Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Desinfektion med UV bestråling

Desinfektion med UV bestråling 26 Jan 2009 10:44 #140

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 04 nov 2008 : 19:57:03

Er der nogen der har erfaring med UV behandling af poolvand?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har en del UV rør til og ligge, så jeg går og overvejer at bygge en UV kanon til belysning af poolvandet. UV rørene er tidligere blevet brugt i en EPROM sletter, hvis der er nogen der ved hvad det er.

Jeg har overvejet og lave et glaskammer, som vandet flyder igennem og montere UV rør på begge sider af kammeret. Men hvis det ikke har en større effekt på poolvand med klor, gider jeg ikke og bruge tid på projektet.

Lige en advarsel at arbejde med UV lys er særdeles farligt, udover forbrænding lige som i solarier kan det også skade ens øjne. Så hvis der er andre som får samme idé så tænk jer om en ekstra gang, for det UV lys der anvendes til alge bekæmpelse er en af de farligste UV typer!

Hvis nogen vælger at gå i gang med et ligende projekt, så husk lige på at PVC går til i UV lys!!!! Så materialerne skal ikke være af PVC, med mindre man vil have en utæthed når man mindt forventer det

Hvis der er nogen der nu sidder og tænker over hvad en EPROM er??? Så er det en memorychip der blev brugt i elektronik førhen i tiden, selve chippen bliver programmeret i fagsprog "brændt". Efter brænding kan indholdet så læses også selv om at strømmen har været af chippen. Selve chippen har et lille vindue og hvis man belyser dette vindue med UV lys i 5-10 minutter bliver indholdet slettet. Nu til dags bruger man FLASH kredse, som vi bla.kender fra vores USB sticks.


kingglostrup



87 Posts
Posted - 15 nov 2008 : 01:35:48
Originally posted by Mads M

Er der nogen der har erfaring med UV behandling af poolvand?

Hej mads !

Jeg startede ud med UV lys i min pumpe da jeg startede med min Inte´x pool i år.

Jeg havde en 9 wats lampe, dvs den mindste UV lampe der kan fåes til at bruge i min pumpe som standard, den blev sidenhen opgraderet til 18 watt.

Som du måske har læst et andet sted så mener nogle at Uv lys er til havedamme jeg brugte dog 1000 kr på forsøget alligevel.

Imens lampen virkede tilsatte jeg næsten ikke klor til vandet, jeg tilsætter dog heller ikke meget uden UV lys, men jeg har ikke noteret mængden, men mener dog at den var mindre med lyset kørende.

Fuldstændigt uvidenskabeligt forsøg ( indrømmet ) men det er en nøgtern konstatering.

Dog brændte pæren dog hurtigt af, og det har den gjort 3 gange siden så jeg bruger ikke UV lampen mere selvom at min pumpe er forberedt til at få monteret en UV lampe.

Jeg læste en artikel fra en amerikansk forsker som skrev at hvis det skulle have effekt så krævede det at det vand som blev udsat for lyset havde kontakt med lyset i mindst 24 timer, derfor mente han at det ville kræve så stor effekt og så meget cirkulation at det var spild af penge.

Umiddelbart virker det som om at det kun er folk med havedamme der bruger UV lys, det skyldes vel økologien i at man ikke kan tilsætte klor til fiskevand, det bekræfter vel så også at det virker ?

Jeg er overbevist om at det funker, men har ikke andet at basere det på end mine 4 uger med en UV lampe i min pumpe og ca 6 timers driftstid uden klortilsætning i denne periode.

Håber at jeg måske har bidraget med noget.

Mvh Thomas

Ps. Jeg har også brændt eproms i gamle dage, men det er fandme old school efterhånden :-) ( det betyder at vi er for gamle .-) )
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.150 sekunder