Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi)

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 27 Mar 2016 18:15 #6222

  • Rindom
  • Rindom's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hej, har lige købt et sommerhus, hvor der en pool.. For at spare på elregningen vil jeg gerne kunne tænde/slukke samt kontrollere temperaturen i poolen, når jeg ikke er i sommerhuset og gerne fra min mobil/tablet.

Hvilke systemer har I erfaring med? :)

mvh Rindom
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 28 Mar 2016 15:16 #6225

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har ingen erfaringer præcist på dette område, men har en del erfaringer med at få data ind og ud af systemer som er online og er bag en firewall :)

Pt. tror jeg ikke der findes nogle systemer i DK til pool som kan det du efterlyser, har i hverfald ikke set noget og det er faktisk rigtig træls.

Men det er rart at jeg ikke er den eneste der ude som gerne vil have et remote system, er selv i gang med en ny styring til solvarme og undervandslys. I version 1.00 ville man kunne styre det fra en App. på telefonen, men man skal være inden for husets firewall.

Har endnu ikke kunne finde en cloud udbyder som jeg er tilfreds med, dem jeg har fundet er alt for farvet af enten Microsoft, Apple eller Google, så det er svært at lave noget generelt som bare virker på tværs af alle platforme :angry:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 28 Mar 2016 16:55 #6228

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det findes nu som et system der består af en relaystation og virker via internet. Dette fungerer dog kun sammen med specifikke pumpe og andet udstyr og er derfor rasende dyrt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 28 Mar 2016 17:19 #6229

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Jeg benytter Z-wave i huset til styring af lamper, temperator sensorere osv. Og jeg har en plan om at ganske enkelt sætte en afbryder på til pumpen, så jeg kan styre tænd/sluk via internettet / app.

Nu har jeg selvfølgelig server osv. kørende alligevel, så jeg skal kun have et indbygnings modul til en plovmand. Men du kunne "slippe" afsted med en Raspberry PI, en USB Z-wave stick og selve så selve relækontakten. bliver ca. 1.500.-

Derefter har du så "z-wave" kørende og kan efterflg. tilslutte temp sensor osv.
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 28 Mar 2016 19:48 #6235

  • Rindom
  • Rindom's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hej, tak for input. Jeg må ind og se på Z-Wave.

Til varmepumper finders der utrolig mange systemer, hvor der muligt at styre anlægget via mobil, til pool har jeg kun fundet dette system (ved ikke om det er samme system Bjarne mener);

www.hayward-pool.com/shop/en/pools/aquaplus-i-cgaqpl--1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 28 Mar 2016 20:14 #6236

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Ingen problem, hvis du vil videre er du meget velkommen til at skrive, så sender jeg gerne et par links og info på hvordan jeg ville gøre det. Det kræver en smule IT kundskab, men ikke det store.
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 30 Mar 2016 09:04 #6238

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Der findes masser af muligheder, men det hele afhænger af din lyst og evne til at "nørde". Der findes f.eks. masser af hjemme-automatiseringsprogrammer som kan styre enheder trådløst og via Apps. Du kan også købe en billig tyveri-alarm som kan styres via en App. På mange af disse er der input/output muligheder.
Nu ved jeg ikke med reklamer i dette fora, men jeg kan sagens linke til forskellige tekniske muligheder hvis du har lyst (og det er tilladt).

Personligt kører jeg med et billigt system der bl.a. kan benytte de trådløse on/off stikkontakter som kører 433.92MHz. De koster typisk 150,- for tre kontakter og en fjernbetjening. Derudover har jeg software som styrer pumpen via en on/off stikkontakt på tid og/eller temperatur. Jeg har så følere før/efter solfanger, ved pumpen og i poolen. Temperaturer vises på et lille LCD display eller en hjemmeside. Men som sagt skal man være lidt nørd :laugh:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 30 Mar 2016 10:25 #6239

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Flere af de store pumpemærker (speck, hayward, pentair) har nu fjernstyringssystemer via internet, men de er dyre og du er låst til deres system. Til gengæld virker det ret lækkert og brugervenligt.

Vil tro det bedste er at gå efter noget der ikke er bundet til mærket, som de andre også beskriver.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 31 Mar 2016 00:47 #6240

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hvis du skal bruge det til udlejning er det super vigtig du har styr på dit tomgangsforbrug, det koster kassen, hvis huset er tomt for længe.
jeg har selv lavet noget med en PLC, og har en Raspberry til at kører ligledes.
hvis du har internet i huset kan det laves billigt.
Jeg bruger Mysql til udveksling af data.


logget pool temperatur

Udklip4.jpg
Med Venlig Hilsen / Best...
Sidste redigering: 31 Mar 2016 00:49 af lionx.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 31 Mar 2016 07:07 #6241

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg vil også mene at det kan laves relativt billigt med en raspberry, hvis man dropper det wireless sensor interface kan en raspberry realiseres for £30 hos thepihut.com/ her til kommer en DS18B20 temperatur sensor + et SD kort.

DS18B20 sensoren er rigtig let at arbejde med på RPI, dog vil jeg ikke aflæse sensoren for tit da driveren som er med i kernen ikke er verdens bedste til sådanne systemer men fungere fint.

Hvis man vil have noget som ikke halter / fryser ens linux system i længere tid skal man kigge lidt på github.com/bcl/digitemp som laver bitbang på en USB->UART converter.

Men når det er sagt ja så bruger jeg også standart llinux driver, men har også brugt digitemp metoden i systemer som ikke tillader interrupt disable i længere tid.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fjern remote til pool pumpe/varme (Wifi) 01 Apr 2016 11:26 #6243

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
En enkel løsning kunne være at købe en Nexa fjernbetjening (GT-263) og en udendørs on/off kontakt (14432) som klarer op til 3500W. Samlet pris ca. 6-700kr. Fjernbetjeningen har indbygget timerfunktioner hvor man selv kan bestemme on/off tidspunkter samtidigt med at man manuelt kan styre den.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.216 sekunder