Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Varmepumpe eftersyn

Varmepumpe eftersyn 10 maj 2015 15:09 #5488

  • jla
  • jla's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har en gullberg & jansson varmepumpe som er omkring 5 år gammel. Den virker ganske fint, så ingen problemer der. Men den skulle gerne blive ved med at virke da den ikke kører specielt meget :-)
Er der nogen som ved om det er nødvendigt at få lavet service på varmepumpen regelmæssigt - lidt ligesom aircondition på en bil - der er vel også et 'drivmiddel' i en varmepumpe som kan forsvinde, eller hvad?

mvh
Jacob
/Jacob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 10 maj 2015 19:36 #5491

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det skulle ikke være nødvendigt med regelmæssige eftersyn. enten er der noget galt med en komponent ( gået i stykker) og så fungerer den ikke. såfremt den lækker gas vil den give dig en fejlmelding om det. i det hele taget vil den give fejlmeldinger hvis der er noget galt.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 14 maj 2015 18:55 #5530

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hej

Bjarne normalt har jeg ikke noget at udsætte på dig, men lige her tager du fejl, hvis der er mere end 1 kg. Kølemiddel på varmepumper er det faktisk et krav man har årlig eftersyn.
Men det er faktisk en rigtig god ide at have, da kompressor og ekspansion ventilen hurtigt tager skade af for lidt kølemiddel

Mvh
Jens
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 22 maj 2015 10:16 #5600

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej Linox
Det er aldrig behageligt at blive taget med bukserne nede om numsen, men det må jeg indrømme jeg er blevet her :sick: :sick: :sick:
Du har ret. Som kunde har man pligt til at sørge for et årligt eftersyn når der er over 1 kg gas i sin varmepumpe. Og det er der i de fleste størrelser der bliver brugt til swimmingpools. Min eneste undskyldning - der selvfølgelig ikke kan gælde som en gyldig undskyldning - er, at jeg gik ud fra at der var samme regler i sverige ( vi køber af Gullberg Jansson i Sverige ) som i Danmark.
I sverige er reglen, at der skal være et årligt eftersyn såfremt der er over 3 kg. gas, og det er der kun i meget store anlæg som ikke bruges til almindelige private swimmingpools

Ud over dette er det selvfølgelig rigtigt at eftersynet er godt, idet trykket jo så samtidig bliver tjekket

Ud over dette er den alindelige vedligeholdelse en rengøring af ribber m.v, således at der ikke er noget støv eller andet som hindrer den frie bevægelse af luftindtaget

Beklager endnu engang min manglende viden, men så lærte jeg da det og fik samtidig bekræftiget, at der ALTID er nogen der er klogere end en selv B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 29 maj 2015 10:29 #5615

  • tyde
  • tyde's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 11
Halløj

Har lige startet vores pool og varmepumpe op idag.
Når den (varmepumpen) så åbenbart skal have et årligt eftersyn, hvem er det så vi skal bestille til det? Kan I henvise til nogle firmaer eller kategori af firmaer?

Mvh... Yde
Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 29 maj 2015 11:50 #5618

  • Henrik A
  • Henrik A's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
  • Modtagne Tak: 2
Der står noget her:
http://www.vp-ordning.dk/installator/bygningsreglement-direktiver-love

Der er link til kølefirmaer på den side, men der står noget andet vigtigt som overrasker mig.

"Vigtigt uddrag af bekendtgørelsen:

Allevarmepumpeanlæg med en kølemiddelfyldning over 1 kg skal efterses mindst én gang årligt. Eftersyn og vedligeholdelse m.v. af køleanlæg og varmepumper skal udføres af en person, som har fået den fornødne instruktion og øvelse i eftersyn og vedligeholdelse m.v. af den pågældende anlægstype. Ved anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel, skal det årlige eftersyn udføres af en certificeret montør fra et anerkendt kølefirma."

Jeg har certifikat til at udføre service og rep på kølaanlæg til biler med fyldning op til 1kg.
Men i følge ovenstående må jeg godt udføre eftersyn på stationære varmepumper op til 2,5kg da jeg har fået instruktion i det og har øvet mig.
Giver ikke meget mening men sådan er loven.

Et eftersyn af et stationært anlæg består oftest i, hvis det fungerer tilfredsstillende, at tjekke at det ser tæt ud og rense det for støv og snavs.

Da det er lavet med kobberrør og hermetisk lukket kompressor har det ikke tendens til at mangle kølemiddel eller opsuge fugt i kølemiddelet, hvorfor det ikke er nødvendit at aftappe, rense og genpåfylde kølemiddel lige som på en bil.
Henrik
Sidste redigering: 29 maj 2015 11:56 af Henrik A.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 02 Jun 2015 12:25 #5636

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Vi bruger www.gladenergi.dk telf. 29855862

Vi har brugt dem i mange år og kender dem som et kvalitativt firma med stor kompentance - og tilmed med rimelige priser og kan derfor kun anbefale dem
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 11 Jun 2015 19:43 #5657

  • T87
  • T87's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Ved godt det lidt offtopic, men er der nogen der evt. ligger inde med sådan en varmpumpe brugt?

Eller hvor man kan købe sådan en til en fair pris?

Mvh Thomas Ask
Indehaver af www.askrengøring.dk
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe eftersyn 11 Jun 2015 20:15 #5658

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg ved at Carsten Mentz her inde vist ikke fik solgt sin.

Drop mig en mail så sender jeg den til Carsten, vi arbejder i samme virksomhed så husker jeg at spørge ham. Med mindre han selv blander sig nu
Mvh. Mads
Sidste redigering: 12 Jun 2015 14:18 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.212 sekunder