Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Uklar pool

Uklar pool 20 Jun 2015 14:11 #5712

Jeg skal bruge lidt hjælp,

Vi lejede sidste år et hus med en nedgravet pool i haven på ca 30000 liter. Den havde ikke været brugt nogen år så vi tømte, rensede mm flere weekender indtil den stod flot. Købte ny sandfilter mm. Fyldte vand i og den stod flot.

Jeg røg så på sygehuset inden jeg nåede at tilsætte nogen former for kemi mm, og kom hjem den anden dag til en meget tåget og uklar pool.. Pumpen har kørt 24/7.

PH ser fin ud og nu har jeg lige givet den en god omgang klor som den tidligere lejer af huset sagde jeg skulle.. Men er det nok? Og hvornår skal jeg evt kunne se forskel?

Ungerne er efterhånden træt af at far ikke kan finde ud af det
Sidste redigering: 20 Jun 2015 15:19 af Ole. Begrundelse: Rettet intetsigende overskrift
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Uklar pool 20 Jun 2015 15:27 #5713

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
En "God omgang klor" er ikke sigende nok. Er det "lidt mere end et fingerbøl" eller en hel spand?
Til 30.000 liter ville jeg chockklorere med minimum 750 gram HTH klor, og det SKAL være "rigtig" klor, og ikke det du køber i Matas!
Derpå skal du vente med pumpen kørende konstant. Du skriver ikke hvor længe din pumpe har kørt efter du har chockkloreret, men efter 24 timer bør du kunne se en forskel.
Du skal også tage en vandprøve med til nærmeste poolforhandler, og få målt Alkalitet, og gerne cyanur, og så få justeret det ind, ellers er det svært at regne med noget.
Når pH, klor, Alkalitet og cyanur niveau er på plads, har du med 95% sikkerhed en klar pool.
Har det hele været helt ude af balance, kan du muligvis være nødt til at chockklorere igen.

For at hjælpe, er det vigtigt, at du beskriver nøje hvad du har gjort, i hvilken rækkefølge, og ikke mindst, hvor længe der går imellem hver handling.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Uklar pool 20 Jun 2015 15:30 #5714

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Læs også poolraadgiveren.dk/artikler/28-efter-du-...rgsmal-efter-poolkob og de andre gode artikler, som findes her på siden. De er kategoriseret, så du burde kunne finde den information du mangler.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Uklar pool 21 Jun 2015 11:23 #5716

Hejsa og tak for svar.. Jamen jeg kom igår ca 500 gram klor (opløst granulat) i poolen. Pumpen kører stadig 24/7, men syntes ikke der er nogen synlig ændring idag
Når jeg tager vandet op i en spand ser det fint rent og klart ud men ikke i poolen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Uklar pool 21 Jun 2015 12:07 #5717

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
tjek din ph værdi hvis den ikke ligger mellem 6.8 og 7.4 vil vandet være uklart grundet for høj ph værdi

kom en flokningstablet i skimmeren. den tager de små urenheder

og læs eller som ole siger artiklerne B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder