Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: spabad og afstand til skel

spabad og afstand til skel 20 Apr 2016 18:38 #6306

Jeg har købt og installeret et udendørs spabad. Et Denform, model52, 2x2 meter spabad. ca 0,95 cm højt.

Dette er placeret ca 50 cm fra skel mod nabo.

Nu siger kommunen at det er at sidestille med en mindre bygning i skel.

De skriver:
vi fastholder, at dit udendørs boblebad er et hævet opholdsareal og derfor kræver en afstand til skel på 2,5 m jf. BR15 kap. 2.2.3.2. stk. 1 nr. 2. Afstandskravet gælder
for hævede opholdsarealer i det fri (hævet mere end 30 cm over naturligt terræn), udestuer, udvendige trapper, altaner, skorstene, tagterrasser, solcelleanlæg eller solfangere og
lignende samt for svømmebassiner.

Kan det virkelig være rigtigt at spabad er at sammenligne med svømmebassin og dermed hævede opholdsarealer?
1) jeg mener vel at et 2x2 spabad, sidder man i. Man kan ikke sidde på låget. Ja man kan sidde på kanten dog.
Men det er vel ikke et hævet opholdsareal ???

2) er dette ikke noget nyt i bygingsreglement ???. jeg etablerede spabad i 2012 (juli). Er det så gældende for mig, da jeg mener tilføjelsen af svømmebassiner til bygningsreglement kom senere ?

Hvad skal man dog svare? jeg kan virkelig ikke se at et udendørs spabad på 2x2 meter kan skade at placere 0,5 cm mod skel.

Hvis man skulle søge dispensation, hvad skal man dog så skrive som argumenter ???

Man kan jo flytte spa-badet (vejer vel 300kg uden de 1200 liter vand). Det er vel det samme som fx. et legehus ??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

spabad og afstand til skel 22 Apr 2016 19:00 #6316

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er desværre sdan at det er den enkelte kommune der forvalter disse love. Og ja alt der er hævet mere end 30 cm over niveau er at regne for en bygning
Skal du søge dispemsation, så slå på at det er et flytbart et uden fundament og må kunne regnes som en trampolin eller lign
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder