Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Lovgivning

Lovgivning 27 Mar 2011 19:30 #2053

Hej Alle

Med den kommende sæson, kunne det være rart med etablering af en nedgravet spa.

I den forbindelse kunne dette forum hjælpe mig med at undgår de fleste / største fejl i denne forbindelse.

- Bør spaen stå på en grus bund
- Bør der etableres omfangsdræn
- Er der nogen lovgivning forbundet med hegn, afstand til nabogrund, lydforhold etc.
- Hvad kan den samlede årlige driftomkostning være (strøm, lidt kemikalier, forventet antal gange vandet bør udskiftes etc.)
- ER der en fordel i at grave spaen ned

Hilsen Jorn
Jorn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Lovgivning 31 Mar 2011 18:39 #2054

  • JBR
  • JBR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Hej Jorn

Jeg og min familie brugte lang tid på at vurdere de mange fabrikater Spa der er på markedet, ikke mindst af af hensyn til de fremtidige driftsomkostninger. Vi valgte et sekspersoners Spabad med ekstra plads til benene, da mange Spa er for små netop omkring dette. Vi havde til at starte med en drøm om at grave Spaén ned, da det ville have set rigtig godt ud på vores terrasse. Men efter at have studeret adgangsforhold til de vitale dele i en Spa der skal være tilgængeliger i fremtiden i forbindelse med reparationer m.v., blev konklusionen at droppe planen med en nedgravet Spa.

Her følger vores argumenter/- svar på dine spørgsmål:

1. Nej Spaén skal stå på helt fast undelag, enten fliser eller støbt, da karret typisk vejer 3-400 kilo + typisk 1200-1400 liter vand.

2. Nej men et industri gulvafløb vil være rigtig godt, da du skal regne med at der skal være 700 mm. fri plads fra kabinettet til støbt mur, af hensyn til at der før eller siden bliver behov for at kunne komme til pumper, forskruninger, relæer m.v. Derfor skal der ved en nedgravet Spa laves en repos eventuelt i træ hele vejen rundt om Spaén hvor regnvand jo vil dryppe igennem og skal kunne bortledes til en faskine eller andet.

3. Lovgivning hegn; Nej, kun hvis Spaén efterlades uafdækket, men med de elpriser vi har i DK så er der ingen der har deres Spa stående åben når denne ikke bruges ;-).

Afstand til nabogrund; Nej.

Lydforhold; Generelt er der et max tilladeligt støjniveau i skel på 35 db(A), check dette før i vælger Spa. De billige larmer mere end de dyrere modeller sådan er det bare.

Der skal ikke søges byggetilladelse eller andet hos kommunen ved etablering af Spa.

Årlig omkostning; Strøm afhængig af billig eller dyr model, er strømforbruget kr. 9.000,00 til 11.000,00 pr. år.

Kemikalier kr. 4.000,00. Vandet skal skiftes hver 3-4 måned, da vandmængden er relativ lille, og derved mættes af kemikaler efter dette tidsrum.

Er der en fordel ved at grave Spaén ned; Nej der er ingen fordel ved at grave Spaén ned, kun ekstra omkostninger ved etableringen, besværligheder ved servicering, nedblæste blade da den jo vil være i niveau med det øvrige terræn.

Nå Jorn, det var en ordentlig omgang. Vi har været de lykkelige ejere af en Spa siden begyndelsen af september 2010, og det er blandt det bedste vi har brugt penge på. Vi har den stående fast på 39 gr. og nyder især at bruge den efter mørkets frembrud - i kan godt begynde at glæde jer !

Med venlig hilsen og held og lykke.

Venlig hilsen

Johnny
JBR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Lovgivning 04 Apr 2011 18:29 #2063

Hej Johnny

Mange tak for de meget præcise og fine svar.

Hilsen Jorn
Jorn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Lovgivning 11 Feb 2013 19:53 #3594

Hej Alle

I tilgift til tidligere besvarelse, kan jeg oplyse, at jeg valgte at grave min spa ned med ca. 50 / 50 over og under terræn, etablering af dræn under bund af polystyren, således at spaen altid kommer til at stå plant. Har efterisoleret langs sider til niveau som trappe. Endvidere har jeg friholdt for jord foran adgangsforhold til installationerne, men opsat yderlige polystyren plader (så jorden ikke skrider hen mod spaen). En træramme sammenbygget med to trin, udgør adgangsforhold til spaen.
Jeg bruger ca. 2.300 - 2.400 kwh pr. år, og den står konstant på 39°C, svarende til kr. 5.000,- - 5.400,- i strøm for 1.000 liter.
Ca. kr. 1.000,- til kemikalier og gadgets, og ca. 400,- til nyt vand (skiftes pr. 3 mdr). Spaen bruges mellem 3 og 4 gange pr. uge.
Af hensyn til strømforbrug, har jeg valgt at få opsat maksimalt solcelleanlæg. Afskrivning på solcelleanlæg opvejer udgiften til månedelige afdrag inkls. renter (2% obligationslån) således, at anlæg er gældsfrit efter 6 år.
Bilag:
Jorn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Lovgivning 12 Feb 2013 17:44 #3595

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det var pinligt :sick:

denne tråd har jeg mistet og ser den først nu hvor du smider resultatet ind. Godt at Johnyy har været så omhyggelig :lol:

3 små indput:
a. Lydniveau i skel mener jeg er 45 db
b. der er ingen lovgivning omkring indhegning under nogen omstændigheder - med mindre der er helt lokale regulativer.
Tidligere var der, men det blev fjernet igen
c. årsag til at vand skal skiftes hver 3 md. mindst, er spørgsmålet om vandets ledningsevne. læs herom i en af artiklerne

Derudover er det dejligt med eksemplerne på udgift til strømforbrug. Det sætter det normale "postulat" om en strømudgift på 300-350 om måneden i relief

Jeres der svarer til mellem 450 og 800 kr om md. er mere retningsvisende, selvom jeg synes Johnys ligger godt der oppe af. Hvordan er dit spa isoleret ??????

Der findes 3 metoder:
a. en skumbelægning direkte på karet
b. en dre isolering hvor isoleringen er bygget sammen med siderne . altså ingen skum omkring karret
c. og så en tybe der har begge isoleringer
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder