Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Høj klorværdi efter chokering + sand på bunden

Høj klorværdi efter chokering + sand på bunden 05 Jun 2017 21:53 #7534

  • AndersO
  • AndersO's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej

Er ny i den her verden, men har læst en del herinde (og andre steder). Har installeret den udmærkede app og forsøgt at bruge den.

Mine forældre har købt et hus med en pool på 27,5 m3 og skal have opbygget nogle gode rutiner. De synes det er uoverskueligt og truer med at fylde bassinet op med jord - det skal vi undgå :-)
Den forrige ejer har brugt Harald Nyborg-produkter og det lyder som om den har fået rigeligt med klor tidligere.

Jeg har tre udfordringer.

Jeg startede poolen op søndag formiddag:

-- Fyldte op med vandværksvand
-- Støvsugning (manuelt)
-- Målte pH (6,4), klor (0,8) og alkalitet (30)
-- Hævede pH til 7,0 og gav den 1 kg klor (HTH)

Nogle timer efter målte jeg igen, og pH var selvfølgelig steget til 7,5 og klor til 9,9! Pumpen har nu kørt 1,5 døgn, pH er rimelig stabil, men klorværdien er stadig 9,9. Vi har haft sol indimellem men primært overskyet. Alle målinger er foretaget med en nyindkøbt Aqua Chek digital måler, indkøbt netop for at det skulle være let for mine forældre at vedligeholde uden at skulle vurdere farver. Jeg har efterfølgende fundet ud af at det måske var et fejlkøb :-(.

1) Skal vi bare lade pumpen køre og vente på at solen brænder kloren af?


Vi synes det er svært at støvsuge sand op, og jeg synes ikke at der er sug nok i slangen/mundstykket. Der er ingen skimmer, kun to pvc-rør med hhv. til- og afgang. Når jeg sætter hånden på pvc-røret til pumpen, så kan jeg mærke et sug, men ikke meget. Pumpesystemet består af forfilter, pumpe og sandfilter. Vi har selvfølgelig tømt forfilter for blade osv., og jeg har forsøgt at få låget af sandfilteret uden held. Pumpen er på 1400 watt. Når vi har støvsuget, har vi kørt udenom filteret, direkte til kloakken.

2) Hvad gør vi for at suge sandet op? Kan vi rense pumpesystemet og få mere effekt? Vi har snakket om en "hval", men jeg tvivler på at den vil virke hvis ikke der er sug nok.


Efter klorchokering har jeg fanget meget nedfald fra vandoverfladen med et net, og jeg kan fornemme at kloren har gjort et fint stykke arbejde, men vandet virker stadig lidt grumset.

3) Skal jeg bare være tålmodig og vente - med pumpen tændt eller slukket?

Vi takker for alle guldkorn!

/Anders
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Høj klorværdi efter chokering + sand på bunden 03 Aug 2018 14:07 #8010

  • palaeye
  • palaeye's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hej Anders.

Jeg har tidligere haft et problem med sug til pumpe.
Jeg fandt ud af min pumpe kun kørte på en sikring (havde en el-mand til at se på det)

Efter jeg fik skiftet den ene sikring var suget meget bedre.

Ang jeres aqua check vil jeg anbefale at skifte den ud til et gammeldags test kit set. De måler meget bedre.

Ang grumset vand ville jeg prøve med noget flock. Det samler de små partikler så jeres filter kan fange partiklerne. Og prøv også at lave en backwash så I får renset filtret. Det vil gøre at I for udledt lidt vand som i så kan påfylde og derved også for nedsat klorværdien lidt.

Ved selvfølgelig ikke om der er gjort alt dette allerede.
Here to serve
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Høj klorværdi efter chokering + sand på bunden 03 Aug 2018 23:27 #8011

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Hej,

Har du nogle billededer af installationen dvs. pump/filter system, pool, indløb og udløb?

tror måske det bliver nemmere at hjælpe
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder