Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Differensstyring sammen med Cleverpool inverter

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 10 jul 2017 09:02 #7623

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej forum !

Jeg har et spørgsmål som jeg vil høre jeres input og ideer til.

Jeg har i dag en "hjemmebygget " differens styring, lavet af en Deltasol styring, 2 relæer og et tidsur.

Tidsuret styrer motor til start fra 11-13 hver dag.

Udenfor denne tidszone styrer differenstemperatur motor til start.

Det sker bare igennem et relæ som trækkes og leder 230 volt til motor.

Nu er min gamle motor brændt af, og jeg har købt et større setup, større sandfilter og motor.

Det har længe generet mig at brænde 550 watt af hver gang jeg starter motoren, på en god soldag kører den måske 10 timer, dette er jo ikke grønt, derfor har jeg nu købt den Clevepool frekvensomformer som er omtalt her tidligere.

Min første tanke var at montere Cleverpool direkte på min nuværende styring, men det forhindrer mig jo i at benytte de forskellige driftsområder som den kan køre i, da den så bliver tændt og slukket hele tiden, og jeg har også fået " second thoughts " omkring det smarte I at den bliver tændt og afbrudt mange gange.

Det efterlader mig lidt I enten den ene eller anden løsning.

Jeg har dog heller ikke lyst til at lade Cleverpool styre 100 % da jeg jo så cirkulerer igennem solfanger hvor det måske ikke er nødvendigt.

Så nu står jeg med 2 boxe og mangler en løsning der kan kombinere de 2 ???

Hvordan kringler jeg lige den.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 11 jul 2017 08:42 #7632

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Det kunne være fint hvis Cleverpool'en's indstillinger kunne styres eksternt fra. Jeg ser det som noget af en ulempe at man kun kan gøre det på selve enheden.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 11 jul 2017 09:03 #7633

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Når der er sol og varme at hente på solfangeren bør pumpen køre med 100%. Det er ikke ligesom andre solfangere hvor flowet skal være lille for at opnår stor stigning i temp. Her er det vigtigere at en stor mængde vand stiger en lille smule - og derfor bør pumpen køre 100%
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 11 jul 2017 10:14 #7635

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej igen !

Yes til 100 % pumpeflow når der er sol, det er fint.

I dag har jeg det som sagt kørende med en Deltasol Resol styring og nogle relæer der gir 230 volt til motor.
Jeg er dog ikke tilfreds med kun at kunne køre 100 %.
Min nye pumpe er 0,75 kw (qmax på 15,6 m3/time )og sandfilteret vist et Ø600 med 85 kg sand i og poolen 21000 ltr.
Så derfor var min tanke at drosle motor ned under drift.

Dertil har jeg indkøbt Cleverpool inverteren, men er blevet lidt i tvivl om jeg i stedet skulle have investeret i PLC og frekvensomformer, men så har jeg det jo heller ikke i drift i morgen.

Så mit spørgsmål handler mest om hvordan jeg får kombineret min Cleverpool inverter med min nuværende styring så jeg kan få fordele af begge, ( tænker et relæ ved styring, som overdrager 230 volt til pumpe, som kommer fra Cleverpool ?? )

Min nye pumpe har temmelig meget tryk på, derfor tror jeg ikke jeg får noget problem ifht at drosle den ned og spare lidt på min eludgift.

Jeg har flere udfordringer i mit setup tror jeg, særligt med min nye motor.

Jeg kører med standard 38 mm slanger og der er jo et vist tryktab ifht at min nye pumpe er født med 50 mm normalt, så spørgsmålet er om jeg burde få skiftet til og afgang til pool ud med større slanger, for at lette motoren ??

Kom endelig med flere betragtninger :-)

mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 13 jul 2017 09:44 #7637

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Kan man hacke Cleverpool'en ved at 'overtage' knapperne på fronten, og styre disse med f.eks. en PLC? Det ligner folie-knapper på billederne, men måske kan man finde kontaktpunkterne et eller andet sted?

Jeg overvejer også at købe den til min 550w pumpe, og så styre den via hjemme automatiseringen, men det kræver et sådan hack. Det giver ikke mening at skulle styre det på boksen alene.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 13 jul 2017 10:19 #7638

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
der er en til salg billig her
www.dba.dk/clever-pool-pump-inverter/id-1035269185/

Ikke at det er nogen anbefaling herfra. Tror jeg ville bruge en frekvensomformer eller købe en multi- eller variabel speed pumpe.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 13 jul 2017 10:43 #7639

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Tak for linket!
Vil man med en frekvensomformer eller variabel speed pumpe, kunne styre hastigheden eksternt fra?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 13 jul 2017 11:30 #7640

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
De fleste moderne frekvensomformere har 3 logiske signaler man kan sætte speed med.

Dvs. hvis 1 går høj speed 1
2 høj speed 2
3 høj speed 3

De 3 speed settings kan så i menuen på omformeren programmeres til den frekvens man ønsker :-)

Hvis man har en lidt dyrre model af frekvens omformer, kan de 3 logiske signaler kodes binært og så bliver det til 7 eller 8 hastigheder og nogle har endda 16 hastigheder.

Min omformer har 4 inputs som ovenstående samt analog indgang, så hvis man på trykker en spændig på 0-10v vil man kunne gå fra min. -> max frekvens som igen er sat i frekvensomformeren.

Nogle variabel speed pumper har indgang som ovenfor, andre har ikke og deres protokol er ikke opensource med mindre man er udvikler for dem :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 13 jul 2017 13:35 #7641

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Fatter ikke virksomheder der i 2017 stadigvæk holder fast i deres egne lukkede systemer. Vi havde nok ikke set den rasende udvikling indenfor smartphones, hvis de havde tilsvarende strategi.

Jeg ser om jeg kan finde en sådan frekvensomformer billig (DBA :) ). Lige nu kan jeg se at pumpen æder 465w/timen eller 3kW om dagen. Ville være fint at sætte det ned ifm. opvarmning via solpanelet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 14 jul 2017 09:09 #7644

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej igen !

Jeg har efter test besluttet mig for at tilbagelever Clevepool inverteren og har nu ikke samme udfordring som tidligere.

Det link som er i denne tråd til Cleverpool inverter på DBA er for dyrt.

Jeg gav mindre for min fra ny af, jeg kan oplyse hvor hvis nogen vil vide det , bare send mail.

Jeg syntes for det første den støjer for meget, de 2 blæsere der sidder på den larmer anstrengende, og motoren får en hyletone tilføjet når den er forsynet af inverteren.....ydermere så syntes jeg faktisk at mine omdrejninger skal forholdsvist højt op ifht stadigvæk at have passende tryk / flow på mit vand, så strøm besparelsen bliver mindre end forventet.

Så jeg kører som tidligere med max flow , men må jo så tilpasse min drift i min differensstyring.....tror jeg sætter min temp. op som der skal være i solfanger før jeg starter den, er godt klar over at jeg så mister den varme jeg ville kunne hente i pool, men det er jo en afvejning af temp ind og udgift til el.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Differensstyring sammen med Cleverpool inverter 14 jul 2017 11:39 #7646

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Tak for feed-back'en Thomas. Hvis jeg hopper på en frekvensomformer, bliver det også én som kan styres udefra. Hvis cleverpoolen også støjer en del i sig selv, så giver det jo heller ikke plus på støjkontoen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder