Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Brun/kobber farvet vand.........

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 15:25 #4743

  • Ranne
  • Ranne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej.

Jeg er ved og få grå hår af min havepool/bassin. Har købet et 6000L bassin med Papir pumpe og Div kemikalier (slettet af administrator grundet reglerne for firmahenvisninger), så ungerne kunne hygge sig her i ferien, men......

Har fyldt vand i, målt PH værdien, som var lidt høj, tilsatte noget PH minus. Så startede jeg med et klor chok(step 2a) og så satte jeg den ting i med Klor til selv og doserer(step 2B og 3), så var det at der skete noget, vandet blev meget hurtigt grønligt og så brun/kobber farvet, alt dette inde for 24 timer........ :S

Hvad skyldes den brunlige/Kobber farve...kan det være for meget Jern i mit vand????

Gode råd modtages MEGET gerne......

På forhånd tak.

René.
Sidste redigering: 16 jul 2014 15:54 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 16:01 #4745

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej
Kender ikke de kemikalier du henviser til og som sælges af alle de forskellige byggemarkeder ( uden de er i stand ti lat give nogen vejledning om nogetsomhelst )

De 2 eneste ting du skal forholde dig til i din pool og de eneste du behøver at bruge er:
1. PH minus til at holde ph værdien på mellem 6.8 og 7.4
2. og så en ustabiliseret klor ( calsium hypoklorit som f.eks. HTH ) der ikke giver klorlås. Du skal holde en klorværdi i det daglige på 1 ppm
3. indimellem vil du have brug for at chockklorere når der er for mange affaldsstoffer i vandet. For mange affaldsstoffer i vandet kan du se ved at vandet bliver uklart ( en anden grund til at vand bliver uklart er for høj en ph værdi - så når vandet bliver uklart så tjek først din ph værdi og er den ok - så schockklorer )

alt andet end disse 2 ting kan du bare droppe

Jeg kan ikke svare dig på dit konkrete problem for jeg ved ikke præcist hvad det er for kemikalier du har kommet i poolen. Mærkeligt lyder det dog.
Hvis jeg var dig, ville jeg smide hele ud og starte forfra som jeg har sagt ( ellers kan du komme til at bruge meget tid på problemet og mange penge på diverse kemiklaier der skal kunne rette op på det igen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 16:01 #4746

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej
Kender ikke de kemikalier du henviser til og som sælges af alle de forskellige byggemarkeder ( uden de er i stand ti lat give nogen vejledning om nogetsomhelst )

De 2 eneste ting du skal forholde dig til i din pool og de eneste du behøver at bruge er:
1. PH minus til at holde ph værdien på mellem 6.8 og 7.4
2. og så en ustabiliseret klor ( calsium hypoklorit som f.eks. HTH ) der ikke giver klorlås. Du skal holde en klorværdi i det daglige på 1 ppm
3. indimellem vil du have brug for at chockklorere når der er for mange affaldsstoffer i vandet. For mange affaldsstoffer i vandet kan du se ved at vandet bliver uklart ( en anden grund til at vand bliver uklart er for høj en ph værdi - så når vandet bliver uklart så tjek først din ph værdi og er den ok - så schockklorer )

alt andet end disse 2 ting kan du bare droppe

Jeg kan ikke svare dig på dit konkrete problem for jeg ved ikke præcist hvad det er for kemikalier du har kommet i poolen. Mærkeligt lyder det dog.
Hvis jeg var dig, ville jeg smide hele ud og starte forfra som jeg har sagt ( ellers kan du komme til at bruge meget tid på problemet og mange penge på diverse kemiklaier der skal kunne rette op på det igen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Ranne

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 16:11 #4747

  • Ranne
  • Ranne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Tak for hurtig svar =)

Hvad med pumpen, skal man købe en bedre pumpe, Sandfiltepumpe felks.??

Så vil jeg tømme den pool igen og starte forfra.......

Har du eventuelt en hjemmeside hvor man kan købe det klor du skriiver om????
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 16:54 #4749

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Hej René

Alle de lækre produkter finder du her Webshop

Med en 6000 liters vandpyt :-) ville jeg overveje at indkøbe et sandfilter i stedet for det papirfilter du har nu.

Det er en pæn potion vand du har at gøre med, og det koster penge og tid at skifte vandet.

Har du en del som bruger det vil du sikkert opleve at filtret hurtigt stopper ti,l og du står under vandhanen og forsøger at rense dem.

Indtil at du ikke gider mere og køber nye til en formue. 1 til 2 om ugen brugte jeg i starten på et 8000 Liters :woohoo:

De fleste små sandfilter virker fint, men vil du have noget der holder mere end 2 sæsoner, så glem de helt billige fra lavpris varehusene.

Skrab 2000/2500 kroner sammen så spiller det, og ja det er næsten lige så dyrt som bassinet. Men hold da fast hvor slipper man for meget bøvl.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Ranne

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 19:29 #4750

  • Ranne
  • Ranne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Super.....

Så må man jo igang med det.......Jeg vil kigge på noget pump værk...til min vamdpytte.....hehe, kan jo vær man kan opgraderer næste sæson hvis det blive et hit B)

Lige en sidste ting.....Er der noget specielt man skal bruge til og gøre poolen ren efter sådan en omgang brunt vand, eller er det bare en børste og vand fra hanen???

Tak for super hurtig svar, det er squ da service der vil noget :woohoo:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 22:18 #4751

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Du burde kunne nøjes med at børste og skylle din pool.

Hvor kommer dit vand fra, egen boring eller offentlig vandværk ?

Og så kan det anbefales at du henter Poolrådgiverens APP til smartphone (hvis du har sådan en). Så er tilsætning af kemikalier pludselig meget lettere.
Hellere minipool
end...
Sidste redigering: 16 jul 2014 22:22 af Bino. Begrundelse: Anbefaling af APP
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 23:15 #4754

  • Ranne
  • Ranne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Jeg har egen boring, ved ikke om det er godt eller skidt :blink:
Men det bliver kontroleret hver 4. år, mener det er 2 år siden sidst...men kan da være det skal kigges efter igen........syntes det griber om sig med den lille vandpytte....... :ohmy:

Jeg har hentet den app.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 16 jul 2014 23:35 #4755

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Brunt vand kan skyldes meget jern i vandet, det kan chock klores væk, evt med flokking middel. Men det går ikke når du har papir filter, det stopper simpelthen til.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 17 jul 2014 06:14 #4756

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Ranne skrev:
Jeg har egen boring, ved ikke om det er godt eller skidt :blink:
Men det bliver kontroleret hver 4. år, mener det er 2 år siden sidst...men kan da være det skal kigges efter igen........syntes det griber om sig med den lille vandpytte....... :ohmy:

Jeg har hentet den app.

Der er intet der kommer af sig selv, og slet ikke lækkert badevand. Men nu er du kommet så langt, og har fundet os.

Og herfra kommer det kun til at gå den rigtige vej, meget få ved hvad det kræver når de køber en pool.

Og 95% får slet ikke/har ikke erfaring med vandbehandling, og det er trist for mange dropper bassinet når vandet driller, for 5 gang på 20 dage.

En lille smule viden 1. PH, 2.Klor, 3.Filter. Ja så er bade vandet reddet, og vejen er lagt mod de hyggelige timer omkring vandet.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 17 jul 2014 08:40 #4757

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Her troede jeg at jeg var hurtig til at svare, men du slår mig jo med flere hestelængder Bino B)

M.h.t det brune vand. Den burde jeg jo havde tænkt på - gjorde det faktisk, men tænkte så at det var irrilevant. Brøndvand har masser af OKKER ( jernforbindelser ) og det farver vandet bundt. Du skal bruge okkerfjerner så er den klaret
se her
swimmingpool-danmark.dk/a-kemikalier-og-...ge-special-produkter

m.h.t filter. Så er det igen som Bino siger. Den "eneste" vej mod ordentligt badevand er via et sandfilter. De papirfiltre og pumper der følger med de små bassiner er totalt uegnede til at holde bassinvandet rent og kan ikke benyttes sammen med floknigsmidler m.v
Du skal hen i retning af dette for at få noget der reelt dur
swimmingpool-danmark.dk/alt-til-din-swim...rmedier/combi-filtre

Hvis du tænker rigtig langsigtet og måske overvejer at få et større bassin engang, skal du op på et filter med en diameter på 50 og en 3/4 hk pumpe ( et filter kan ALDRIG blive for stort. Jo større jo bedre. Jo større jo mere skidt får du fjernet fra din pool og jo mindre kemikalier skal du bruge ude i den pool - samtidig med at du får langt renere og sundere vand at bade i samt langt lettere ved at vedligeholde
B
Sidste redigering: 17 jul 2014 08:50 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Brun/kobber farvet vand......... 17 jul 2014 12:10 #4760

  • Ranne
  • Ranne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Satme da ikke noget og sige til man får gråt hår.... :lol:

Endnu en gang tak for svar, jeg vil i gang med rengøring og nye kemikalier og rigtige kemikalier....

Super side i har her, man kan da kun blive kloger :woohoo:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder