Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Lidt fastsiddende alger

Lidt fastsiddende alger 10 Aug 2013 12:02 #4119

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej Igen
Har nu igen lidt fastsiddende alger i poolen (se billede) :blink:
det er mest på områder hvor overflader ikke er helt glatte, så som trappetrin, vangerne på på min stige (Plastik), samt på klemlister rundt om skimmerindtag mm!
Jeg er skiftet til HTH granulat klor for ca 3 mdr siden og har holdt klorniveau omkring 1-3ppm og ph på svingende mellem 7,0-7,4 under hele sæsonen som den har været i år.
Men nu er de grønne djævle kommet igen alligevel......
Det jeg har gjort igår var at dosere 220gr HTH granulat til ca 30m3 vand, samt ladet pumpen køre hele natten og derved opløst en flokningmiddel pose henover natten.
Pumpen kører nu i auto (solvarmestyring), men de grønne djævle sidder stadig fast.
Mine værdier ligger pt på:
Klor 10ppm
ph 7,0
alkalinitet ca.90
Skal jeg bare vente til klor igen er faldet til badevandsniveau
:) og så tage algerne med en blød børste?
Hvad gør jeg for at undgå dette fremadrettet? Skal den chokkloreres nogle gange under en sæson (har jeg nemlig ikke gjort denne sæson før nu)!
/Kewin
Bilag:
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 10 Aug 2013 13:05 #4120

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvis ph er mellem 7 og 7.4 og dit klorniveau er mellem 1 og 1.5 Så skal der ikke være levende alger. D.v.s der kan godt sidde døde alger tilbage på vægge m.v, men de er lige til at børste af
Hvis de ikke er til at børste af, så er de levende og så kan der næsten kun være den forklaring at du har et for højt cyanurniveau

Hvilken klor brugte du før du skiftede til hth ?????
Hvis du har brugt klor baseret på cyanur, kan du derigennem have fået en klorlås
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 10 Aug 2013 19:26 #4121

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Jeg anvendte stabiliseret chlortabs fra Harald Nyborg...... :whistle:
www.harald-nyborg.dk/p3967/langsomklor-1kg-20g-tablet
Det kørte jeg med hele sidste sæson og den første 1/3 af denne sæson, indtil jeg blev klar over al problematikken med cyanursyre...... :blush:
så skiftede jeg til denne:

swimmingpool-danmark.dk/kemikalier-til-a...ter/P-hth-klor-10-kg

Jeg havde tømt ca. 1/3 af vandet af inden sæson opstart denne sæson, fordi jeg lavede en hævert som jeg så glemte de næste 10 timer......:angry:
Men kender reelt ikke mit cyanurindhold pt....
Men måske jeg kan sende en vandprøve til Poolrådgiveren for måling af cyanur? :woohoo:
Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 10 Aug 2013 19:48 #4122

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja det lyder meget som klorlås, men hvis du chock behandlede med 220g klor til 30000 liter, kan det måske også være for lidt. Normalt bruger jeg ca. 200-300 gram pr 10m3, en af de nye app funktioner bliver faktisk en chock beregner :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 11 Aug 2013 09:07 #4123

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja skynd dig at sende mig en vandprøve - når du har brugt klor fra harald nyborg har du brugt klor med cyanursyre i = sansynlig klorlås
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 20 Aug 2013 20:13 #4145

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Mit cyanurindhold har poolrådgiveren målt til 68ppm :(
Fik at vide at da min pool indeholder 27.3 m3 skal der tømmes ca 16m3 vand af og nyt i........
Tror nu jeg halter igennem resten af sæsonen og tømmer til det tilsvarende niveau vinteren over :silly: ?
Men er det korrekt der skal så meget vand ud og hvilket cyanurniveau kan jeg forvente til kommende sæson hvis jeg tynder de 27.3m3 op med 16m3 og derefter holder mig til htht klor ?
Behøver jeg så fremover at bekymre mig om det cyanur hvis jeg holder mig til hth klor?
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 20 Aug 2013 20:49 #4146

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ikke hvis du kun bruger HTH ustabiliseret klor B)

Ved en udskiftning af 16m3 vand vil du opnå et Cyanur indhold på ca. 30ppm, hvilket er ok men så må du ikke bruge Cyanur baseret klor hele næste sæson ;)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 20 Aug 2013 20:57 #4147

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
ps. jeg sad lige og rodede med app'en og lavede en beregning på 25ppm, hvis du gerne vil have den der ned er det 18m3 der skal hældes ud og erstattes med nyt vand ;)

Jeg vil nok gå efter de 16m3 og så holde en pause med Cyanur baseret klor og så lave gode lange returskyld i starten af sæsonen, jeg plejer at udnytte de mange regn skyl vi har i foråret til at returskylle med.

På den måde skal jeg sjældent efterfylde med nyt vand, det enste minus er ens alakalitet som falder.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lidt fastsiddende alger 29 Aug 2013 14:58 #4155

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Okay
Jeg tømmer til et vandniveau der svarer til der er tømt 17m3 ud. så mødes vi midtpå :laugh:
Håber det giver resultat næste år!
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder