Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Solfanger styring / regler og opsætning?

Solfanger styring / regler og opsætning? 07 Apr 2019 20:46 #8057

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Så er det lykkedes mig at ombygge en billig 3-vejs ventil med en motorstyring fra Kina. Det bliver spændende at se hvordan det fungerer til sommer. Jeg bruger openHAB til styring/måling af temperaturer, men jeg tænkte på om der er nogen der ligger inde med regler / opsætning fra lignende setup?

Jeg tænker at det må være noget med hvis temperaturen i solfangeren er højere end i poolen, så skal pumpen slukkes. 10 sekunder efter skifter 3-vejs ventilen position til solfanger. Hvis forskellen bliver f.eks. 2 grader, så skifter den tilbage.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solfanger styring / regler og opsætning? 08 Apr 2019 07:42 #8058

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Har du nogle billeder ?

Hvilken motorstyring har du brugt?

Jeg byggede en 3 vejs om sidste år med en Belimo motor, men sådan en fætter er ret dyr hvis man ikke lige er heldig på eBay.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solfanger styring / regler og opsætning? 08 Apr 2019 08:13 #8059

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Har ingen billeder endnu, men skal nok tage nogen. Jeg funderer lidt på om jeg kan sætte en rotary encoder på, og dermed få tilbagemelding på armens vinkel. Lidt ambitiøse tanker om at justere flowet igennem solfangeren for at optimere udbyttet :)

Motoren er denne: www.aliexpress.com/item/G1-2-Electric-Au...1.0.0.54644c4dQoccHV

3-vejs ventilen er denne: pooloasen.dk/tilbehor-fordelingsventil-s...js-til-solvarme.html

Jeg måtte slibe lidt af de to endestop, for at få den til at lukke 100%. Indtil videre kører det perfekt :)

Ideen er så at bruge en ESP8266 til styringen/tilbagemelding om armens position. Det lader til at den godt kan sidde i motorhuset.

Men jeg skal nok lægge nogle billeder op senere :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder