Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Mælket vand...

Mælket vand... 28 Jun 2016 19:26 #6883

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt hvad kivi siger, men det er vigtigt at den fulde klor mængde kommer i først.

Her er hvad jeg gør ved uklart vand:

1) bring pH ned på 6.8
2) Shock klorering med 250g klor pr. 10m3
3) Vent 30min og mål pH er den for høj juster
4) returskyl dagen efter
5) returskyl 2. gang senest 6 dage efter

Jeg køre også med glas, men ved ekstreme tilfælde med jern, okker og meget fosfat er det en god idé at bruge en enkelt floknings rulle eller 2 i skimmeren.

Men det burde virke, jeg går udfra at din cyanur værdi er ok og alkaliniteten også er inden for grænsen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 28 Jun 2016 20:45 #6884

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Du skal brug flokning ruller (fast) 2 stk ned i skimmeren - pumpen og måske 2 - 4 mere, Mit eget pool vand var kridhvid efter skærestøv sidste år og de tog alt. - brugte 8 stk ialt - det tog en 8 - 10 dage.
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 28 Jun 2016 20:45 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 28 Jun 2016 22:34 #6886

  • Jorgen
  • Jorgen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Okay prøvede med 500 gram klor superchock 70% her til aften, og sænker PH'en nu.. Så må vi se imorgen tidligt... Vi er enig om at pumpen bare skal kører hele tiden ikke og 500 gram er nok? Der står 80 pr. 10.000 liter og jeg har jo 48.000....

Havde ikke nok HTH tilbage så kunne ikke prøve med de 1050 gram... Men burde det andet ikke også være det samme?? Målte nedenstående


PH 7,4 (har lige puttet pH minus i)
Cl High (shockede for 3 timer siden)
Alkalinitet 73 (den var været en del højere, men har brugt en del pH minus på det sidste)
CYA 26
Sidste redigering: 28 Jun 2016 23:07 af Jorgen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 08:25 #6888

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er ikke nok med 500g du skal op på en MEGET høj værdi på engang, det er derfor det hedder shock :)

Du skal desuden sænke pH'en til de 6.8 inden, det vil gøre kloren meget mere effektiv under shocket.

Om det er HTH eller noget andet 70% klor er lige fedt, det vigtigste er blot at det skal være ustabiliseret :)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 29 Jun 2016 08:26 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 08:36 #6889

  • Jorgen
  • Jorgen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Okay prøver idag igen så :-) troede bare at der skulle mindre til, når der stod shock klor udenpå spanden, på pakken stod der 80 gram pr. 10.000 liter vand til shock... Tager på ferie imorgen, så det gør vel ikke noget der kommer jævn meget klor i...

Sådan, så er der hældt 1,1 kg shock klor i, tester og sænker ph'en om 30 minutter... Skal jeg smide de flokning ruller i nu så eller vente?
Sidste redigering: 29 Jun 2016 08:57 af Jorgen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 10:07 #6890

  • kivi
  • kivi's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 5
Hvis du skal væk på ferie, tror jeg ikke du skal smide flokruller i, så stopper filteret måske til imens du er væk.

Ved dog ikke om det også gælder glas.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 10:11 #6891

  • Jorgen
  • Jorgen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Okay venter med dem, og retur skylder, samt støvsuger direkte til waste imorgen før jeg tager afsted, det kan lige nå at stå 30 timer inden... Vi er enig om at pumpen bare skal kører konstant ikke?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 10:13 #6892

  • kivi
  • kivi's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 5
Jo
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 10:17 #6893

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
jo pumpen skal køre 24t :) , men ikke når du tager på ferie der skal den blot køre så alt vandet bliver omsat en gang i døgnet i et stræk.

Flok ruller stopper ikke filtret hvis man ikke over flokker (dvs. gøre det rigtigt)! de ruller som Poolraadgiveren sælger skal man enten bruge 1 eller 2 pr. 50m3 vand alt efter mærke (Flok fra saniklar kræver 2 ruller ;) ellers er det nok med en ved Bayrol og ActivPool flok).

Hvis man bruger for meget flokning vil ens vand blive mælkehvidt og man har lige spildt en masse penge på floknings middel.

Efter 7-8 dage opløses flokningen i filtret og alt skylles ud igen i poolen, DERFOR MEGET VIGTIGT at der returskylles senest efter 7 dage.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mælket vand... 29 Jun 2016 16:44 #6896

  • Jorgen
  • Jorgen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Okay, jeg har jo hældt en del flydende flokering i, men har efterfølgende også stoppet pumpen, ventet til næste dag og støvsuget direkte til waste mange gange.. Men ved ikke om det stadigvæk er det der driller?? Var lige ude og tjekke og indtil videre er der ingen ændring, men er også kun gået 7 timer....
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder