Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Nyopstartet pool

Nyopstartet pool 26 Apr 2015 08:21 #5413

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Som skrevet i anden tråd, så er vores pool nu fyldt med vand og pumpen kører, for at få saltet opløst.

For sådan at få skåret det ud i pap, så vil jeg gerne høre mere om, hvad jeg skal være opmærksom på ang. den fremtidige drift.

Vi har tilkoblet en saltklorinator, som bliver startet op når saltet er opløst (senere dags dato). Men man kan vel ikke helt undgå at tilsætte klor, selvom man har sådan en??
Der bliver skrevet en del om cyanursyre herinde, men hvordan skal jeg forholde mig til det, når jeg har en klorinator?? Gør den jobbet, eller skal jeg smide langsomtopløseligt klor i også??

Udover (muligvis) klor, så skal der vel ikke andre midler i?? Måske lidt PH -/+ hen af vejen, men ellers??

Håber på lidt gode fifs, så vi får bedst mulige opstart på vores pool.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 26 Apr 2015 12:25 #5414

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
når du har en saltchlorinators, har du bare en maskine der producerer kloren direkte. i stedet for st tilsætte det manuelt. der er altså ingen forskel vedr. alle andre kemikalieforhold. herunder også cyanur/stabilisator. dette er det stadig godt at have i - i en bestemt mængde. men køb rent cyanur/stabilisator og kom den præcise mængde i der skal og undgå tabletterne
søg i vores artikler om saltklorinatorer - salt og cyanursyre

hen ad vejen kommer du til at forholde dig til alkalitet of flokning m.v - søg i artiklerne om disse
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 26 Apr 2015 12:38 #5415

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Så vi snakker brug af dette? : [url=http://http://shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-testsaet/826/405/kemikalier-og-testsaet/pool-kemikalier/ovrige-special-produkter/P-klor-stabilisator-3-kg-sun-screen][/url] (tænker at jeg godt måtte linke til shoppen herinde)

Hvor lang tid rækker sådan en spand?? Poolen er på knap 20.000 liter.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 26 Apr 2015 12:51 #5416

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja det er det vi snakker om. og selvfølgelig må du linke til alt hvad du vil herinde ligesom du må omtale alle de produkter du vil. det eneste vi lægger en begrænsning på, er links til andre firmaer der forhandler produkterne. hvorfor ? fordi vi har oplevet at forummet bliver misbrugt af andre til at lave reklame for sig selv.
forummet er ikke en reklamesølje men gratis råd og vejledning mellem poolejere og mellem poolejere og de gratis arbejdende administratorer af forummet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 26 Apr 2015 13:06 #5417

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Super.....forståeligt nok at man ik skal linke til andre virksomheder.

Der er mange ting vi er helt grønne over, nu hvor vi har fået en større og "vigtigere" pool end vi før har haft. Jo mere jeg læser herinde, jo mere forvirret bliver jeg næsten, da der er så meget info man skal tage højde for, i forhold til hvad vi før har gjort.

Hver gang jeg læser en ny artikel, er der jo nærmest en ny enhed jeg skal ha købt mig og det vil jo løbe op på den lange bane :-) Skal jo også lige passe en smule på økonomien.

Vi har f.eks. kun teststrips lige nu og kan læse mig til at de ikke er så pålidelige, da det jo kan være lidt svært at se om det er den ene eller den anden nuance af den givne farve. Et Scuba 2 testsæt ville jo være optimalt, men koster også en god slat. Plus alle mulige kemikalier osv osv......

Vi skal også lære vores pumpe at kende mht returskyl og den slags. Når man returskyller er det så ligmed at smide vand ud? Eller hvordan foregår det??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 26 Apr 2015 17:12 #5418

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er nu ikke så slemt som det kan lyde umiddelbart. faktisk er det rimeligt simpelt. det bedste du kan gøre er, at tilmelde dig et af vores gratis kursus. her bliver alt gennemgået. lidt senere vil jeg lægge nogle links op på 2 artikler som gennemgår alle tingene i rækkefølge B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 07 maj 2015 00:09 #5484

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Der ville være langt for mig, hvis jeg skulle deltage i et kursus hos jer, da jeg er bosat på Fyn :-) Det kunne nu ellers være interessant.

Jeg har lidt flere spørgsmål, som jeg håber at du/i kan svare på.

First of all, så købte jeg en bundsuger til poolen, kun for at opdage at min sandfilterpumpe ikke var heeeeelt stærk nok til den, så den bevægede sig kun en smule. Jeg fik så kigget en del youtubevideoer og kom frem til, at jeg burde anskaffe mig en større pumpe. Den jeg har nu, er en del skulle kunne pumpe 4500 liter i timen med 0,25 hk og en beholdning på 12kg sand. Den nye jeg har bestilt er en der kan klare 10000 liter i timen med 0,75hk og en beholdning på 35 kg sand. Ifølge producenten, så er den til en væsentlig større pool end den jeg har på 20.000 liter, men så burde den jo også få smækket det vand godt og grundig rundt og det samme med bundsugeren.

Så når man tænker på at det er en "sommerpool", så har vi efterhånden brugt en del kroner på den.

1: Som før beskrevet, så har jeg et saltvandssystem. Når jeg har det, behøver jeg så at tænke på noget andet klor overhovedet??

2: Kan jeg måle cyanurbeholdningen selv?? Jeg har haft et par alm. klortabletter i, men i forhold til vandmængden, så tvivler jeg på, at det har hævet cyanurindholdet ret meget. Hvor meget cyanur/stabilisator skulle der evt. i en pool med 20.000 liter??

3: Med til min klorinator, fik jeg et par pakker med teststrips. Der kan jeg bl.a. måle alkalitet og calcium hardness. Hvad er disse to og hvad gør jeg hvis de er off?!

4: Er der noget bestemt jeg bør gøre her i opstartsfasen med min pool, så den er helt optimal??

Jeg håber at nogen vil bruge lidt tid på at hjælpe mig helt i mål her, så jeg får mest muligt ud af min pool.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 10 maj 2015 19:44 #5492

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvilken diameter har dit filter. producenternes oplysninger om det indbyrdes forhold mellem pumpe og filter er særdeles ofte forkerte
en saltklorinatorer producerer kun det daglige. den kan ikke bruges til at schohkklorere med. dertil skal du bruge kalium hypoklorit
du kan selv måle, men et præcist testsæt koster. benyt dig af vores gratis målinger og send en vandprøver ind. cyanur skal bare tjekkes en gang om året
glem det med kalium. det er sjældent et problem i Danmark
alkalitet er vigtig. søg under artikler og læs om det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 10 maj 2015 21:12 #5495

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Ifølge producentens hjemmeside, så er den pumpe vi har fået, en pumpe med en beholder på 410mm og skulle ha en motor på 0,95hk. Med en max flowrate på 10030 liter i timen. Det er producentens største pumpe. Beholderen kan rumme 55kg sand.

Vi har endnu ikke chokkloreret, men det bør vi vel gøre inden så længe, kan jeg forstå?? Og der er HTH det bedste?? Som "hyggepoolejer", så virker det produkt bare ret dyrt.....tænker her på hvis jeg både skal ha det, ph minus, plus osv osv. Meeeen, man skal jo heller ikke gå ned på grej. Vi har jo noget stående fra sidste år, hvor vi brugte tabs størstedelen af tiden. Er det en katastrofe at bruge det først?? Jeg kan ikke huske producentens navn, men det er en af de der man kan købe i de fleste byggemarkeder. Er cyanursyren det samme i hurtigklor som i tabs?? Hvad bliver den kaldt i "indholdsfortegnelsen" på produktet?? For jeg har ikke kunne se noget hverken på de tabs eller hurtigklor vi har.

Jeg vil formentligt benytte mig af jeres målinger henover sommeren, da det er en meget fin service. Jeg regner også med at kigge forbi shoppen når jeg i andre anledninger er på Sjælland.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 11 maj 2015 01:54 #5498

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
de tal fra producent lyder lidt vildt og udenfor proportion. en 0.95 HK pumpe og et 410 mm filter
til din pool vil en 0.75 HK pumpe være rigelig til både filtrering, returskyldning og drift af støvsuger. til en 0.75 HK pumpe vil det bedste være et 500 mm filter
prøv at læse under artikler om poolrådgiverens minimumskrav til filteranlæg

HTH og poolraadgiverens egen klor er begge kvalitets klor fra verdens største producenter og kan sammenlignes. dog har vi med vores egen klor fået så gode indkøbsbetingelser at den er ret meget billigere

du skal bare bruge det op du har først
cyanursyre ( stabilisator ) er cyanursyre uanset om det er som tabletter eller granulat. der vil altid stå noget med cyanur i betegnelsen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 11 maj 2015 06:54 #5499

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Jeg skriver bare hvad producenten skriver i deres beskrivelse.

Vi havde bestilt en pumpe med 0,75hk, da vi sammenlignede to sider. Vi valgte at købe den dyreste vi fandt på den ene side, da vi kunne se at der var en væsentlig dyrere på den anden side. Det viser sig så at de to er helt ens og vi dermed har fået den største pumpe, som de laver. Jeg skal ikke kunne sige om de ikke har styr på deres dimensioner, men det er noget af et monstrum vi har fået. De skriver også at den pumpe egentlig ikke er beregnet til pools på under 20.500 liter, men de skrev jo så også at bundsugeren ville virke med den gamle pumpe, hvilket den ikke gjorde.

Jeg kigger lidt rundt i webshoppen, men kan ik rigtig finde noget klor der skulle være billigere end HTH, som jeg må chokklorere med?!

Jeg prøver lige at få tjekket op på om der står cyanur på mine produkter.

De strips i har i butikken, er det nogle du kan anbefale, når nu man ik lige er klar på at smide 1000 kr. efter Scuba 2??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Nyopstartet pool 11 maj 2015 11:30 #5505

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
prøv at ringe til ken på 4382 4382 vedr. kloren og testsættene

det med pumpen er 2 ting
1. en næsten 1 hk pumpe til kun et 410 mm filter fil give et al for stort tryk i filltret
2. den vil jo koste en formue unødvendig strøm
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.206 sekunder