Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klorinatorer til klortabletter

Klorinatorer til klortabletter 26 Jan 2009 10:47 #142

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 15 jun 2007 : 00:27:05

På mit anlæg har jeg en klorinator (Hayward) tilsluttet. Tilgangen sidder mellem pumpe og sandfilter og afgangen umiddelbart efter sandfilteret.
Da det er første sæson for mit vedkommende, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvor meget og hvor ofte andre påfylder klor, da jeg ikke rigtigt synes der sker ret meget.
Jeg har for en måneds tid siden hældt et par tempo-sticks i (uden at pakke dem ud af plastik-hylsteret) og skruet helt op for gennemstrømningen, men sticks'ene er stort set intakte endnu.
Pool'en indeholder ca. 40 m3.



bjarne



526 Posts
Posted - 15 jun 2007 : 15:47:26

hvorvidt det fungerer kan du måle ved at teste dit klorindhold i poolen. er det i orden, så giver klorinatoren nok klor. hvis ikke - og du har skruet helt op, så skal du frigøre stickene mere fra plasticet således at vandet kommer mere i kontakt med kloren


Yxos



107 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 09:02:58

Ja, du skal måle klorindholdet, så du ved om du har klor nok i poolen.
Hvor meget klor der frigives i klorinatoren afhænger af 2 ting:
1. Hvor stor overflade der er, dvs. om plastiken dækker det hele.
2. Hvor længe din pumpe køre dagligt.

Det er ikke en god ide at pille plastic'en af sticksene, for opløses de stort set med det samme; alt for stor overflade.

Jeg har med succes stillet en billig harald-nyborg slibemaskine op ved siden af filteret, og inden jeg putter temposticks i klorinatoren, så fræser jeg lige en rille i plastiken, næsten hele vejen rundt midt på.

Herved får det cirkulerende vand omkring sticksene større overflade klor at "opløse på", og sticksene bliver nu opløst dels i enderne, og dels midt på.

Jeg har konstant to "fræsede" sticks i min klorinator til mine 55000 liter vand, og min pumpe kører 4-6 timer dagligt, men det skal nævnes, at jeg også bruger Nature-2, og herved kan klare mig med en langt lavere clor-dossering.

Hermed også næsten være sagt, at du ikke kan have ordenlig klorering, hvis du har 40.000 liter, og du ikke engang har brugt to sticks på en måned. Måske du også havde brugt for en Nature-2? Den er ligeså nem at montere som Hayward'en.

Se også geismar.dk/projekter/pool/rensning/klorinator.htm

Ole


leifo



47 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 23:04:55

Min pumpe (1 HK) kører i øjeblikket 5 timer dagligt, så det svarer vel nogenlunde til din - men altså kun med 40 m3 vand.
Jeg har nu prøvet at lade være med at tilsætte klor i en lille uges tid, for at se hvordan klorniveauet så ser ud - og det havner nede på nul (en DPD-1 tablet giver overhovedet ingen farve).
Det passer altså meget godt med at klorinatoren stort set ikke tilfører pool'en klor, hvilket også var hvad jeg havde på fornemmelsen. Jeg var blot ikke klar over hvor koncentrerede sticks'ene var sammenlignet med HTH-klor.
Jeg kan se af din billedserie at du har tilsluttet klorinator'ens afgang før pumpen, hvor den hos mig sidder efter sandfilteret. Er det noget du har eksperimenteret dig frem til fungerer bedre?
Jeg bliver nok nødt til at checke klorinatorens slanger og tilslutninger en ekstra gang. Har kun prøvet ved at lade systemet køre uden låg på klorinator - og der var der fint hul igennem, men dek kan jo arte sig anderledes med tryk på.
I øvrigt har jeg også købt en Nature-2 dims, men har endnu ikke fået monteret den. Regner med at køre første sæson kun med klor indtil jeg har lidt bedre styr på kemikalie-tilsætning mv.


Yxos



107 Posts
Posted - 26 jun 2007 : 19:26:45

Jeg synes du skulle montere din nature-2 med det samme, for da kan du klare dig med 1/3 klor.
Det er rigtigt, at klorinatoren ikke afgiver meget klor; derfor skal du som beskrevet fræse dem, eller pille noget af plastic'en af.
Men pas på. Jeg kørte forsøgsvis med to klorsticks HELT uden plastik. Det tog én dag, så var de væk. Det har altså meget at sige om der er cirkulerende vand i berørig med kloren. Når plastiken er ubrudt er det jo begrændset hvor meget cirkulerende vand der berører kloren; derfor holder de så længe.

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 26 jun 2007 : 19:51:10

Alternativet kan evt. også være, at komme klortabletter - de 90% 200 g , der er baseret på cyanur i. Disse er langsomtopløselige, men problemet med dem er, at de er baseret på cyanursyre og at du derfor skal være særdeles påpasselig, idet du skal skifte dit vand ud såfremt du får for stort et cyanursyreindhold i din pool. download vejledningen om cyanursyre under vejledninger


leifo



47 Posts
Posted - 29 jun 2007 : 00:05:02

Venter trods alt nok med Nature-2 til næste år, da patronen jo ikke ligefrem er helt billig - og hidtil er det ikke de store mængder klor jeg har fået brugt.

Med hensyn til 200g's tabletterne så har jeg nogen liggende på hylden - men med alle de skræmme-scenarier som Bjarne og andre har disket op med er jeg ikke meget for at bruge dem medmindre det er absolut nødvendigt (= ferie). Er der nogen der har en ide om hvor mange man kan "tillade" sig at bruge årligt uden at komme over grænsen? Jeg ved godt at det selvfølgelig afhænger af mange parametre (aktuelt cyanur indhold, pool'ens størrelse og hvor meget vand man skifter ud), men jeg har ingen ide om hvor meget cyanur der egentlig er i een 200g's tablet.


Yxos



107 Posts
Posted - 29 jun 2007 : 08:32:39

Næ, det skal Bjarne nok svare på.
Jeg har indtil nu klaret ferier ved at overlade poolen i venner/familes varetægt, mod at de kan benytte poolen
Det tager 10 minutter at lære en gennemsnitsdansker op i hvordan man bruger test-sættet, og hælder kemikalier i...

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 30 jun 2007 : 21:44:52

det er lidt svært at svare på for det afhænger af hvor meget du returskyller og i det hele taget skifter dit vand skifter du meget får du aldrig problemer
ca 10 tabletter om året klarer en gennemsnitspool i almindelioghed uden problemer


Gammelnok



20 Posts
Posted - 03 jul 2007 : 11:05:45

Brug aldrig Tempo stick i en sådan automat, kun vanlige klortabletter, skal du bruge sticks skal du bruge stick føder specielt til dette
Hilsen Gammelnok


Yxos



107 Posts
Posted - 03 jul 2007 : 11:40:17

Hvorfor skal man ikke bruge Tempo sticks i en Hayward klorinator?
Hvilker stick føder taler du om ?

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 03 jul 2007 : 17:03:42

Der har været eksempler på at calsium hypoklorit i klorinatorer har udviklet overtryk med det til følge at klorinatorene er gået i stykker med et brag

Hvis man vil være 100% sikker skal man derfor ikke bruge kalcium hypoklorit men de cyanurbaserede produkter der ikke udvikler overtryk



Yxos



107 Posts
Posted - 03 jul 2007 : 18:59:14

Bjarne: Taler du om hayward clorinatoren og Temposticks?
Hayward clorinatoren er jo ikke lukket, der er altid hul i mindst den ene ende, så der kan ikke udvikles overtryk

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 03 jul 2007 : 20:36:27

du har ret, men som med alting er der altid tale om hvad der kan ske hvis uheldet er ude. Med en hayward burde det ikke kunne ske, men ingen vil turde give dig en 1 mill % garanti. Et dæk bør ikke kunne eksplodere - en benzinslange bør ikke kune hoppe af, men hvis uheldet er ude kan det altså ske, og der har været eksempler på at det er sket med klorinatorer. Personligt har jeg aldrig oplevet det ske og har ingen kunder det er sket hos og jeg kender ejheller nogen der har oplevet det in persona. Kun pr. reference. Jeg vil undersøge det mere indgående i morgen og vende tilbage til dig


bjarne



526 Posts
Posted - 08 aug 2007 : 19:23:34

Jeg havde helt glemt punktet, men her kommer det så. Klorinatoren er jo en lukket beholder, og uanset hvilken klor man bruger, så vil klorindholdet inde i selve beholderen jo være stort. Dette gør ikke noget i sig selv, men der kan være 2 problemer.

A.
Nogle mennesker ( fy) kommer deres Ph minus i skimmeren, hvorefter den også kommer ned i klorinatoren FØR den kommer ud i poolen. Såfremt dette sker, bliver klor blandet med ph minus i selve klorinatoren og ph værdien kommer ned på o.3-o.4 ppm. Når dette sker, udvikles der klorgas og klorinatoren kan flække, sprænge. Dette sker uanset hvilken klortype eller klorinator du bruger. Så regel nr. 1. Har du en klorinator MÅ DU IKKE komme ph minus ned i den skimmer. det skal opløses i en spand og hældes ud i bassinet
B.
Såfremt du bruger det kalkbaserede klor - calsium hypoklorit så er det en hurtigopløselig klor og du kan risikere at kalken opløses hurtigt og der danner sig propper som ikke kan komme ud af rørene.

Når du bruger en sådan klor, skal du sørge for at det er temposticks du bruger - de bliver langsomtopløselige fordi de er pakket ind i plastic så vandet kun kan nå dem i enderne og så skal du sørge for at det er en klorinator med rimeligt tykke fragangsrør således at du ikke risikerer at de tilstoppes. Du skal også sørge for at vedligeholde disse rørtilslutninger


Yxos



107 Posts
Posted - 08 aug 2007 : 19:54:05

Jeg husker ikke præcis HVOR i dine vejledninger det står, at man IKKE skal komme PH- i skimmeren...

Men iøvrigt skal man sørge for at holde sin klorinator ren. Ca. en gang om måneden bør man lige tage den af systemet og rense den for diverse aflejringer. Både kalk, men også affaldsstof fra tempo-sticks'ene selv, for de er altså kun 99% opløselige. Der ligger altid nogen små hårde klumper tilbage, og de kan sætte sig i den kugleventil der på UDløbet af klorinatoren. Har man lidt trykluft kan man lige blæse dem igennem...

Yxos
Posted - 08 aug 2007 : 21:16:09

det står nu i stort set alle vejledningerne. Alle kemikalier bør opløses i vand og hældes ned foran indløbsdyserne mens de kører. dette er den helt sikre måde at forholde sig til kemikalier på. at alle så ikke gør det ved vi alle, og så længe man ved præcis hvad man har at gøre med, så kan man også gøre anderledes, men problemet er, at man skal have ret godt styr på de forskellige kemikalier for at vide hvad man kan gøre med dem og hvad man ikke kan. hvis man det mindste usikker skal man gøre det på den gode gamle måde. opløs i vand og ud foran indløbsdyserne
det sidste man skal gøre er at hælde ph minus i skimmeren. så risikerer du at lave en ph faktor under 0.3-0.4 og så udløses den gas der er i klor som klorgas


bjarne



526 Posts
Posted - 12 aug 2007 : 15:02:17

fy - det står i stort set alle. man skal virkelig være prof. og virkelig vide hvad man gør før man begynder på at komme nogetsomhelst i sin skimmer og da slet ikke ph minus


Ejegod



66 Posts
Posted - 13 aug 2007 : 14:04:34

ja ja, der dukker hele tiden nyt op, for sådan en som mig, en glad forholdsvis nystartet amatør. Hvad er en Nature 2 og hvad gør den?
Hilsen
Ejegod


Yxos



107 Posts
Posted - 13 aug 2007 : 14:12:25

Det kan du læse om her:
geismar.dk/projekter/pool/rensning/nature2.htm

Yxos


kurt



15 Posts
Posted - 04 sep 2007 : 22:32:36

Når man bruger Tempostik skal man bruge en kemikalieføder der kan håntere tempostik.
Jeg vil foreslår at du kontakter et af de prof. svømmebassin firme der står her på siden
Det er nogler helt elemetære ting der gør at din kemiføder(Hayward) ikke virker .Den kan i nogle tilfælde modefires. Den er ikke konstrueret til Temopstik.

Kurt





leifo



47 Posts
Posted - 06 sep 2007 : 00:07:36

Er det noget du ku' tænke dig at uddybe lidt nærmere - specielt det mht. til at modificere denne?

Principielt er det jo blot en beholder hvorigennem en lille smule af pool-vandet ledes igennem, så hvis den skal modificeres et det vel noget med en eller anden indvendig tilpasning således at vandet cirkulerer bedre omkring sticks'ene?

Jeg ved at den er konstruereret til at bruge de runde klortabletter, men har valgt at bruge tempo-sticks'ene grundet problemstillingen med cyanursyre.

Klorinatoren er i øvrigt samme model (og sikkert også samme leverandør) som den Yxos henviser til. Jeg har prøvet, som Yxos råder til, at rense den med jævne mellemrum - og ja, der kommer en del slam fra sticks'ene.

Jeg har også overvejet at pille den helt af, idet jeg flere gange har haft problemer med at få fittings'ene mellem 50 mm rørene og de tynde tilledninger helt tætte. Det hjælper som regel at stramme spændbåndene, men det går nok ikke i længden.



Yxos



107 Posts
Posted - 06 sep 2007 : 07:27:12

Haywards klorinator er vel ikke konstrueret til nogen speciel klor-producents produkter.
Den kan med fordel anvendes til temposticks, fordi de passer i.

At den så er for lille til mange pools er vel en anden sag.
Min pool er på 55m3, og jeg skal bruge 2 sticks ad gangen, som er fræset op midtpå for at fremme opløsningen, og da kan jeg næsten holde mit klorniveau på 0,5, hvilket kun er nok fordi jeg bruger Nature-2 sammen med.

Man kan naturligvis fjerne plastiket helt, om sticksene; det giver en hel del. Da kan jeg godt få kloren op på 1,5.
- og så skal jeg tilføje sticks hver dag, og så er det ligesom at hele idéen med klorinatoren går lidt fløjten. Det er ikke nemmere at tilføje sticks uden plast, end at hælde almindeligt HTH-klor i poolen dagligt.

P.S. Jeg har ingen problemer med bespændingerne til mine 50mm rør.

Yxos


kurt



15 Posts
Posted - 06 sep 2007 : 09:02:55

Tempostik
Skal ikke skæres/risset op.
De er fremstillet til at opløses langsomt.(foredel)
Hvis man aligevel gør det må man jo tage konsikvens at det.
Man skal bruge (alle) kemikaliet som forskrives.
Nu skal vi ikke reklamer her på siden men under link er der et firma som har en tempostik fødere som er lavet til tempostik ,som udnytte tempostiken foredele.
De kan måske også ændre din hayward føder.
Kurt


kurt



15 Posts
Posted - 06 sep 2007 : 09:06:54

Lige en ting mere
Man skal ikke bare bruge noget fordi emnet passer ned i beholderen .
Så er resultatet også derefter.
kurt



michaelfind



36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 12:18:56

SKAL MAN IKKE KOMME PH - I SKIMMEREN???
HVOR SKAL MAN SÅ - VED DYSSERNE?????


michaelfind



36 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 12:20:32

Skal man ikke komme pH - i skimmeren, hvor så?????
Michael.


bjarne



526 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 22:04:20

for at sikre mod fejl og uheld - der faktisk kan være farlige - bør alle kemikalier opløses i hver sin spand med vand og hældes ud foran dyserne mens de kører ( læs hæfte 2 og 3 - de er gratis )
Nu ved jeg ggodt at erfarne poolejere ikke altid gøør det, men der er en pokkers forskel på en gammel poolejer der ved hvad han/hun gør og såå en nny der intet ved.
Kommerr man til at blande forkerte kemikalier ( klor og syre f.eks.)kan det være dødsfarligt ( klorgas)



leifo



47 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 23:51:25

Bare for lige at følge op:

Jeg har nu pillet min klorinator helt af og putter i stedet blot en tempostick i skimmeren hvis pool'en skal kunne klare sig "alene" et par dage.

Fandt ved samme lejlighed ud at at mine mange problemer med af få bespændingerne helt tætte skyldtes at studserne var limet fast i 50 mm rørene og herefter spændt fast med gummipakningen - og så fungerer en gummipakning helt sikkert ikke.


michaelfind



36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 05:23:52

Der står bare på spandene at man skal putte PH eller klor i skimmeren, ved godt der skal gå ca. 6 timer før man kan tilfører et andet kemikalie.

Vh. Michael.


bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 12:54:08

hvilket mærke spande står der det på. Jeg vil godt fravige mine regler om ikke at nævne navne, idet jeg synes det er MEGET FORKERT at der står det må komme i skimmeren. Det er ALT for farligt et råd at gå ud med sådan generelt. Folk ender bare med at komme både klor og ph minus i skimmeren og så glemmer de at vente x antal timer og så opstår der klorgas som hvis man er virkelig uheldig både kan sprænge filtret i luften og sprede dødelig klorgas. Sådanne firmaer/produkter skal "hænges ud"
Posted - 18 jun 2008 : 16:06:18

Det står på SUMMERFUN PH-.
Der står at man skal opløse Ph- i en spand, og derefter hælde det i langs kanten af poolen, eller direkte i skimmeren mens pumpen køre!!!
Har skiftet mærke på både klor og ph
Vh. Michael.


bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 20:40:24

ok jeg "hænger" mærket lidt ud under "bandlysnings forummet"
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 10:49 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.227 sekunder