Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: sand i poolen ?

sand i poolen ? 08 Jun 2009 21:45 #426

  • Johnny
  • Johnny's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
hejsa jeg har i nu 3 år ejet et hus med en dejlig pool (ca. 4x8m) og har i den periode fået etableret solenergi på taget via rør, samt udskiftet min sandfilter beholder af en prof. i juli måned 2007.

Mit problem er at jeg de sidste par uger har lagt mærke til at der ligger noget på bunden af min pool der ligner lysebrunt/gult fint sand, kan det virkelig passe af mit filter system kaster sand i poolen efter kun knap 2 år. eller er det noget andet end sand ?

Jeg syntes selv jeg er ok til at vedligeholde,men skal dog indrømme at der engang imellen er en smutter der medfører begyndende alger ... som dog er grønne... specielt i år i maj måned har jeg oplevet dette mere end andre år går ud fra det er pga varmen ?

med venlig hilsen

Johnny
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 08 Jun 2009 22:56 #427

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej Johnny!
Det skulle da være nemt at finde ud af om det er sand eller ej: Hop i poolen og mærk efter: Er det sand, eller andet snavs?
Hvis det er sand, tror jeg Bjarne har nogle bedre bud end mig..
Hvis det ikke er sand... Så har vi i forummet nok mange spørgsmål før vi har et bud: Hvad slags klor har du benyttet de sidste år? Har du tjekket cyanursyreindholdet for nyligt? Hvis ikke, se at få det gjort.
Bl.a. fordi: Du siger at du ikke oplevede dette fenomen sidste år. Jeg husker at det var endnu varmere sidste år på denne tid end i år.

Flokker du vandet en gang i mellem ? Nogle gange er det en god ide at støvsuge direkte til kloak, da nogle partikler smutter igennem filteret. Det kunne være det poolen er udsat for.
hilsen Morten
Morten Solberg
Sidste redigering: 09 Jun 2009 08:38 af mos. Begrundelse: stavefejl
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 09 Jun 2009 09:25 #428

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej morten - gode pointer B)

Hej Johny her kommer nogle flere
A.
sæt en dame nylonstrømpe foran et af dysehullerne og så vil du fange det der kommer ud og vil kunne undersøge om det er sand eller andre partikler
B.
Teoreisk kan det være sand, en med et kun 2 år gammelt filter tror jeg det ikke. Hvis det er sand må dutømme dit filter for sand og undersøge lateralrørene i bunden. de rør der sidder i en stjerne i bunden
Det mest sandsynlige er, at det er partikler som er for små til at sandfilet kan opfange dem.
Stop din pumpe 1 døgn og lad alle partiklerne synke ned på bunden og støvsug dem derefter diekte til kloak så du slipper af med dem for "good"
C.
for at slippe for problemet skal du være bedre til at styre din desinfektion og mest skal du være bedre til jævnligt at bruge et flokningsmiddel samt oftere returkyldninger
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 09 Jun 2009 19:42 #430

  • Johnny
  • Johnny's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
tak for jeres svar begge 2
det er HTH klor granulat jeg bruger
jeg vil lige prøve trikket med strømpen :-)
hvilket floknings middel vil du/i anbefale at jeg bruger, har ingen erfaring med dette, da jeg normalt har en pæn og ren pool :-)
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 09 Jun 2009 20:44 #431

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
brug et flokninsmiddel af tableter der kan lægges i skimmeren. Så sker flokningen mellem skimmer og filter og du undgår at det flokkede materiale ligger ude i basisnet og skal støvsuges op

Husk at fortælle os om dine resulater såp andre kan lære af det;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 16 Jun 2009 18:55 #442

  • Johnny
  • Johnny's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
hej igen nu har jeg suget direkte til kloak og det har hjulpet rigtig meget, skal lige ha en tur mere, så tror jeg det er løst, men vender lige tilbage når jeg har fået bugt på bundfaldet :-)
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 17 Jun 2009 20:51 #443

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det lyder rigtig godt, brugte du også floknings middel ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 09 jul 2009 11:27 #514

  • Johnny
  • Johnny's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
hejsa har nu forsøgt med flokmiddel samt sugning direkte til kloak, men har ikke løst problemmet helt, så i sidste weekend, skiftede jeg sandet og har igår suget til kloak engang mere for at få det sidste med op, så nu håber jeg det har hjulpet.

Har fulgt dit råd Bjane og har bundet strømper på igår også, og kunne med det samme se at det blev fanget lidt sand ... så nu venter jeg spændt til idag når jeg kommer hjem
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 09 jul 2009 12:54 #515

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvis der kommer sand ud af dyserne, har du et problem indvendigt i filtret. nederst i filtret sidder de såkaldte lateralrør - rør med en masse åbninger der er store nok til at vandet kommer igennem men ikke sandet. hvs en af dsse er i stykker så løber sandet med ud

Du kan også have det broblem at det rør som seksvejsventilen bliver sat ned over ikke slutter ordentligt til eller at der mangler en pakning
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 09 jul 2009 15:10 #516

  • Johnny
  • Johnny's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
det vil jeg lige tjekke, mht pakning, håber da ikke at rørne er i stykker, så skal jeg jo til at tømme igen :-(

Men du mener at der hvor vandet kommer ud fra filteret skal jeg tjekke pakning ? uden på filtertank ved ventil ikke ?
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 10 jul 2009 22:23 #523

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg skal lige vide om 6 vejsventilen sidder på toppen af filtret eller på siden ( topmonteret kontra sidemonteret)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:sand i poolen ? 13 jul 2009 09:30 #533

  • Johnny
  • Johnny's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
den er sidemonteret
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder