Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pumpe

Pumpe 18 Aug 2013 11:46 #4143

  • jensemads
  • jensemads's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej
Jeg kan se, at I anbefaler to pumpestyrker, en til filtrering og en til backwash. Vores pumpe er på 975 W med 13 kbm/time. Den er anskaffet for ca. 3 år siden. Vi har siden monteringen haft problemer med vandets klarhed. Jeg kender ikke den gamle pumpes effekt. men vi havde aldrig problemer med uklart vand, når kemien var i balance. Og flokerede aldrig
Er pumpen for stærk til en 8-tals pool på ca. 30.000 l? Filteret er 600 mm Ø med 4 sk 0,4-0,8 og 2 sk 1,0- 2,0 sand. Jeg forstår, 13 kbm/t kan være godt til backwash, men for meget til filtrering. Jeg oplever, at der presses snavs ud i returvandet ved filtrering. Nu flokkerer vi jævnligt og har igen uklart vand efter få dage trods kremisk balance og hyppig backwash og dermed meget vandspild.
Jeg har tænkt på, om pumpens ydelse på en eller anden måde kan reduceres ved filtreringen så snavset bliver i filteret til backwash?
På forhånd tak for svaret!
Mvh
Jens
jensemads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pumpe 18 Aug 2013 12:29 #4144

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det afgørende for en "perfekt" mekanisk vandrensning er filtret og pumpens dels dimensionering og indbyrdes dimentionering

For at vand kan blive renset perfekt, må vandet "kun" løbe med en bestemt hastighed nd gennem filtret. Løber det hurtigere, vil skidtet "bare" blive presset gennem filtret og ud i poolen igen.
Derudover er sandhøjden i filtret afgørende for en god rensning. jo større sandhøjde jo bedre rensning.

Når vandet således "kun" må løbe med en bestemt hastighed skal pumpens ydelse aftemmes med det filter man har

Du har et 600 mm filter og til det skal du ikke bruge en pumpe der er større end 750 watt = 1 hk - din pumnpe er altså for stor til dit filter

Du kan reducere din pumpeydelse ved at at lave et by pass system således at pumpen kører noget af sit vand i "ring"
og du kan forbedre din filtrering ved at skifte fra sand til det nye glasmedie der opfanger partikler der er MEGET mindre og som derfor også reducerer eller fjerner behovet for flokningsmidler

Om det er pumpen/filtret der alene er skyld i dine problemer ( selvom det er en af grundene ) kan ikke siges 100%. Dertil er der for mange andre faktorer der spiller ind. ( hvid du f.eks. ikke holder din ph og klorværdi og indimellem chockklorerer vil der være en masse uforbrændt / ikke oxyderede affaldsstoffer i vandet som gør det uklart
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder