Jeg bruger doseringspumper fra Astral, men der er flere producenter, og sikkert forskellige priser.
geismar.dk/projekt-galleriet/category/28-redox
Siden denne serie blev lavet har jeg udskiftet Redox unit'en med en med impulsdosering, dvs. doseringen foregår via en række "stød" i stedet for de møller, du kan se på billedet. Det giver mulighed for at dosere hurtigere eller langsommere, hvor møllen kun kører med én hastighed.
På en varm sommerdag hvor der bades, kan møllemodellen faktisk ikke følge med. Der skal doseres klor hurtigere end den kan dosere det.
Til gengæld kan støddoseringen, hvis den ikke er indstillet korrekt, resultere i uønsket chokklorering, så man skal passe meget på at indstille den efter forskrifterne.
Her bliver det så lidt mere teknisk, for der er ganske mange parametre man kan indstille, og man skal sætte sig ind i præcis hvordan hver enkelt parameter påvirker doseringen. Der er fx:
- Forsinket dosering. Når pumpen starter, er det vand der står omkring proben ikke altid repræsentativ for poolens egentlig redoxværdie.
- Max dosering stød/minut.
- Proportional band. Til en pool på 50.000 liter, kan man passende sætte Proportional Band = 300. Det kan lyde af meget, men det betyder, at pumpen, når den doserer, starter relativt langsomt op, selvom klorværdien skulle være et stykke under Setpoint.
Start med, at sætte Proportional Band højt. Man kan altid sætte ned siden hen. Er Proportional Band for lille, risikerer man i værste fald, at pumpen doserer en hel dunk klor (25 liter) på et par dage!
Ovenstående er parametre som gives med min pumpe. Der kan være andre, men nok tilsvarende for andre mærker.
Specielt ved opstart efter vinteren, når poolen endnu ikke er i balance, skal man være opmærksom, og måske vente med at benytte den, til poolen er helt i balance med alkalitet, stabilisator(cyanursyre) og PH.
Når den så er trimmet ind, ja så fungerer det altså bare!