Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Flytning af vand

Flytning af vand 20 Mar 2015 21:11 #5263

Hejsa nogle som har erfaringer med at flytte vand fra pool til spabad, har en udendørs pool på 45m3, vil have lavet et udendørs spa og havde tænkt mig og koble det på pool, så jeg kunne fylde det med vandet fra poolen, og bag efter flytte det tilbage, nogen som har lavet det ?. Og kan det overhovedet lade sig gøre, havde tænk mig noget med et par 3 vejs kuglehaner. Håber nogle kan hjælpe, med nogle ide til hvordan det kan laves
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flytning af vand 21 Mar 2015 14:07 #5265

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det kan selvfølgelig gøres via nogle 3 Vejs ventiler og pas by systemer. Det er imidlertid ikke uden videre en god løsning selvom det umiddelbart lyder sådan.
Du vil spare noget vand og lidt opvarmning 'MEN vandet i spaen vil efter brug være Extreme belastet og når det ledes tilbage til poolen vil det ødelægge vandbalancen i poolen, hvilket betyder et større kemikalueforbrug i poolen samt et større arbejde med at holde vandet i poolen
Hvorvidt plusser er større end minusser er svært at sige da det afhænger af mange parametre. Personligt kender jeg kun ganske få der gør det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flytning af vand 21 Mar 2015 19:11 #5270

Tak for svar. Tror jeg vil prøve noget andet, tror du spa og pool kan køre på samme pumpe og sandfilter har en kripsol 0,75hk. Og et triton tr-100 sandfilter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flytning af vand 21 Mar 2015 19:22 #5271

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja. det er jo blot at have 2 uafhængige kredsløb der bruger samme filter og pumpe. ordnes med nogle 3 vejs ventiler
din 3/4 er god nok til recirkulationen / rensningen af vandet, men vil overhoved ikke kunne bruges til nogen form for massagedyser. der skal du bruge en extra pumpe. regn med 250 watt pr massagedyse
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flytning af vand 22 Mar 2015 09:19 #5272

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
250w par dyse er dette ikke meget, skal dog siges jeg har ingen viden omkring dyserne, men i min Hotpool har jeg jo 2 stk inlet og de har et ø på 32mm der er meget tryk på og så har vandet også været igennem sandfilteret.
Hvis man bruger ø15mm huller i dyserne så vil trykket stige mere, så det kan anvendes til spaen.
Jeg har en 0.75kw pumpe.
Men Bjarne har dog mange år i pool vandet
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flytning af vand 22 Mar 2015 13:52 #5274

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det kommer helt an på hvad man egentlig kræver af sit spa fra "bare" cirkulation og et par dyser og så til et behov hvor der er direkte massagedyser. Snakker vi omk dette, er tommelfingerreglen 250 w pr. dyse B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder