Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg?

Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg? 17 Feb 2017 09:32 #7253

Min pool er i Bangkok, og for første gang nogensinde er poolen nu i brug på 4. mdr., og det er nu problemet melder sig, et problem som jeg nok kommer til at se fremover.

Vandet er uklart for anden gang i løbet af få uger. Sidst chok klorede jeg og lod pumpe køre i et døgn. Det hjalp. Men nu 2-3 uger efter er det galt igen. Solen har de sidste par uger været på himlen fra 09-18, så den er jo hård ved kloren.

PH = 6,8, den falder også ret konstant, så den må hæves
Cl = 4,1, før jeg chok klorede, og den er nu på 7,9
Alk. 121, nu hævet til 160

Er det bunden klor der udgør substansen, eller hvad.

Filteret er et sandfilter.
Jeg anvender endvidere tri-klor for at have en passende mængde klor hele tiden.

Vand er billigt, så måske skal jeg bare åbne bundventilen og hælde nyt vand på. Desværre tager et godt 24 timer
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg? 17 Feb 2017 11:05 #7254

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Bliver det uklart med hvidlig farve som på vedhæftede billeder ?

Pas på med triklor det kan give klorlås, du bør nok få lavet en cyanur måling af vandet.

Men på billederne ser du hvad der skete for mig sidste år, der var høj sol + lidt varmeveksler så vandet var 28g. Men grundet omskift-ligt dansk sommervejr i september glemte vi alt om klor og poolen. Så 3 dage senere så vandet ud som på billede, det tog 3-4 dages konstant filtering + returskyl hverdag samt el del klor.


grums1.jpg



grums2.jpg
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg? 17 Feb 2017 11:38 #7255

Tak. Ja det ligner, men ikke så slemt.

"En cyanur måling".... tjah, jeg er i Bangkok, så er det ikke noget jeg selv kan gøre, så er det bundventilen. Jeg ved ikke hvad en cyanur måling er, så at forklare en det herude bliver ikke nogen nem sag.

Jeg har her efterfølgende forsøgt at finde ud af hvad en "cyanur" måling er, men det er noget jeg må se og finde en løsning på når jeg igen er i DK. I nat hedder det udskiftning af halvdelen af vandet, så må jeg se hvad det giver af resultat. Fakta er, at der er masser af klor, men det virker som om der intet er.
Sidste redigering: 18 Feb 2017 08:26 af olaflacour.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg? 19 Feb 2017 19:08 #7261

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja så er du nok ude i lidt det samme som jeg, vejen ud af det var konstant filtrering og 2. gange chock klorering inden for 3-4 dage.

Hver dag lavede jeg et returskyl for at rense filtret, desuden smed jeg 1 floknings rulle i skimmeren. Da den første var brugt og filtret retur skyllet smed jeg en til i.

Det skal dog bemærkes at overdreven brug af flokning kan også forudsage uklart vand :sick:

Mht. Cyanur så er det bla. det bindings middel der bruges i klortabletter og sol beskytter til poolvand, bliver indholdet af cyanur syre i vandet for højt vil din klor ikke virke din pool er simpelthen blevet til en flydende klortablet == en klortablet pakket ind i cellofan.

Triklor og diklor er baseret på cyanur - læse dette link for mere info:

http://poolraadgiveren.dk/artikler/21-vand-og-kemiproblemer/28-cyanursyre
Mvh. Mads
Sidste redigering: 19 Feb 2017 19:09 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: olaflacour

Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg? 20 Feb 2017 01:44 #7262

Dette er som sagt første gang jeg løber ind i det problem, men poolen har aldrig tidligere været brugt i længere end 3½ måned. Det der har været anderledes er, at jeg hovedsagelig har ladet klorinatoren tildele det klor der var behov for. Jeg vidste intet om at det ikke var klogt.

Nu spekulerer jeg så over hvornår jeg kan og bør lade den køre.

I går morges røg halvdelen af vandet, og da den var køreklar ved 21 tiden, så så vandet ganske pænt ud.

Jeg skal nu se og finde en måler der kan måle cyanu niveauet, helst noget digitalt, og så vide hvad jeg gør hvis indholdet er for lavt eller for højt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vandet er igen ved at blive uklart. Hvad gør jeg? 20 Feb 2017 19:08 #7263

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: olaflacour
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder