Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Det sprøjter ikke så meget i sandfilteret

Det sprøjter ikke så meget i sandfilteret 05 Jun 2016 09:18 #6650

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Vores sandfilter har et gennemsigtigt plastiklåg, og man kan gennem låget se vandet sprøjte op på indersiden af låget, når pumpen kører. Somme tider er der masser af vand, det sprøjter lystigt, og nogen gange pibler der kun lidt vand frem - især lige efter at jeg tænder for pumpen. Jeg har vedlagt en video, hvor man kan se, hvor lidt vand, der kommer op netop nu. Der er masser af aktivitet i forfilteret, som det måske også ses på videoen.

Betyder det noget? Betyder det f.eks. at vandet ikke kommer ordentligt gennem sandfilteret? Der tages vand ind i skimmeren (omend måske ikke med helt så meget tryk som sidste år), og der kommer vand ud gennem dysen i poolen.

Sidste redigering: 05 Jun 2016 09:30 af Malling.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Det sprøjter ikke så meget i sandfilteret 17 Jun 2016 08:51 #6796

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Er der ingen, der har input til dette?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Det sprøjter ikke så meget i sandfilteret 17 Jun 2016 09:40 #6797

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den er svær at svare på med de oplysninger.
Forskellen kan være, at hvis filtret bliver helt fyldt med vand som det egentlig skal, så kan du slet ikke se noget vand sprøjte ind
At der kun lige pipler noget vand ind når du starter pumpen, kan jo være fordi systemnet på dette tidspunkt er tømt for vand og det skal derfor først fyldes op igen. Fra man starter pumpen og til det fungerer, går der et stykke tid

1. kommer der luft med ud af dyserne ???
2. Hvor lang tid siden er det du har returskyllet ?
3. Prøv at se/vurdere hvor meget tryk der er ud af dyserne når det står på FILTER kontra når det står på RECIRKULATION
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Det sprøjter ikke så meget i sandfilteret 17 Jun 2016 10:58 #6799

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Tak, Bjarne og Silentmaker, som i en redundant tråd (som jeg ved en fejl havde startet) havde svaret:
"jeg vil mene at dit sandfilter glas skal være helt dækket af vand, ellers er der luft i systemet."

Det vil sige, at sandfilterbeholder faktisk skal være helt fyldt op med vand? Der er slet ikke vand nok i? Der er luft i systemet?

Svar på Bjarnes spørgsmål:
1. Nej, der kommer ikke luft med ud af dyserne - dog gør der somme tider, lige når man tænder for pumpen, og især efter man har returskyllet. Der kommer hen hel masse luftbobler ud, lige når man starter den, og efter at have haft den på recirkulation. Men kun lige i nogle få sekunder. Derefter ingen bobler.
2. Har gjort det ret ofte - måske 2x ugentligt - i år, da der har været mange alger.
3. Svært at vurdere, men der er ikke helt så meget tryk på gennem filter. Men der er stadig temmelig godt tryk, måske 1/2-3/4 styrke.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Det sprøjter ikke så meget i sandfilteret 17 Jun 2016 12:02 #6801

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Jeg kommer til at tænke på: jeg har - da jeg startede op, fyldt vandt i "forfilteret" (der sidder direkte sammen med pumpen), ved at tage låget af og fylde vand i indtil den stod op - således at der kunne komme gang i systemet. Skal jeg gøre det jævnligt gennem sæsonen også? Og skal jeg fylde vand på selve den runde sandfiltertank, så den fyldes op? Det har jeg aldrig gjort.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder