Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Styring af solabsorberne

Styring af solabsorberne 20 Jun 2013 18:55 #3930

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Nu har jeg fået installeret mit solvarme anlæg. Og har fået monteret min differensføleren der styre min eksisterende swimmingpoolpumpe.

Differensmåleren tænder automatisk for anlægget når der er 5 grader varmere i solabsorberne end i poolvandet og slukker når der kun er 3 graders forskel.

I går hvor der var overskyet kørte min pumpe ikke for de der ikke var den forskel på temperaturen.
så fik jeg læst Bjarnes artikler om solvarme styring at man også kunne haven en urstyring på pumpen, således at denne altid kører x antal timer selvom der ikke er sol. Men hvordan er det lige at man montere et ur på anlægget sammen med
differensføleren er der nogle der kan hjælpe.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 22 Jun 2013 08:09 #3931

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Jeg har ikke fulgt helt med, men er dit solvarme anlæg et seperat anlæg med veksler på eller føres poolvandet op igennem solfangerne?

Hvis det er det første, er det et spørgsmål om hvilken styring du har på, min kan tænde en enhed og slukke en anden alt efter hvordan den tilsluttes, på den måde er der altid strøm til pumpen og pumpen er monteret med et ur så den altid min, renser 6 timer dagligt.

Er det den anden mulighed med direkte gennemgang af poolvandet, skal du nok have en motorventil eller trevejsventil på så den åbner og lukker for vandet til solfangerne da de ellers vil virke som køler istedet for varmer i dårligt vejr hvor pumpen tændes.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 22 Jun 2013 10:14 #3932

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal såmænd "bare" have både en urstyring ( hvis du har en 220 v pumpe kan du bruge et af de billige der sættes i en stikkontakt og forbinde den direkte med pumpen - hvis du har 380 v motor må du lade urstyringen styre en kontaktor der så tænder og slukker for din pumpe )

og så har du 2 ting der kan tænde og slukke din pumpe - differensmåleren og urstyringen. Det eneste vigtige er, at styrestrømmen - den fase der bruges - skal være den samme til begge. så kan begge tænde og slukke uafhængigt af hinnanden uden at forstyrre hinnanden
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 22 Jun 2013 12:07 #3935

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Lige en kort bemærkning: uret til stikkontakten må du ikke bruge :(
Hvis du hiver uret ud af stikkontakten kan du risikere at der via din differensmåler kommer spænding på urets stikben.
Du skal i stedet finde et ur med indbygget relæ som så forbindes parallelt med relæet i din differensmåler.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 22 Jun 2013 13:21 #3936

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Av - der var åbenbart noget jeg kunne lære - fortæl lidt mere om den problemstilling
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 22 Jun 2013 17:56 #3939

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Jeg har problemer med at finde det rigtige relæ eller kontakt, som kan starte og stoppe 220v pumpen kan i hjælpe.

På min differensmåler udgang har jeg + - 12v samt en styrledning
jeg har haft en 3 vejs motorventil på anlægget men den er gået i stykker så derfor vil jeg nu prøve at bruge
differensmåler, til at starte og stoppe min pumpe.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 22 Jun 2013 21:58 #3940

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg skal nok lave en diagram skitse Bjarne, så vil let kunne se problematikken.

Det bliver dog først i morgen sofaen skal lige holdes nede :)

@John er der på din 3 vejs styrings udgang du måler dette, hvis det er det så er det rigtigt. Men upload lige billede af den, så kan jeg lettere hjælpe.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 23 Jun 2013 00:09 #3942

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
->John

Hvis du skal tage billeder til Mads skal du nok lige take dit styreskab med.
Jeg går ud fra at der sidder en kontaktor (kraftigt relæ) som kobler din motor ind/ud.
I langt de fleste installationer er styrespændingen til dette 230 V AC men det kan også være 24 V AC eller DC.
Hvis det er 230V AC skal du have fat i et relæ som din differensmåler kan styre.
Dette relæ skal så styre de 230V til din kontaktor.

->Mads

Helt fint at du tegner - det er ikke lige min spidskompetance B)
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 23 Jun 2013 09:58 #3944

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Her er så billedet af min styring. Som har været brugt til min 12v 3 vejs motorventil.

Styringen havde jeg så tænkt mig at bruge som start og stop til min pumpe. Så derfor skal jeg finde et
220v relæ eller en kontakt


IMG_0890.JPG
Bilag:
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 23 Jun 2013 11:02 #3945

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
På billedet ser det ud til at du allerede har et ur i din styring så det mest oplagte må være at bruge dette.
Har din styring tidligere fungeret med dette indtil du lavede solfanger?
Har du selv bygget om fra urstyring til temperaturstyring?

Du skrev i første indlæg at temperaturstyringen kører som den skal men det er lidt svært på billedet at se hvordan denne aktiverer pumpen. Har du kontaktor og motorværn i en anden boks tæt på motoren?
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 23 Jun 2013 13:41 #3948

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Der er nok mig der forklare mig dårligt. Men min temperaturstyringen som jeg skrev om, skal jeg have til at styrer min pumpen.

I øjeblikke er min temperaturstyring ikke sat til fordi jeg mangler et kontakt/relæ som kan styre pumpen.
I min temperaturstyring er der 3 skrue poster hvor de 2 er + - 12v og den 3 skrue post er en styrledning

De 3 ledninger skal så tilsluttes en 220v kontakt/relæ hvor også pumpen skal tilsluttes på.

Sådan at den starter og stopper pumpen når der er en temperatur forskel mellem vandet i poolen og solfangerne.
Men jeg ved ikke hvad kontakt/relæret skal heder eller ser ud eller om man hele taget kan få et.

Jeg glemte lige at skrive at det ur og den kontakt hvor der står pumpe på billedet har ikke noget med solfangerne at gøre.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Styring af solabsorberne 23 Jun 2013 19:15 #3951

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
I d e fleste af disse styringer er der indbygget en udgang til 220 V = drift af pumpe eller andet. Du skal undersøge hvor mange amp dit kontrolskan kan trække. Hvis pumpens amp forbrug i startstrøm ikke overskrider dette kan du tilslutte pumpen direkte.
Hvis ikke må du bruge udgangen i det kontrolskab til at tænde og slukke for en kontaktor, der så igen tænder / slukker for din pumpe
Ikke Leif ( man skal jo passe på når der er experter :whistle: )
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.170 sekunder