Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Indeholder denne Klor Cyanursyre?

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 18:26 #1607

  • HenrikV
  • HenrikV's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Jo men jeg vil jo netop gerne lære mere om det, oz derfor jeg spørger til et sted i nordsjælland, hvor man kan købe kemikalier OG samtidig få lavet en test (uden det koster en formue) af canursyre-indholdet.

Det kunne jo være jeg valgte en større (eller rigtig) pool om nogen år, og så har det jo pludselig store konsekvenser hvis vandet skal "kasseres"

Men er det ikke korrekt opfattet, at hvis man køber en kalkbaseret klor, så skal der tilsættes canursyre bagefter?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 18:34 #1608

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er korrekt, at der SKAL væe det rigtige indhold af cyanursyre i vandet - læs artiklen om cyanur så i eweekender og ferfier hbv-og at man dermed må tilsætte cyanur manuelt hvis man bruger kalkbaseret klor. Så den - efter min mening korrekte måde at dossere på er, at man til daglig bruger kalsium hypoklorit ( kalkbaseret) og så i ferier og weekends man er væk de 200 g langsomtopløselige cyanursyre baseret tabletter - såfår man noet uden at få for meget cyanur.
Men man starter altid sæsonen med at få testet sin cyanur og så justeret den

'ps linket fungerer nu igen

vi må ikke udveksle forhandlerspecifik information i forummet - læs hvorfor under reglerne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 18:46 #1609

  • HenrikV
  • HenrikV's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Jeps nu virker linket :)
Har jeg brug for at vide andet end canursyre-indholdet? Jeg tænker om jeg kan stole på min klormåling jeg får via mit billige testsæt med små tabletter man tilsætter måledimsen sammen med poolvand?

Så bør jeg vælge måling af både Canursyreindhold OG Klorindhold eller?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 19:03 #1611

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Bare dit cyanur
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 19:07 #1613

  • HenrikV
  • HenrikV's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Okay det vil jeg lige få gjort... jeg tænker at det måske kan reddes ved at skifte til en kalkbaseret klor... nu er der jo formentlig masser af canursyre i vandet :lol:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 22:46 #1625

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
HenrikV skrev:
Okay det vil jeg lige få gjort... jeg tænker at det måske kan reddes ved at skifte til en kalkbaseret klor... nu er der jo formentlig masser af canursyre i vandet :lol:
Baseret på dit svar konkluderer jeg, at du IKKE har læst (forstået) artiklen om cyanursyre!
Den ender som du selv kan konstatere med:
Få målt cyanursyreindhold 1 gang om året og juster derefter op eller ned. Har man for meget, kan det desværre kun løses ved at tømme noget af vandet ud af poolen.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 18 jul 2010 22:59 #1628

  • HenrikV
  • HenrikV's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Yxos skrev:
HenrikV skrev:
Okay det vil jeg lige få gjort... jeg tænker at det måske kan reddes ved at skifte til en kalkbaseret klor... nu er der jo formentlig masser af canursyre i vandet :lol:
Baseret på dit svar konkluderer jeg, at du IKKE har læst (forstået) artiklen om cyanursyre!
Den ender som du selv kan konstatere med:
Få målt cyanursyreindhold 1 gang om året og juster derefter op eller ned. Har man for meget, kan det desværre kun løses ved at tømme noget af vandet ud af poolen.

Så må jeg konkludere at du nok ikke har læst trådeb særligt grundigt ;)
jeg ved godt at vandet ikke kan reddes hvis der er for meget canursyre i. MEN eftersom det er en nedtagelig pool, som grundet vejret kun har været fyldt en lille måned, var baggrunden for mit svar til Bjarne, at jeg tror og håber at der ikke allerede er opstået klorlås, og at det derfor ville fungere ved resten af sæsonen at bruge kalkbaseret klor, nu hvor den jo HAR fået sin portion cyanursyre.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 19 jul 2010 06:43 #1630

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har læst tråden, som er ret lang. Som sagt var mit svar ikke baseret på de mange indlæg, men på dit sidste svar, som var givet efter Bjarne gentagne gange havde fortalt dig om cyanur.
Et svar hvor i du konkluderer, at hvis bare du holder op med at hælde mere cyanur i, så går det nok.

Det er for så vidt korrekt, for hvis din cyanurmængde er ok, så kan du fortsætte med klor uden cyanur.
Det er bare ligesom om du lukker øjnene ("tro og håber...") for, at din cyanur muligvis er for høj.
Det er ikke engang ud fra en økonomisk betraktning smart at gøre. Du sparer en tur til en forhandler for at få målt dit vand, javel, men hvis cyanuren er for høj, så:
1. vil alt det klor du hælder i fra nu af være spildt
2. kloren være uvirksom dvs. du kan få problemer med alger og bakterier.

Ingen har lyst at bade i forurenet vand, ej heller sende sine børn i det.

Derfor bør du få målt dit cyanurindhold, og ikke bare tro og håbe!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Indeholder denne Klor Cyanursyre? 19 jul 2010 21:49 #1645

  • HenrikV
  • HenrikV's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Yxos skrev:
Jeg har læst tråden, som er ret lang. Som sagt var mit svar ikke baseret på de mange indlæg, men på dit sidste svar, som var givet efter Bjarne gentagne gange havde fortalt dig om cyanur.
Et svar hvor i du konkluderer, at hvis bare du holder op med at hælde mere cyanur i, så går det nok.

Det er for så vidt korrekt, for hvis din cyanurmængde er ok, så kan du fortsætte med klor uden cyanur.
Det er bare ligesom om du lukker øjnene ("tro og håber...") for, at din cyanur muligvis er for høj.
Det er ikke engang ud fra en økonomisk betraktning smart at gøre. Du sparer en tur til en forhandler for at få målt dit vand, javel, men hvis cyanuren er for høj, så:
1. vil alt det klor du hælder i fra nu af være spildt
2. kloren være uvirksom dvs. du kan få problemer med alger og bakterier.

Ingen har lyst at bade i forurenet vand, ej heller sende sine børn i det.

Derfor bør du få målt dit cyanurindhold, og ikke bare tro og håbe!

Nu må du sgu lige komme ind i kampen mester ;)
Hvad var det jeg skrev i det indlæg du startede med at kommentere på?
"OKAY DET VIL JEG LIGE FÅ GJORT"
Hvis du er i tvivl, så var det en test af Cyanurmængden jeg kommenterede med den sætning.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder