Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: optimering af solvarmen

optimering af solvarmen 05 jul 2014 09:01 #4649

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
Hej - jeg har lige fået installeret min solvarme på en 22.000 liters pool. Det fungere super godt, men kan sikkert blive bedre.

På pakken til cellerne anbefalede man 2 celler til min størrelse, så jeg tænkte jeg napper 4 så er jeg sikker, og det giver super varme, har regnet lidt på det det svarer i rundetal til der ligger 1 km vandslange på mit tag. Jeg har monteret et "bypass" så jeg kan

1. styre flowet igennem, det må ikke løbe for stærkt igennem og

2. lukke af ved ingen sol, plus optimal rensning af poolen.

Indtil videre manuelt.

jeg har set flere af jer advare om at poolen skal have den anbefalet rensning, mener det er min. 2 x 4 timer dagligt ?

kan man sætte en separat pumpe på solvarmen, sådan at selv med solvarmen kørende er der optimal rensning ?

eller kunne en løsning være at man primær renser om natten hvor solvarmen er slukket, og så selvfølgelig også om dagen med reduceret tryk/effekt ?

mvh

Søren With
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 05 jul 2014 09:34 #4651

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Det er ikke så meget 2X4 timer dagligt at pumpen skal køre. Men alt vandet skal helst have passeret filtret inden for 5 timer.

Det ville nok være optimalt med timer på sandfiltret, og en separat pumpe til solvarmen som starter når temperaturen forskellen mellem solfanger og pool er 2/4 grader.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 05 jul 2014 09:45 #4652

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Som Bino siger :)
men her lidt mere.

1. Hvad type er det for solfangere du har ???
2. Hvis du lukker det af når der ikke er sol, skal du huske at så vil vandet i solceller expandere på grund af varmen og vil ikke kunne komme af med det overtryk der kommer. Hvis du lukker af, skal du enten tømme solfangerne for vand eller have en automattudlufter
3. Det der med rensning over 2 gange f.eks. 2x4 er en dårlig ide. Gør man det risikerer man bare at noget af vandet bliver renset 2 gange og noget ikke. Lad det fungere en gang og minimum mellem 5 og 8 timer
4. Noget andet er, at med solfangere vil drifttiden være højere idet der ofte vil være varme at hente i mere end 5 timer om dagen.
5. Det optimale er, at du sætter en differensføler på der tænder og slukker din pumpe ( og dermed sætter solfangerne i drift eller lukker for dem ) det er lidt en tro og håb hvilken differens man skal sætte den på. Personligt sætter jeg den til 3 og 8, således at der hentes varme ned hver gang der er 5 grader varmere i solfangerne end i bassinet. Sætter man den til mindre, vil pumpen stå og tænde/slukke for mange gange
6. den maximale styring af systemet har du, hvis du dels via et tænd/sluk ur sætter din pumpe til at køre f.eks. 5 timer om mellem f.eks. 9-15) og samtidig har en differensføler der tænder og slukker pumpen. På denne måde sikrer du dig, at såfremt der er en dag hvor der er overskyet og dermed ingen varme at hente= ingen drift af pumpen, så vil tidsuret sørge for driften alligevel
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 05 jul 2014 15:26 #4655

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
hej igen

det er solar paneler - meget enkle.

jeg er med på at dele det i 2

1 rensning af poolen - ca 8 timers drift hver dag i en sammenhæng uanset vejret men betyder det så at

2 solvarmen skal have sin egen pumpe og sådan at den kun kører når vejret tillader det, for laver man en tvangsstyring af pumpen hvis man kun har en vil man jo få nedkøling ved kolde dage.

Mvh

Søren With
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 05 jul 2014 15:50 #4656

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B) der findes flere forskellige typer solar paneler - hvilken type har du ????

Du har ret i at med dette system ville man risikere at man afkølede på bestemte tidspunkter eller dage.
Den eneste måde at undgå dette på, er at installere en automatisk 3 vejsventil, som så sikrer at der kun kommer vand gennem solfangermne når der er varme at hente
eller ved at have en seperat pumpe - denne løsning vil dog i længden være dyrere i anskaffelse og drift end en automatisk ventil - erfaringerne er, at den nedkøling der kan forekomme - i praksis - ikke er noget at bekymre sig om
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 05 jul 2014 16:08 #4657

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Som Bjarne siger er nedkølingen ikke så stor. Men ellers så kan du jo lukke bypass ventilen når det er overskyet.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 05 jul 2014 23:36 #4658

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
jeg kan ikke lige finde andet en solar navnet, men arbejder videre på det.

Jeg kan fornemme at det er en elektronisk styring (er der følere mm) med til den og en 3 vejs ventil jeg skal benytte, så kan jeg bruge eksisterende pumpe ?

mvh

Søren With
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 06 jul 2014 10:37 #4659

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
kan du ikke tage et billed af det så vi kan se hvad det er for en type
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 07 jul 2014 00:07 #4661

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
Her er billedet af solpanelerne som ligger på vores tag bølgeeternit,
solpanelptag.jpg
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 07 jul 2014 08:13 #4662

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
For mig at se har du lagt dem på langs og ikke tværs - så for mig at se er de sat i en serieforbindelse og ikke i en parralel ????? eller er det mig der ser billedet forkert ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering af solvarmen 07 jul 2014 12:49 #4663

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
Ja de ligger på langs, med en hældning så vandet gerne skulle løbe ud når bundskruen åbnes.

hver celle er delt i 2 en indgang og en udgang. De er kun samlet i den ene ende, i den anden er de blokkeret med en prop, sådan at vandet tvinges først gennem celle 1, og 2 osv, de virker meget effektive. jeg har ført solar slange indvendig under taget dog i føringsrør, hvis uheldet skulle være ude, men det laver jeg om til pvc rør og så den sorte synlige slange udvendig på taget.
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder