Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: 3-vejs motorventil

3-vejs motorventil 16 Jun 2013 10:32 #3912

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Nu har jeg været inde og læse alle emnerne om solvarme. Men jeg kan se at der er nogle som ikke bruger
den 3-vejs motorventil. Jeg troet at det var den bedste løsning, i steden for at man bruger en differensføler til stoppe pumpen med, er det da en bedre løsning.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 16 Jun 2013 12:34 #3913

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hmmm det er nok mest en smags sag, samme funktion kan laves med en 2 vejs ventil :)

En 2 vejs er billigere end end 3 vejs og hvis hænder er skruet korrekt på kan man selv bygge en 2 vejs med motor ret nemt.

Når alt kommer til alt, hvis ens solfanger er 80-90% sydvendt vil jeg mene efter min egen statestik at en motoriseret kuglehane er unødvendig, da jeg i min statestik ser at pumpen de sidste 3 år har kørt hvad der svare til omsætningstiden i snit set over 1-2 uger i sæsonen. Så ekstra pumpe drift er faktisk unødvendig, dvs. de perioder hvor pumpen ved chock klorering eller andre opgaver kører om natten skal cirkulation igennem solfangeren lukkes.

Så i bund og grund er spørgsmålet hvor meget nørder i er man til == 2 eller 3 vejs :) er man god til at huske == motor ikke nødvendig.

Jeg har selv en 3 vejs ventil, men er ved at skifte til 2 vejs motoriseret (af andre tekniske årsager). Grunden til at jeg ikke har skiftet endnu er pga. tidsmangel ;)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 16 Jun 2013 15:59 #3914

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Skal det forståes sådan. At man lige så godt kan bruger den eksisterende swimmingpoolpumpe som drivkraft.
Når man bruger en differensmåler som tænder automatisk for anlægget når der er 5 grader varmere i solabsorberne end i swimmingpoolen.
Er det ikke det samme som man bruger en 2 vejs motorventil,eller hvad

Men pumpen skal vil køre meget længere på den måde hvis man skal have skifte vandet i poolen en gang om dagen.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 17 Jun 2013 17:27 #3918

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hmm tror ikke helt at jeg kan følge dig B)

Men normalt bruger man cirkulationspumpen, hvis der er tale om ny pool kan der selvfølgelig anvendes en ekstra pumpe som driver solfangeren. Hvis dette er tilfældet er der slet ikke brug for en 2 eller 3 vejs ventil.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 17 Jun 2013 21:29 #3919

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Nej jeg har kun den pumpe som sider på mit sandfilter.
Det jeg mener er skal den så ikke køre noget længere.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 18 Jun 2013 08:22 #3920

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Den vil måske komme til at kører noget længere, nu kender jeg jo ikke din nuværende omsætingstid (tiden det tager at cirkulere alt vandet).

Normalt laves styringen til solfanger sådan at pumpen starter når der er sol og ventilen drejer i position så der kommer vand igennem solfangeren, så jeg ved ikke om du kan se sammenhængen nu. For nu vil ventilen åbne når pumpen starter ved sol, men hvor tit starter du pumpen når solen ikke er der - hvis omsætningstiden overholdes i forbindelse med solfanger drift.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 18 Jun 2013 15:41 #3921

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Tak for svarende Mads.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

3-vejs motorventil 18 Jun 2013 18:37 #3922

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Velbekomme :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder