Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Redox anlæg

Redox anlæg 26 Jan 2009 10:50 #143

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 27 apr 2008 : 15:31:39
Vi har anskaffet os et redox anlæg. Efter lidt indledende vanskelligheder på grund af en jammerlig brugervejledning, har vi nu fået det til at køre. Det ser meget lovende ud!

Se mere på geismar.dk/galleriet/category/28-redox

Yxos


hvad bruger du som ph regulerende middel. Saltsyre eller svovlsyre
Saltsyre 30%


Det er dyrere, men svovlsyre er MEGET MEGET mindre korrosiv (får ikke alting til at ruste) og er langt at foretrække af denne årsag.
Hvis din saltsyre står i det fri, eller i et lukket rum med mekanisk udsugning til det fri er det selvfølgelig ligegyldigt.
Hvis ikke vil al det metal der er i rummet ruste grundet saltsyredampene - også det elektriske
Saltsyren står i et udhus, som er åbent i den ene side, og halv-åbent i den anden.

25L dunken står i en spand med låg, hvor slangen kommer ud igennem et hul som kun er så stort som slangen.

Alligevel tror jeg nok, at jeg vil flytte den, om ikke udendørs, så nærmere den åbne ende, og ikke mindst; væk fra anlægget.

Tak for tippet.

Yxos

Så fik jeg flyttet syren...
Det kører bare, og sikke flot klart vand, når syren og kloren hele tiden holdes i perfekt balance.

Nu mangler vi bare, at vandet bliver varmt nok til at bade i, men med 25 grader i dag bliver det nok enten i morgen eller i overmorgen vi hopper i
B
Sidste redigering: 14 maj 2010 14:26 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 26 Jan 2009 10:52 #144

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 24 apr 2008 : 22:02:21

Der findes groft set 2 former for automatisk udstyr til at dosere klor i en pool. Begge foregår på den måde, at der bliver indsat en elektrode i vandkredsløbet som måler på vandet og afgør om det mangler klor. Hvis vandet mangler giver elektroden besked til en, pumpe der så pumper flydende klor ud i poolen indtil det indstillede nivveau er nået.

Enten bruger man en elektrode der måler vandets frie klor eller en der måler vandets redoxpotentiale - vandets elektriske spænding
Forskellen er, at den frie klor elektrode er meget dyr som det negative og som det positive, måler meget hurtigt og præcist, er mindre afhængig af vandets PH værdi og kan aflæses umiddelbart i klare tal

Redoxelektroden er som det positive billig, men reagerer meget langsomt, er uhyre afhængig af vandets PH værdi og måler med en skala man så bagefter må omsætte til en klorværdi.

Skemaet for omregning af vandets Redoxværdi til fri Klorværdi- set i forhold til ph værdien, kan downloades under VEJLEDNINGER - REDOXPOTENTIALET
B
Sidste redigering: 14 maj 2010 10:59 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Redoxmåling kontra måling af frit klor 14 maj 2010 14:22 #1029

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Så fik jeg endelig monteret min flowcelle.
Flowcellen er en lille beholder hvori proberne fra redoxanlægget sættes i, og som har en begrænset gennemstrømning af poolvand.

Jeg har "dokumenteret" det på min egen side: http://geismar.dk/galleriet/category/90-flowcelle

Mht. saltsyre/svovlsyre
Jeg er nu også blevet den erfaring rigere, at saltsyre er noget forbandet aggresivt stads!
Selvom det er flyttet langt væk fra alting, og selvom det står i en bøtte med låg, så er alt metal i 3 meters omkreds af bøtten koroderet.

Jeg bruger ikke længere saltsyre!
Ole Kristensen
Sidste redigering: 14 maj 2010 14:25 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 24 Jan 2015 09:09 #5214

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Skemaet for omregning af vandets Redoxværdi til fri Klorværdi- set i forhold til ph værdien, kan downloades under VEJLEDNINGER - REDOXPOTENTIALE


hmm jeg syntes ikke rigtig at kunne finde det skema, nogen der kan hjælpe ?

mvh
jens
Med Venlig Hilsen / Best...
Sidste redigering: 24 Jan 2015 09:10 af lionx.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 24 Jan 2015 12:43 #5215

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er meget svært at omsætte redox værdien til en klor værdi da mange faktorer spiller ind, det man skal gøre i stedet er at man skal gå efter en konstant redox værdi. Denne værdi skal først reguleres når ens pH er konstant, dvs. at ens regulering sløjfe skal tilsætte klor her efter justere pH og så klor igen osv........

En regulerings loop på redox værdien skal holdes konstant på 761mV mener jeg (Ole hvad skal ens redox værdi være?)

Her en artikel om emnet......
Bilag:
Mvh. Mads
Sidste redigering: 24 Jan 2015 12:46 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: lionx

Redoxmåling kontra måling af frit klor 24 Jan 2015 15:32 #5217

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Det var meget nærliggende at sætte en lille doserings pumpe på, nu når jeg kender ph og orp værdi
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 24 Jan 2015 15:52 #5218

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Omkring 760, ja, men som du siger, der er mange faktorer der spiller ind. I praksis må man prøve sig frem.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 25 Jan 2015 04:09 #5220

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg kan heller ikke selv finde skemaet, men jeg får loaded det op så snart jeg kan ( er lige nu i Thailand B)
redoxværdien er udtryk for vandets evne til at desinficere med og målingen er 100% afhængig af pH værdien. ved en ph værdi på 7 vil en redoxværdien på ca 750 svare til et klorindhold på ca. 1 ppm
du kan måle vandets evne til at desinficere med på 2 måder. via måling af vandets frie klorindhold og via vandets redoxværdi. redoxværdien er den mest præcise men er langsommere at måle end klorværdien. i offentlige haller bruger man derfor en fri klor elektrode til at måle klorindholdet og justere efter, mens man samtidig har en redoxelektrode til at kontrollere desinfektionsværdien med. så er man hel sikker på, at en given klorværdien også giver den rigtige desinfektionsværdien
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 25 Jan 2015 04:15 #5221

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så var den der alligevel. gå til manualer nederst på siden - gå til pooluniverditetet og download den om redoxpotentialet. her har jeg skrevet en artikel om det incl. skemaet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 11 Feb 2015 10:16 #5234

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hej Igen
Hvordan kalibrere man en Redoxprobe ?
Syntes ikke at kunne finde buffer til denne
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Redoxmåling kontra måling af frit klor 11 Feb 2015 10:44 #5235

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal bruge en kalibreringsvæske der har en bestemt mv
Du finder den her

shop.poolraadgiveren.dk/alt-til-din-swim...ektroder-og-tilbehor
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder