Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Sikring af vand til pumpe ?? how to ?

Sikring af vand til pumpe ?? how to ? 14 jul 2017 09:20 #7645

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej forum !

Jeg har nu haft mistet en motor grundet manglende vand i den, så den brændte sammen.
Nu har jeg fået mig en ny moter fra Emaux SS75 ( den anden var fra 2011 ) så det går.

Linker lige til den motor jeg har købt

www.poolspa.co.th/en/product/detail/emau...ux_pump_ss_series__/

Men hvordan sikrer jeg mig at min motor IKKE kan starte hvis der IKKE er vand i pumpen / pumpehuset ?

Jeg har tænkt over forskellige løsninger teknisk, men kan ikke lige finde noget på nettet jeg kan købe og sætte på for at forhindre den i at løbe tør, så hvad gør i andre ??

Jeg har et par gange i år haft brud i solfanger, som så også gør at poolen tømmer til der ikke kan løbe vand i skimmerhuset og derfor løber pumpen tør, det vil jeg jo gerne undgå.

Jeg havde tænkt på en "low pressure switch " men det vil jo ikke fungere da der jo ikke er tryk når pumpe er stoppet, med mindre man kan lavet en timer forsinkelse så der eks. går 5 sekunder før man måler.

Så Mads / Bjarne eller andre af hajerne, hvordan løser I dette problem ?

mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sikring af vand til pumpe ?? how to ? 16 jul 2017 23:11 #7652

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej Thomas

Jeg har lavet en lignende sikring af min pumpe dvs. jeg har en trykmåler som stopper pumpen i tilfælde af for højt eller lavt tryk - og har som du selv er inde på lavet en forsinkelse således at pumpen i de første 30 sekunder efter start ikke overvåges.

Jeg har lavet udkoblingen sådan at jeg manuelt skal koble pumpestyringen til igen hvis der har været fejl således at den kun kører een gang i tilfælde af fejl. I modsat fald kunne varmestyringen jo koble den til mange gange i løbet af en dag.

Jeg har brugt en plc til at overvåge alle signaler (varme start, tryk ok, etc.) og lader så plc styre start/stop af pumpe.
Det betyder at det er forholdsvis enkelt at overvåge yderligere f.eks om der er "vand på gulv" via en regnsensor og bruge den til styring af pumpetid.

Fordelen ved en plc er at den typisk har beskyttede ind- og udgange og ikke kræver de store evner mht. programmering og kendskab til elektronik.

Et alternativ ville være at bruge f.eks en Raspberri Pi men så skal man programmere og selv sætte noget sammen mht. ind- og udgange. Meget kan dog købes næsten klart.

Venlig hilsen
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kingglostrup

Sikring af vand til pumpe ?? how to ? 17 jul 2017 08:36 #7654

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej Leif.

Ja har set dit fede setup
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sikring af vand til pumpe ?? how to ? 24 jul 2017 00:19 #7669

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Jeg kører det også over en plc.. Men pumpen er altid stoppet hvis der er level fejl på poolen.
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sikring af vand til pumpe ?? how to ? 25 jul 2017 12:10 #7670

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hvis du bruger din ide med en trykmåler kan du koble et tidsrelæ i parallel med trykmåleren således at du altid får ok i f.eks. de første 30 sekunder.

Conrad elektronik har et færdigt tidsrelæ til 250 kr - søg på "Tidsrelæ CMFR-66".
Det kan kobles på forskellig vis bl.a. forsinkelse.

Husk at kredsløbet ikke kan styre pumpen direkte men skal kobles før kontaktor el.lign.
Hvis det er 230v skal du nok have fat i en elektriker
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder