Der står noget her:
http://www.vp-ordning.dk/installator/bygningsreglement-direktiver-love
Der er link til kølefirmaer på den side, men der står noget andet vigtigt som overrasker mig.
"Vigtigt uddrag af bekendtgørelsen:
Allevarmepumpeanlæg med en kølemiddelfyldning over 1 kg skal efterses mindst én gang årligt. Eftersyn og vedligeholdelse m.v. af køleanlæg og varmepumper skal udføres af en person, som har fået den fornødne instruktion og øvelse i eftersyn og vedligeholdelse m.v. af den pågældende anlægstype. Ved anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel, skal det årlige eftersyn udføres af en certificeret montør fra et anerkendt kølefirma."
Jeg har certifikat til at udføre service og rep på kølaanlæg til biler med fyldning op til 1kg.
Men i følge ovenstående må jeg godt udføre eftersyn på stationære varmepumper op til 2,5kg da jeg har fået instruktion i det og har øvet mig.
Giver ikke meget mening men sådan er loven.
Et eftersyn af et stationært anlæg består oftest i, hvis det fungerer tilfredsstillende, at tjekke at det ser tæt ud og rense det for støv og snavs.
Da det er lavet med kobberrør og hermetisk lukket kompressor har det ikke tendens til at mangle kølemiddel eller opsuge fugt i kølemiddelet, hvorfor det ikke er nødvendit at aftappe, rense og genpåfylde kølemiddel lige som på en bil.