Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Problemer med pumpe/luft

Problemer med pumpe/luft 01 Okt 2014 10:35 #5059

  • Ohaslund
  • Ohaslund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hej,

Jeg har et problem jeg håber at i kan hjælpe med:

Når jeg slukker for pumpen til min pool, kommer der en stråle med vand op gennem skimmeren og der der kommer luft i sandfilteret.
Jeg har fornyligt skiftet sand i filteret for at se om dette kunne afhjælpe problemet. men uden held.

Har i nogle råd for dette ?

Med venlig hilsen

Oliver Haslund
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Problemer med pumpe/luft 03 Okt 2014 09:36 #5069

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Med det problem står dit filter over vandniveau
Når vandet står op af skimmeren når der slukkes, er det fordi der er en utæthed i systemet der gør, at der kan suges luft ind. Når pumpen slukkes tages der ludt ind, hvorefter vandet løber baglæns ud til skimmeren og kommer op som en stråle
Du skal altså lede efter en utæthed.

Kommer der luftbobler ud af dyserne når anlægget kører ??????
Er der nogen vand utætheder
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Problemer med pumpe/luft 20 Apr 2016 09:38 #6305

  • Frederiksen
  • Frederiksen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Hej Bjarne

Så denne ældre tråd. Jeg har samme problem med luft ud i dyserne, og et forfilter der aldrig er helt fyldt med vand. Der er noget træls at høre på, med luft i dyserne og det støjer også i sandfilteret. Jeg har tjeket for utætheder, men kan ikke finde noget. Har du erfaringer med hvor der er størst sandsynlighed for at finde dem. Jeg har 50mm flexslange fra indløb direkte til pumpe, og så til sandfilter, så der er jo ikke så mange muligheder. Det kommer vel næppe ind på udblæsningssiden.
Mit filter anlæg (Kripsol BT 52 topmonteret - Doll Astral Sprint 380V) står også over vandniveau i et skur ca. 6 meter væk.

Mvh

Stig Frederiksen
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Problemer med pumpe/luft 22 Apr 2016 08:29 #6312

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Ligger din flexslange frit eller er den nedgravet. Jeg syntes flexslanger kan være lidt svære at få tætte når de kobles på alm rørføring. Når du siger at dit forfilter har luft i må vi regne med at luften kommer fra før filtret. Så prøv at kikke dit synlige flexslange efter, især hvor det er sat på dit forfilter. Men også din gummiring i forfiltret både til dækslet og hvis du har en dræn prop.

Jeg har også prøvet luft i forfiltret, uden utætheder der var det også ved tilslutningen det var galt.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Problemer med pumpe/luft 22 Apr 2016 19:05 #6317

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du har ret. der er en utæthed i systemet når der suges luft ind. det mest sandsynlige er at utætheden er på sugesiden. Her vil pumpen suge luft ind ( uden vandtab ) såfremt der er en utæthed. Altså fra skimmeren og hen til pumpen

Hvis du ikke har vandtab, kan utætheden ikke være ved skimmeren og da jeg regner med at der er en ubrudt slange fra skimmer til pumper, så er den sandsynlige fejl, at der ern en utæthed hvor fitting er skruet ind i eller på pumpen - eller hvor slangen er limet i fittingen der så igen er sat i pumpen

Har problemet altid været der ???
eller hvornår er det kommet ???? :lol:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Problemer med pumpe/luft 24 Apr 2016 18:40 #6325

  • Frederiksen
  • Frederiksen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Hej begge Bkarne og Bino

Tak for svar.

Jeg har i weekenden skiftet alle pakninger, også i 6-vejs ventilen. Jeg har også skiftet fjederen i 6-vejs ventilen, da
jeg syntes den var blevet slap. (den nye er 1,3mm højrere)
Problemet har sådan set været der fra start, men det ser nu ud til, at det er blevet løst. Forfilteret er stadig ikke 100% fyldt
med vand, men der kommer ikke længere luft ud af dyserne, og det er blevet helt støjfrit. Så hvor fejlen har været ved jeg faktisk ikke, men det er rat at det ikke længere lyder som et spa bad.

Mvh

Stig
SF
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Problemer med pumpe/luft 24 Apr 2016 19:43 #6326

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Det er godt at høre at du er kommet tættere på et luft tæt system. Med tiden burde luften selv blive trykket ud af dit forfilter. Så kan du nu gå en stille bade tid i møde :-)
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.193 sekunder