Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ledning til undervands lys mørnet.

Ledning til undervands lys mørnet. 26 jul 2012 10:12 #3441

  • claus
  • claus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Jeg skulle skifte en af de to lamper som jeg har i min pool igår og da jeg fik lampen op og afmonteret så jeg at der var vand i fatningen. Den yderste del af isoleringen på ledningen er tatalt mørnet og det er derfor umuligt at få en tæt lednings gennemgang til fatningen. Hvad gør man så ? Ledningen kan ikke umiddelbart skiftes, den er jo forbundet et eller andet sted under jorden. Der hvor den går ind i pool siden ligger ret langt fra mit teknik rum hvorfra den anden lampes udtag kommer ind så den kan godt skiftes men denne her skal man grave sig ned til gennem fliser m.m.. Kan man løse det på anden vis. ?
Markise011.jpg
Claus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ledning til undervands lys mørnet. 26 jul 2012 10:18 #3442

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Der desværre ikke anden mulighed end at skifte ledningen dvs grave fliser m.m. op og finde stedet hvor den er sluttet til.
Princippet er at nok er ledningen under vand men den skal være tæt. er den ikke det skal den skiftes på den "irriterende" måde :(
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ledning til undervands lys mørnet. 26 jul 2012 10:20 #3443

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Sidder der ikke en eller anden dåse i terassen?

Normalt når der monteres undervandslys er der en dåse i terrassen, fra denne dåse løber ledningen i et rør ned i selve lampen.

Det er ikke nogen sag og trække en ny ledning hvis dåsen findes, for nede i indbygnings nichen sidder der en forskruning som løsnes og ledningen kan trækkes ud.

Men svar lige på om du ikke kan se en dåse i terrassen eller en eller anden el boks i nærheden? (de er ofte hvide og er monteret i terrasse fliserne). Så kan vi tage den der fra :)


NB det er vigtigt at når den gamle ledning trækkes ud at der bindes en snor eller andet i den, snoren skal bruges til og trække den nye ledning igennem røret. HUSK AT BRUGE 4mm2 LEDNING I GUMMI ELLER NEOPREN!
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ledning til undervands lys mørnet. 26 jul 2012 11:39 #3444

  • claus
  • claus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Tak for svarene, er ret sikker på at der ikke sidder en dåse i terrassen, men jeg må hjem og kigge efter i aften. Jeg tror dog ikke at det er konstrueret på den måde. Mit teknikrum ligger op til den ene halvdel af poolen og der kommer den sorte ledning ud af pool siden gennem en forskruvning og den går op til en samledåse som så går videre til transformatoren.
Hvis det er lavet på samme måde til den anden lampe så skal der jo graves ned langs pool siden for at forskruvningen kan løsnes så en ny ledning kan indføres til lampeudtaget.
Claus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ledning til undervands lys mørnet. 26 jul 2012 16:00 #3445

  • kalen
  • kalen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
Du kan evt tage 20 cm af det gamle kabel og sætte et nyt kabel på gøre det vandtæt med krympeflex det er det samme elektrikerne bruger når de samler noget i jorden/vægge osv. Men få en trikker til at gøre det så det er i orden.
Michael
Michael Pedersen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder