Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Uklart vand i vildmarksbad trods sandfilter

Uklart vand i vildmarksbad trods sandfilter 08 Aug 2015 09:50 #5919

  • jakobamby
  • jakobamby's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej

Håber i kan hjælpe mig. Jeg har et vildmarksbad på ca. 1800L. Jeg oplever at vandet bliver uklart efter brug. Jeg købte derfor et lille sandfilteranlæg, som jeg har koblet til badet. Vandet bliver dog stadig uklart noget tid efter brug, selvom filteret kører. Jeg bliver derfor nødt til at skifte vandet oftere end jeg havde forventet.

Der bliver tilsat klor og pH så det passer med den anbefalede dosis.

Hvad kan årsagen være til at vandet bliver uklart?

Mvh Jakob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Uklart vand i vildmarksbad trods sandfilter 08 Aug 2015 10:56 #5920

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Et vildmarksspa er lidt svært at holde. Dels fordi selve materialet - træ - afgiver organiske partikler og dels fordi de affaldsstoffer der kommer fra mennesker ( organiske affaldsstoffer ) kun bliver blandet op i meget lidt vand. Badebelastningen er derfor meget høj.
Der er 2 ting der skal gøres uanset om det er en pool eller et vildmarksspa
Vandet skal desinficeres = alle alger og bakterier bliver slået ihjel
Vandet skal oxideres = alle de organiske affaldsstoffer skal brændes af.

Den normale dosis = 1-1.5 ppm klarer fint desinfektionen
men oxideringen kan ofte være svær at få gennemført med dette niveau. Derfor chockklorerer man indimellem for at få xideret alt væk. Chockklorering = 300 g kalcium hypoklorit pr. 10 m3 ( så må du selv regne om )

Udover dette kan uklart vand komme af 2 ting:
for høj en ph værdi. Ph værdi skal holdes mellem 6.8 og 7.4. Overdette begynder vandet at blive uklart
For mange så partikler der er så små at filtret ikke kan opange dem = flokningsproblem. Tilsæt et folkningsmiddel og returskyld dit filter godt efter et par dage
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Uklart vand i vildmarksbad trods sandfilter 08 Aug 2015 11:26 #5921

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har selv haft samme problem og får det også stadig men her er et par fif ;)

Sørg for inden start på opvarmning af vandet at vandet er 100% rent, dvs. blade etc..... skal fjernes samt tilsætte en god gang klor dvs. ikke chock men heller ikke normal, det skal være sådan at man kan bade i vandet når det er varmt B)

Efter brug er det godt at give klor igen eller oxygen (dette gælder også ovenstående step).

En del af farvningen er som Bjarne siger noget i træet men bakterie væksten er også høj ved 28-37 grader som er de optimale forhold for bakterier.

Jeg har prøvet at bruge oxygen samt activator i karret, men det er som om at activator gør et eller andet sammen med træet, så jeg er stoppet med activator men bruger stadig oxygen nogle gange.

Den beste kombination er efter min mening "Nova Crystal" sammen med klor, her kan vi i vinter halv året køre 2-3 måneder med klart vand men igen er dette alt efter belastning.

Men det mest vigtige er at sørge for at desinficere vandet godt efter brug og i et træ kar brænder kloren hurtigt af, så 2-3 efter end brug skal klor lige checkes.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.151 sekunder