har godt læst om det glasmedie, kan man bare smide det i sådan en Harald Nyborg pumpe istedet for sand? Synes måske det er lidt overkill til en pool på 6m3.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 10:40 #6592

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Mens jeg googlede efter sandfilterpumper fik jeg øje på de der filterkugler/filterballs som skulle være endnu mere effektive end sand og have den fordele at der ikke kommer sand i bunden af poolen som jeg synes mange skriver om herinde.
Er der nogle af jer der har erfaring med det?

Overvejer at droppe harald Nyborg sandfilerpumpen og i stedet købe enten en Pro Classic 300 eller en ClearWater compact sandfilterpumpe men vil det være en god idé at prøve de filterkugler i stedet for sand?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 11:02 #6593

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Det er ikke Overkill at have glas i 6 M3. Husk på at jo mindre vand du har jo større belastning er der på vandet. Jeg har også glas i mit vildmarksbad på 1,8 M3. Erfaringen med vat kuglerne er at de ikke er til at få rene når man returskyller, og de falder sammen ved brug.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 14:34 #6597

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Når du nu vil gøre det "godt". Så ofrer de få extra penge et "rigtigt" sandfilter og en ordentlig cirkulationspumpe koster - det sparer dig for både penge og besvær

Erfaringerne med vat er som Bino siger "dårlige" det renset fint, men er al al for besværlig i brug og har en for lille levetid. Et biprodukt fra akvarieindustrien
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 16:37 #6606

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Bjarne skrev:
Når du nu vil gøre det "godt". Så ofrer de få extra penge et "rigtigt" sandfilter og en ordentlig cirkulationspumpe koster - det sparer dig for både penge og besvær

Erfaringerne med vat er som Bino siger "dårlige" det renset fint, men er al al for besværlig i brug og har en for lille levetid. Et biprodukt fra akvarieindustrien

Hej Bjarne

Ok men hvad er en rigtig sandfilter? Jeg har ingen erfaringer med sandfilter mærker - hvad der er godt eller skidt.
Måske kunne du henvise til en god sandfilterpumpe?
Den kan vel ikke være så stor da den vel skal stå i niveau eller gerne under poolens slange ind- og udgang?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 19:09 #6611

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
med fare for at blive beskyldt for bare at ville lave salg, så gå ind i vores webshop. Her finder du både gode og billige filtre og pumper :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 19:24 #6612

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Bjarne skrev:
med fare for at blive beskyldt for bare at ville lave salg, så gå ind i vores webshop. Her finder du både gode og billige filtre og pumper :)

Jamen det var jo mig der spurgte. Og det er vel kun positivt at du kan stå indenfor de varer I sælger. :)
Tak for hjælpen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 31 maj 2016 19:31 #6613

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Jeg endte med at købe denne her, dog til en anden pris.

shop.poolraadgiveren.dk/alt-til-din-swim...re/P-combifilter-pro
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Harald Nyborg sandfilterpumpe til 6 m3 pool 05 Jun 2016 11:35 #6653

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Har nu haft ovenstående pumpe i nogle dage og den virker super. Det er en klar forbedring i forhold til almindelige pumper med papirfiltre. Jeg valgte at investere i AMF glas filtermedie og det fortryder jeg ikke selvom det koster noget mere end sand.
Og der bliver ikke pumpet et eneste glaskorn ud af pumpen selvom jeg valgte det fine (0,5-1mm).
Dette er bare en anbefaling fra min side til dem med forholdsvis små pools.
Sidste redigering: 05 Jun 2016 11:36 af Matt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.174 sekunder