Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: PH værdi og calsium - alkalitet

PH værdi og calsium - alkalitet 26 Jan 2009 11:34 #159

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 06 maj 2008 : 21:10:38

Når calsium og alkaliteten i swimmingpoolvandet ikke er i orden, vil der ske henholdsvis korrisioner og kalkudfældninger eller ph værdien vil være særdeles vanskelig at holde.
I Danmark er det lidt af et nyt prolem at disse 2 optræder, men med den stadig større nedbørsmængde med kalk og alkalitets FRI vand, begynder problemerne at hobe sig op.
Årsagen er at poolene nu bliver fyldt natutligt op med (dødt)regnvand og ikke bliver efterfyldt med alm. posthanevand fra undergrunden med både salte og kalsium.
Få tjekket Jeres poolvand og få evt. reguleret calsium og alkaliteten

michaelfind



36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 05:47:31

Hvordan måler man disse værdier? Hvor kan man købe sådan en tester? Hvor skal værdierne ligge? Hvor tit skal man måle?
Sikke mange spørgsmål
Vh. michael.


Mads M



134 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 08:39:17

Nogle teststrips kan måle alkaliteten og hårdhed, da vi ikke må lave henvisninger til firmaer kan jeg ikke lave en henvisning.

Men du kan droppe mig en mail, så skal jeg nok give dig et lille hint


bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 12:42:50

sådan


michaelfind



36 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 15:57:35

Tak Mads,
Endnu engng et bevis for at det er et super forum dette her...
Du anbefaler at måle værdier i pilleform(den orange æske fra .....)
den har jeg. Jeg har pool på 4. sæson, og mener at det er den mest præsice måde, men jeg bruger nu dråber(noget næmmere), men jeg kan jo ikke spille særlig smart når nu jeg har fået brune alger,
så endnu engang tak for linket.
Vh. Michael.


bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 20:36:37

bjarne
I vil nogle gange finde et svar fra mig der bare er "bjarne" det er fordi det er den eneste måde jeg kan holde styr på at der er svaret på alle indlæg


Mads M



134 Posts
Posted - 19 jun 2008 : 08:28:53

Grunden til at jeg anbefaler og bruge testsæt med tabletter er vel og mærket fordi at de måler den frie klor i vandet (hvis det er DPD1 tabletter der bruges), dråbe testsæt måler den totale klor i vandet bundet + frit klor.

Man kan derfor risikere at man får opbygget en høj koncentration af bundetklor i vandet, vel og mærket hvis man justere ens klor værdi ind efter dråbe testsæt som viser f.eks. 1.5 ppm men de 1 ppm kunne måske være bundet klor. Dette åbner et lille vindue for at der kan komme trælse ting og sager i ens pool f.eks. brunalger, det er også derfor at det er vigtigt og chokklorere 1 gang pr. md.

Bjarne nu må du selvfølgelig byde ind hvis du ikke er enig




bjarne



526 Posts
Posted - 19 jun 2008 : 10:17:38

jeg er snart overflødig - så bare kør løs Mads. Den eneste lille ting der kan tilføjes er, at problemet med bunden klor mest er et indendørs problem da solen ultraviolette stråler - hvis den altså skinner - brænder både den frie og den bundne klor af. Chockkloreringen er både for at fjerne den bundne klor men også for at oxidere vandet kraftigt d.v.s at fjerne alle de organiske affaldsstoffer i vandet


michaelfind



36 Posts
Posted - 19 jun 2008 : 15:36:40

Hej Mads,

Jamen du har helt ret.

Vh. Michael.
Tak
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.196 sekunder