Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ?

Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 02 jul 2012 23:19 #3373

  • bjust
  • bjust's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej
For ca. 14 dage siden havde jeg problemer med min filterpumpe som ikke kørte korrekt, med det resultat, at der kom begyndende aljer (gul bund) i poolen, som også blev meget beskidt i bunden. Siden har jeg kæmpet med at få poolen ren. Og har stort set daglig støvsuget poolen målt PH-værdi og aktivt ilt i poolen, men det går meget langsom fremad og lige nu kæmper jeg også med røde orme i bunden.
Jeg benytter i dag klorfri pool care 3-in-1 ozygen multi-tablets fra aqua fun til at hold min pool ren (indeholder: kaliummonopesulfat, benzyl-c12-14-alkyldimetylammoniuklrid) . Og de daglig prøver overholder de værdier som testsættet også fra Pool care angiver (PH-værdi mellem 7,2 og 7,4 samt aktiv ilt mellem 2 og 8).
Jeg er nu meget i tvivl om dette testsæt overhovet fortæller noget som helst om poolen er forsvarlig at bade i ? Kan du svare på det og give mig et godt råd til hvad jeg skal gøre for at få fjernet de røde orme og få vandet helt rent igen ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 02 jul 2012 23:53 #3374

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Når man bruger aktiv oxygen - og især når man bruger 3 i 1 tabletterne ( som jo ikke er aktiv oxygen altsammen og derfor svagere ) skal man huske, selvom det sjældent står på indpakningen at.
1. aktiv oxygen er er rimeligt svagere desinfektionsmiddel en klor og man skal i høj grad overholde indholdet af aktivt oxygen
2. når tingene er gået "galt" i poolen har man brug for at komme til bunds i tingene, og det kan man ikke med tabletterne. der kommer simpelthen ikke den chockvirkning man har brug for. I sådanne tilfælde skal du anskaffe dig efltdende brintoverilte
3. når man bruger aktiv oxygen har man oså et meget flygtigt stof. Man skal derfor bruge et algemiddel som supplement til aktiv oxygen.

Altså:
1. ordn din ph værdi
2. køb noget flydende brintoerilte og "chockklorer" med denne
3. tilsæt et algemiddel
4. lad pumpen køre 24 timer indtil vandet er i orden
5. returskyld godt
6. brug evt. et flokningsmiddel

Læs artiklen på fordiden om at undvære eller nedsætte sit klorforbrug
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 03 jul 2012 17:42 #3382

  • bjust
  • bjust's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej Bjarne.
Tak for dit superhurtige og kompetente svar. Dejligt, at have fat i en som virkelig ved noget om tingene.

Har du nogen ide om hvor store mængder, som jeg skal benytte af brintoerilte, algemiddel og flokningsmiddel til en pool på 5600 l. Og hvor køber man egentligt dette ?

Er ikke fortsat ikke helt klar over om testsettes resultater (PH-værdi mellem 7,2 og 7,4 samt aktiv ilt mellem 2 og 8) er nok til at sikre, at poolen er sundhedsmæssig forsvarlig at bade i ? Elller om det er nødvendigt med andre tests ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 03 jul 2012 23:44 #3385

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Tak :laugh:

Fik du læst artiklen på forsiden om at undgå klor ???

det er ikke nødvendigtmed andre tests

jeg mailer dig direkte om hvor du kan købe
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: bjust

Sv: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 30 jul 2012 16:01 #3451

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

På vegne af ustandseligt allergi og eksem, både på mig men også børnene, er jeg nødtvunget til at overveje aktivt ilt. Jeg har også haft bauquasil inde på banen, men det er meget dyrt, og findes kun i store mængder, og da det er en lille pool jeg har, så vender jeg blikket mod aktivt ilt. Jeg fik desuden at vide af lægen at jeg skulle undgå pool med klor, da det kunne gøre min eksem meget værre, og den er kronisk nok i forvejen.. :(

Nå men jeg googlede aktivt ilt, og fandt flere produkter, bl.a. Aktivt ilt i chok granulat, er det ligeså godt som flydende brintoverilte? Og kan det benyttes ligesom klorgranulat i daglig vandbehandling sammen med algemiddel? Eller må jeg både have pucks og granulat samt algemiddel?

Desuden hvis jeg skal have pucks, kan de så benyttes i flyder, da jeg tager skimmelen af hver aften efter brug, for at kunne lægge cover på. Sådan er et jo med plastpools...

På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 30 jul 2012 21:18 #3453

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Læs vejledningen

swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...r/37-ilt-oxygenilken

1.brug oxygentabletterne i flyderen
2. brug algemiddel som beskrevet i artiiklen
3. brug chock som beskrevet i artliklen

Hold os underrettet om dine erfaringer
Både i forhold til klor og allergi, men også i forhold til brugervenligheden eller det modsatte af midlet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Er måling af PH-værdi og aktiv ilt nok ? 31 jul 2012 09:34 #3454

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne

Tak for svar, jeg skal nok følge op, men ved dog ikke om jeg starter iår grundet det danske sommervejr, ved jo ikke hvornår sæsonen er slut.. August kan blive en afgørende faktor.. Jeg startede med oxygen, men det var supermarkedets startpakke, og det fortalte jo intet om chock, jo det vil sige at man lagde en ekstra dosis i skimmeren, som så skulle være chock. Heldigvis er man klogere nu :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Update med produkt spørgsmål. 03 Aug 2012 10:42 #3459

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej igen

Jeg stødte på et klorfrit desinfikations middel der hedder algerex super ret dyrt 5liter for ca. 2200,- ikke at jeg skal bruge det. Men det der undrer mig er at det kun skal tilsættes vandet en gang månedligt, det er selvfølgeligt fint til den pris :dry:

Men hvad er det..? En blanding mellem oxygen og bauquasil eller :unsure: Jeg kan godt indsætte et link, men så kommer forhandlern frem, og det er vi jo ikke interesseret i vel B)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Update med produkt spørgsmål. 03 Aug 2012 11:22 #3460

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er bare et algemiddel som superblue eller super kleral fra wendt og sørensen - ikke et desinfektionsmiddel. så det har intet med oxygen eller klor at gøre
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Update med produkt spørgsmål. 03 Aug 2012 17:09 #3461

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne

Ja det havde jeg på fornemmelsen, på baggrund af navnet. men der stod at det var et desinifikationsmiddle, derfor blev jeg i tvivl. Noget dyrt by the Way :woohoo:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder