Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klorinator Hayward / nature2 fusion?

Klorinator Hayward / nature2 fusion? 09 Jun 2016 11:09 #6695

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Hej,

Jeg må indse at jeg ikke magter daglig klorering, det er simpelthen en brist i min hukommelse, så jeg ser lidt på hvilke mulihgeder jeg har.

Umiddelbart hælder jeg til en Hayward Klorinator til maxi tabletter. Det er ikke umiddelbart verdens største $$ udskrivning.
Min pool er ca. 35m2 og pumpen kører ca. 5 timer i døgnet, så hvor længe skal man forvente en tablet holder?
Og jeg går ud fra de er uden cyanur osv.

Jeg har også kigget på en Nature2 fusion, men kan godt se det bliver rimeligt dyrt i anskaffelsen med patron. Det kan selvfølgelig godt være det tjener sig hjem over en årrække i nedsat klor forbrug..

Jeg har set Geismars side med klorinatoren og det virker også rimeligt enkelt at tilslutte.

Kan man forvente efter en indkøringsperiode at man kan nøjdes med at måle klor en gang hver 14. dag eller noget i den stil? eller er det for optimistisk?
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorinator Hayward / nature2 fusion? 09 Jun 2016 11:49 #6696

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Regn med en indkøringsperiode. Du skal enten bruge 1 eller to tabletter ad gangen, og så skal du naturligvis finde ud af hvor lange tabletterne er om at blive forbrugt, så du kan putte nye i.

Jeg var ude i, at de ikke gav klor nok, så jeg måtte snitte i plasticen på tabletterne inden jeg lagde dem i, så de havde større overflade. Men jeg har også 55 kubikmeter vand.

Husk, at klorforbruget varier. Hvis det er pissekoldt og overskyet, bruges meget lidt klor. Skinner solen, og poolen samtidig er fuld af unger der urinerer i vandet, så bruges der mange gange mere!
Klorinatoren doserer det samme hele tiden, så dne vil oftest kun være et supplement til almindelig manuel klormåling og dosering.

Regn IKKE med, at du kan montere den, putte tabletter i, og glemme alt om den i 14 dage! :)

Hvis du virkelig ikke gider det pis med dosering, så skal du over i redoxmåling (det kan du også finde på min hjemmeside) men det er en helt anden pris, og det skal også trimmes ind.

Nemmest og billigst: Sæt alarmen på din smartphone til at minde dig om at checke klor manuelt hver eller hver anden dag. ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorinator Hayward / nature2 fusion? 09 Jun 2016 11:52 #6697

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Det var det jeg frygtede :O

Det er fint med klorering de "gode" dage hvor solen skinner og poolen alligevel bruges, det er mere de lidt kedeligere hvor man ikke lige får hoppet i vandet. Så kan der hurtigt gå et par dage uden jeg får puttet noget i.

et redox anlæg har ejg kigget på, men det er laaaangt over hvad jeg vil ofre.. Men til 900.- for den Hayward så tænker jeg det kun kan blive bedre.
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorinator Hayward / nature2 fusion? 09 Jun 2016 12:06 #6698

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mon du er lidt mageligt anlagt? ;)

Min klorinator hjalp mig - et stykke tid.
Så bliver man kræsen, og vil ha' mere...

Til trøst kan siges, at når man har haft pool nogle år, så lærer man sit vand bedre at kende, og ved pr. instinkt hvornår det er en god idé at checke det ene og det andet - med forbehold for, at der altid kan ske noget uforudset :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorinator Hayward / nature2 fusion? 09 Jun 2016 12:24 #6699

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
det kan man vist roligt sige... problemet er lidt at jeg har sådan et sikkerhedscover over poolen, og skimmeren sidder i den side hvor man ruller det op, så det er alt for besværligt. så det jeg gør nu er at lukke alle ventilerne og så tilsætte lidt klor via forfiltret til pumpen..
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorinator Hayward / nature2 fusion? 09 Jun 2016 14:43 #6700

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
hvorfor ikke bare en flydende klordispenser med temposticks i? Der kan man også justere hvor meget vand flyderen lukker ind. Det bruger jeg, og jeg tjekker ikke klor mere hver 5-10 dag på dårlige dage. Når vandet er over 30 grader som nu, skal jeg dog tjekke klor hver 2-3 dag, og der skal også lidt granulat i for at følge med.

Jeg har tidligere haft klorinator men den var faktisk mere bøvlet end flyderen syntes jeg. Og så gik den i stykker ret hurtig, så jeg droppe den bare helt.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder