Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Ny Termodug!

Sv:Ny Termodug! 20 Mar 2010 09:39 #777

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja jeg ville da også være glad for mere debat, men enten mangler sæsonen at gå igang, eller også er siden ikke god nok, eller også er den så god, at den giver svarene uden at debatforummet bliver brugt - who knows - giv mig en feet back

Man burde nok også kalde det et debat -rådgivningsforum

Videre til dig - kan du ikke enten fortælle hvad for et anlæg du har eller loade et billed op så jeg kan se det. det vil gøre det muligt at hjælpe dig lidt mere konkret.


Og lad os så tage det med termo fra bunden:
A. Standard termoduge - passiv varmebeskyttelse
En termodug fungerer på den måde at den holder på den varme der via solen kommer ned i poolen. Dens evne til at holde på varmen kommer fra luftboblerne. Det er afstanden mellem de 2 lag plastic der bestemmer hvor god den er til at holde på varmen ( ganske som et gammeldags forsatsvindue - der ofte holder bedre på varmen end en termorude. Den bedste afstand mellem ruderne er 1.7 cm hvilket jo rent praktisk er for tykt hvorfor termoruderne er opfundet - det lufttomme rum mellem glassene i en termorude kompenserer for den manglende afstand mellem glassene der jo kun er mellem 0.5 og 0.8 cm
B. Termoduge der også er en aktiv del indbygget
Ved at lade det ene lag i en termodug være med sølv, guld eller sort, forøges dugens evne til enten at beholde en større andel af den varme der kommer ned via solen række eller ved at tiltrække mere varme ( sort belægning) fra solen.
Det har en effekt, men hvor stor den er kan diskuteres og der en ingen troværdige videnskabelige beviser på mereffekt kontra merudgift.
Man skal jo også huske, at bedre varmebeskyttelse jo ikke betyder at dugen holder længere. Kun at den virker bedre
C. Andre materialer
1. Der produceres også en termodug helt uden luftlommer- hel flad. Her er det altså ikke afstanden mellem lagene der er isolerende. I denne type er 5-6 forskellige lag af materialer lagt ovenpå hinnanden og tilsammen skulle de holde på og tiltrække solens stråler langt bedre
2. Så produceres der en termodug der en mellem .5 og 1.2 cm tykke og som er en slags flexibel flamigo der har en meget høj isoleringsevne. Det er nok den type der har den største varmebesparelse, men de er stive at arbejde med og meget dyre
3. Der produceres også en type der kaldes lameltæpper. De er af stift plastic og produceres som nogle 8 cm brede paneler der sættes sammen til et tæppe. Også gode men dyre

Som skrevet før,er der selvfølgelig termoduge der er bedre end andre og har man ingen mulighed for at udbygge ens m2 antal solabsorbere og vil man have en bedre varmeøkonomi, så må man vælge mellem de forskellige tæppetyper

I termotæppevedenen er det rent faktisk sådan, at jo dyrere tæppet er, jo bedre er det også - det er der ingen tvivl om - spørgsmålet er bare om merprisen opvejer det man får - og her er der mange flere ting der skal overvejes før en beslutning kan ages. Æstestik m.h.t farve - æstestik m.h.t oprulningssystem - sikkerhed - etc etc
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 08 Jun 2012 07:57 #3169

  • danlau
  • danlau's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
med det med alger tror jeg det skal forstå sådan at sort giver mere mørke i vandet det gør at alger/planter ikke vokser så hurtigt. Jeg er dog ikke den store pool haj i nu men kender dog til det med alger fra mi akvarium.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 08 Jun 2012 12:26 #3170

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne;

Jeg synes nu siden er god nok :) , men en del af artiklerne lægger jo op til selvstudie :blink: , hvilket i også henviser til indimellem. Det er en fin måde at lære på, men ja, det tager jo lidt af brodden fra debatten. Og nej; sæsonnen lader klart vente på sig, lige pt.plasker det ned her i syddjurs :woohoo: , og poolen er lukket, kun pumpens stille summen beretter om at der på et tidspunkt skal gang i noget badning. :unsure: Siden har ihvertfald sin berettigelse :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 08 Jun 2012 12:42 #3171

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Tak :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 08 Jun 2012 12:42 #3172

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Der er jo ikke to pools der er ens. Well, det er der nok, men med placering og tilbehør og måde at bruge den på, ja så er der nok ikke mange dubletter :)

Derfor er det også svært i artiklerne at beskrive mådEN at gøre tingene på. (lige med undtagelse af chockklorering).

Vi overvejer stadig det med om man må referere firmanavne. Problemet er, at det lynhurtigt kan udvikle sig til en gabestok for nogen, og totalforherligelse af andre, og det ønsker Poolrådgiveren naturligvis ikke at medvirke til.
Nok kan vi moderere i forum, men det åbner så nye debatter, erfaringsmæssigt, om det rimelige i det osv.

Så indtil videre har vi vores artikler og forum, og det er bestemt bedre end ingenting - synes vi :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny Termodug! 09 Jun 2014 14:56 #4480

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hurtigt spørgsmål, har besluttet for at investere i en termodug og selvfølgelig også et opruller system, når man som mig har en rund pool på 6m i diameter skal man så "bare" købe den størrelse som passer bedst og derefter selv lege Jørgen Klevin, og klippe?

Har kigget lidt på webshoppen på siden, men føler mig ikke klogere på hvad jeg skal vælge...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny Termodug! 09 Jun 2014 23:41 #4487

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så skal du købe et stykke på 6 x 6 m og selv skære det rundt - desværre - men ring om det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder