Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hvilken type styring bør jeg gå for ?

Hvilken type styring bør jeg gå for ? 27 Mar 2018 12:16 #7859

  • Camor
  • Camor's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hei

Her i Norge er det ikke så mange som bruker soloppvarming/solpaneler på sine pool så jeg søker råd hso dere.
Jeg har en Intex-pool på ca 16.000 ltr. Sist sommer fikk jeg tak i 4 stk solpaneler som måler 3x1,2 mtr. Solpanelene ble laget som et tak ved siden av poolen og det er da nærmere 2 mtr fra poolen og opp til toppen. Pumpa som brukes har en oppgitt flow på 3785 ltr/t. Jeg har i tillegg et sandfilter som går 24/7. Jeg startet opp soloppvarmingen først i august og hadde pumpa på en timer mest for å se hvor mange grader jeg klarte å få. På det meste hadde jeg en temperaturøkning på 8 gr. Og på dager med overskyet vær så tapte jeg nok noe så i år blir det en differansetemperaturkontroller.

Så mine spørsmål
8 gr temperaturøkning vil vel si at jeg kunne hatt en større pumpe ? Jeg vurderer da følgende :
- et sandfilter til og som er koblet slik at om natten kjører det ene og når soloppvarming kobler inn så kjører det andre sandfilteret.
- sandfilter med en 2-veis eller 3-veis motorstyrt ventil som brukes til alt.
Finnes det en mulighet med en pumpe differansetemperaturkontrolleren kan regulere flow'en på pumpa ?

Hva bruker dere og hvor fornøyd er dere med deres oppsett ?

MVH
Morten
Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder