Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: UVC lys rapport der skuffer fælt

UVC lys rapport der skuffer fælt 17 Dec 2014 22:15 #5150

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Har jo prøvet at finde ud hvordan jeg kan køre med lavt klor indhold - og har synes at UVC var en super ide. Men har også læst Bjarnes vise ord :( og så stødte jeg på den her Rapport Rapport Synes nu godt nok den er lidt nedslående angående bundet klor - især når man ser hvad udstyr de har og mængden af 50.000 liter vand der skal behandles - det ryger igennem på 30 min. Ved godt det er indendøres test og min egen skal være udendørs og der ikke er nær så meget bundet klor i en udendørs pool.

Nu er jeg helt ny inden for feltet og den rapport er lidt sej at komme igennem og forstå, har læst at hvis man skal af med bunden klor hedder det 180 nm lys det tager 100 gange mere - og 254 nm er for bakterier og er uduelig til bunden klor. stod der på et site ved et amerikansk universitet. Spørgsmål Er det noget sludder ? for de reklamere med noget andet i UVC reklamerne

For med den USA rapport jeg har set, har de kun en indvirkning på bakterie når vi snakker 254nm

Min drømme 40 watt uvc stav til 3000 kr. - der virker noget underdimensioneret i forhold til rapporten her :woohoo:
Spørgsmål hvor langt ned i klor niveau kan man forsvarligt gå med sådan en UVC stav ? 0,5 - 1 og stadig tro på at bakterie indholdet er acceptabel

Beklager hvis det er lidt kryptisk skrevet :sick:
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 26 Dec 2014 14:10 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

UVC lys rapport der skuffer fælt 18 Dec 2014 10:55 #5152

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Skal lige sige at min drømme pool er på 44 m3 og den er ca: 25 grader. og vandet løber igennem 1 gang om dagen ved langsomt flow
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

UVC lys rapport der skuffer fælt 18 Dec 2014 15:47 #5155

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Rapporten er korrekt med de 254nc

Men udgangspunktet er - som jeg forstår det - et ønske om lavt klorindhold - og her misforstår du det grundlæggende B)

Såfremt man vil have en bakteriefri pool kan man IKKE nedsætte det til enhver tid krævede niveau for desinficerende stoffer ( uanset hvilket stof man nu bruger til disinfektion)
Man kan KUN nedbringe den ÅRLIGE mængde man bruger.
Såfremtr de farligste bakterier skal dræbes skal der være 1 ppm klor i vandet HELE tiden

Når man kan nedbringe den årlige mængde klor man bruger, er det fordi man bruger klor til både at dræbe bakterierne med og til at oxydere vandet
Den del af kloren du bruger til at oxydere vandet ( 80%) kan du ikke spare på, men du kan bruge alternative metoder til at dræbe bakterier med ( nature 2 - uv etc etc etc ) og på den måde nedbringe det årlige forbrug af klor

Bruger man klor som desinfektion afhænger det krævede niveau af pH værdien idet denne bestemmer klorens virknjngsgrad. Jo lavere ph værdi jo bedre virker kloren
Holder du en ph værdi på 6.8 til 7.4 kan du nøjes med en klorværdi på mellem 0.8 og 1 ppm
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: cristian

UVC lys rapport der skuffer fælt 18 Dec 2014 17:07 #5157

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du skriver andetsteds, at årsagen til at du ønsker lav klorværdi er af hensyn til et lamelcover. Er det den eneste årsag? 0,8 er altså ikke ret meget. Det kan dårligt lugtes, og man skal langt højere op før det begynder at svide i øjnene.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: cristian

UVC lys rapport der skuffer fælt 18 Dec 2014 17:44 #5158

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Bjarne : så hvis 80% bruges på at oxydere og der så kun er 20% at lege med - er vi jo nede i gram på hvor meget man kan spare i klor pr uge - med en UVC. Rapporten viste at der skulle ret meget knald på UVC'en for at den var effektiv og måske derfor, jeg læste om en pool ejer der var overraske over hvor lidt han sparede på sit klor for brug.

Det som UVC'en ikke tager skal kloren jo tage, hvis jeg har forstået det rigtig og hvis UVC'en hjælper meget lidt - ja så det jo lige fedt.

Hvis man så går ned på 0,5 klor værdi og har sin UVC - så ryger garantien for at der ikke er bakterier i vandet. ?

Og på den anden side hvis man holder sin klorværdi på 0,8-1 så er UVC lys og Nature2 jo faktisk ikke nødvendig - er det rigtigt forstået.
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 18 Dec 2014 21:23 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

UVC lys rapport der skuffer fælt 18 Dec 2014 17:49 #5159

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Ole : Nåå men du skrev at 1-1,5 var højt Citat "Men, du skal har en relativt høj koncentration, konstant 1-1½, for at det går så galt# - "

Så jeg troede at jeg skulle meget længere ned i værdi

Det er for at forstå hvor meget klor jeg kan komme ned på uden det går galt - og samtidig passe på mit cover. Derfor troede jeg at UVC' lys var mine nye redning :-)
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 18 Dec 2014 21:24 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

UVC lys rapport der skuffer fælt 21 Dec 2014 13:34 #5168

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
korrekt.
hold doin pu værdi mellem 6.8 og 7.4 og din klorværdi på mellem 0.8 og 1 - så har du ingen problemer med hverken det ene eller det andet

UV - Ozon etc etc etc og alle de andre såkaldte klorfrie produkter er kun for brugere der har HELT specielle behov m.h.t miljø eller f.eks. klorallergi
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: cristian
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder