Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: forsvinder cyanursyren over vinteren

forsvinder cyanursyren over vinteren 22 maj 2012 12:55 #3063

jeg har jo lært, at cyanursyre IKKE kan fjernes fra vandet, man kan KUN skifte vandet for at sænke cyanursyre nivoet/ fjerne klorlåsen.

Jeg er meget lykkelig for disse klorpucks med cyanur,, ferietabletter som nogen kalder dem. Jeg har 80.000 liter, og det fungerer super med disse. Jeg bruger ca. 5 Kg hvert år, og chokklorer et par gange med flydende klor.

Jeg havde sidste efterår, 25 ppm cyanur. Jeg har max skiftet 10% af mit vand, over vinteren, fyldt op med regnvand.

Nu måler jeg så 0ppm cyanyr, jeg har kontrolmålt 3 gange. Og jeg mener at kunne bruge instrumentet (pille i vand, knuse, kan du se prikken)

NU spørger jeg så. Kan cyanur bundfældes i løbet af vinteren, fx. sammen med de alger der kommer og falder til bunds. jeg støvsuger altid bunden, direkte i kloak, ved sæson start - så der ville jeg skille mig af med cyanuren, hvis den var bundfældet.

ellers kan jeg ikke forklare, hvordan 10% frisk vand - 8.000 liter , ud af 80.000 , kan reducere fra 25 , til 0 cyanyr.

det ville vel, rent matematisk reducere med 10%,, så jeg burde have >20ppnm cyanur.

eller er der noget jeg overser.
Sidste redigering: 22 maj 2012 12:55 af RichardSchrøder.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: forsvinder cyanursyren over vinteren 22 maj 2012 13:45 #3064

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Nej det tror jeg ikke :)

Hvad du skriver er også logisk nok, men nu har jeg selv det testsæt som du beskriver. Det er efter min mening meget svært og bruge, jeg målte engang min cyanur til 50ppm og fik meget sved på panden. For at være sikker sendte jeg en vandprøve ind til test, her kom resultatet tilbage som værende 27ppm.

Lige nu måler jeg faktisk også 0 i mit vand, men jeg ved at der er noget cyanur i vandet. Hvis du kigger på skalaen på selve måle dimsen er den heller ikke helt linær dvs. den tager store spring i starten, så jeg vil nu være meget varsom.

Det der fik mig til og købe testsættet var faktisk at vi en sommer havde brugt en del af de der pool lykkepiller :) og ved sæson opstart synes jeg ikke at min klor reagerede som den skulle, havde også sidst på forrige sæson døjet en del med brunalger. Det var så her at jeg opdagede at mit cyanur indhold var 27ppm, så det kan godt være at man siger at 25-50ppm er ok, men jeg vil nu sige at 15-20ppm er det der fungere bedst for mig (smags sag).
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Tagekp

Sv: forsvinder cyanursyren over vinteren 22 maj 2012 15:25 #3065

men det er jo ret let at se, at når jeg knuser pillen i målebægeret, så sker er ingen reaktion, vandet er piv klart, slet ikke mælke farvet = 0 cyanyr . I efteråret fik jeg da en del mælkefarve, 25 PPM er rimeligt grumset mælkevand. Så der Er klart mindre cyanur i nu, end sidste efter år - og jeg har kun skiftet 10% vand.
Det undrer mig..


Nå, men jeg fyrer lykkepiller på - og måler efter hvert KG af dem, så får vi se om jeg lykkedes at stoppe, INDEN jeg rammer muren (klorlås)

og så ser jeg næste år,,

Hvis jeg fyrer med disse briketter hver sæson, og kun skifter 10% vand, så VIL der komme en ophobning, med mindre min "teori", holder.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: forsvinder cyanursyren over vinteren 23 maj 2012 08:52 #3070

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Cyanur KAN KUN forsvinde via vandtab B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder